Mobil självincheckning
Fördelar med mobil självincheckning
Det blir ett smidigare patientflöde när patienter själva kan checka in via sina mobiltelefoner istället för att ställa sig i kö till kassan eller receptionen på mottagningen. Det sparar tid för både patienter och personal. Om det blir kö i kassan finns också en risk att patienter kommer för sent till sina besök.
Så fungerar mobil självincheckning
Patienterna kan välja att få ett sms med en länk till tjänsten inför sitt besök. Redan 30 min innan och 5 minuter efter besöket kan patienterna checka in, betala och ta sig till mottagningen. Tjänsten kräver inloggning med e-legitimation och den finns både på svenska och engelska.
Det finns också informationsmaterial i väntrummen med QR-kod som leder till tjänstens inloggningssida. Det möjliggör mobil självincheckning när patienten är på plats i väntrummet.
Betalning
Patienterna betalar sin patientavgift med kort eller faktura i tjänsten och får en bekräftelse på genomförd betalning. Besök utan patientavgift visar enbart checka in-funktion. Patienterna får en sammanställning över vilka patientavgifter som är betalda och hur långt det är kvar tills frikort är uppnått.
Besöksnummer
Vid incheckning får patienten ett besöksnummer i tjänsten. Verksamheten kan då välja att använda numret istället för namn när patienten ropas upp.
Vilka verksamheter kan använda tjänsten?
I dagsläget kan endast verksamheter som har PASiS som bokningssystem använda tjänsten. Region Skåne arbetar på en lösning för fler bokningssystem, så som PMO, Sectra och Millennium.
Användarvillkor
Patienterna behöver ha svenskt personnummer och en giltig e-legitimation för att använda mobil självincheckning. Patienter med skyddade personuppgifter kan inte använda tjänsten.
Checka in barn
Barn och unga med egen giltig e-legitimation kan själva checka in. Däremot kan vårdnadshavare inte checka in åt sina barn, då det saknas en ombudsfunktion i dagsläget.