Förändrade arbetssätt
Standardisering
Utgångspunkten för standardisering är enhetliga arbetssätt, termer, kodverk och begrepp. Inbyggda standarder stödjer arbetet och är en viktig förutsättning för säker och jämlik vård.
Strukturerad dokumentation
Med hjälp av olika mallar och formulär kommer vi att dokumentera information om patienten på ett mer strukturerat och enhetligt sätt än tidigare. Den strukturerade informationen är lättare att återanvända, informationen blir mer lättillgänglig och detta bidrar till minskad dubbeldokumentation.
Information om patient kan visas i diagram och tabeller, och återanvändas som underlag för beslutsstöd, kvalitetsregister och forskning.
Ordinationsdriven vårdprocess
Begreppet ordination omfattar i SDV de flesta aktiviteter som gäller en patient. Detta inkluderar allt från omvårdnad, läkemedel till patientadministration, remisser och rehab. Digitala ordinationer skapar transparens och spårbarhet. Det ger ett tydligt stöd för att hålla ordning på vad som har gjorts och vad som finns kvar att göra.
Realtidsdokumentation
När medarbetare dokumenterar behöver det ske under eller i nära anslutning till vårdhändelsen. Alla i vårdteamet har då tillgång till uppdaterad information om patienten och kan driva vårdprocessen vidare sömlöst med hjälp av SDV.
Rollstyrda vyer
Informationen i SDV anpassas till den roll och det medarbetaruppdrag du har. Roller och tillhörande behörigheter underlättar arbetet med patienter och är en förutsättning för att uppfylla gällande lagstiftning.