Hjälpmedelssortiment - inkontinens
Löpande produktinformation
-
Löpande information
-
2022
Tillägg i sortimentet – Contrelle kontinensbåge
2022-05-06
Contrelle kontinensbåge finns nu i sortiment, kommer i 3 storlekar samt ett utprovningsset. Se produktkatalog (s. 128) för mer information.
Artikel åter i lager
2022-03-31
Artikel 30420 (Aquaflate kateter Ch14) är inte längre restnoterad och finns åter i lager.
Nya priser
2022-03-31
Från och med 22-04-01 har Essity nya priser. För aktuella priser var god se produktkatalogen.
Information om restnotering
2022-03-08
Artikel 30420 (Aquaflate kateter Ch 14) är restnoterad. Beställningar på artikel 30420 kommer att resultera i leverans av ersättande artikel; Bardia Aquafil Ch 14.
Sesam LMN fungerar igen
2022-02-16
Driftstörningen i Sesam LMN är nu avhjälpt och användare kan återigen logga in i systemet.
Driftstörning Sesam LMN
2022-02-16
För tillfället har vi en driftstörning för Sesam LMN. Kvarstår driftstörningen efter 4 timmar och om prognos fortfarande saknas, aktiveras reservrutin för förskrivningar. Reservrutinen kommer då att publiceras här.
Prisjustering
2022-01-13
Abena och Attends har genomfört prisjusteringar. VG se produktkatalog för aktuella priser. -
2021
Information om restnotering
2021-12-13
SpeediCath Flex, Fickformat Ch 14 är restnoterad och kommer inte kunna levereras under vecka 50. Beställningar under denna vecka kommer ersättas med SpeediCath Flex Standardformat Ch 14.
Förändring i benämning och artikelnummer
2021-10-20
Attends byter benämning och artikelnummer på del av sortimentet. Samtliga artiklar med benämningen ”Attends Pull-Ons 3” byter till ”Attends Pull-Ons 4” och ”Attends Pull-Ons 5” byter till ”Attends Pull-Ons 6”.
Leverantörens artikelnummer förändras men artikelnummer i sesam (sk sesamnummer) blir oförändrat.
Restnotering
2021-06-04
Artikel 31770 Lakansskydd JENS (60006) är restnoterad till och med 21-07-09. Till dess rekommenderas artikel 31769 JENNY (60005) som ersättningsprodukt.
-
2022
Produktkataloger
Produktkataloger får inte skrivas ut eftersom de ständigt uppdateras.
Distribution av inkontinenshjälpmedel
-
Leverans till patient
OneMed Service AB distribuerar inkontinenshjälpmedel i hela Skåne, via PostNord.
När du som förskrivare gör beställning av inkontinenshjälpmedel i Sesam får du välja mellan nedanstående alternativ:
- Får ställas utanför
Är standardval och det snabbaste leveranssättet. Leveransprocessen startar per automatik, direkt efter lagd beställning. - Avisering
Innebär att OneMed (avtalad distributör) ringer till patienten för att bestämma leveransdag. OneMed kommer inte att skicka ut någon leverans förrän de fått tag på mottagaren och är överens om leveransdag. - Chaufförsavisering
Innebär att chauffören ringer en stund innan leverans för att säkerställa att mottagaren är hemma. Detta alternativ medför en ökad leveranstid. OneMed kommer inte att skicka ut någon leverans förrän de fått tag på mottagaren och är överens om leveransdag.
Observera att om någon typ av avisering väljs är det viktigt att du som förskrivare informerar patienten om att det kommer ringa någon för att bestämma leveransdag.
- Får ställas utanför
-
Leveranskostnader
OneMed Service AB distribuerar inkontinenshjälpmedel i hela Skåne, via PostNord. Priserna gäller från 1 maj 2018.
-
Leverans enskilt boende (exklusive avisering)
Pris per leverans (SEK) beroende på storlek av beställning.
- 1-5 kolli - 79,00 kronor
- 6-10 kolli - 90,00 kronor
- 11-15 kolli - 180,00 kronor
- 16-20 kolli - 450,00 kronor
- 21-60 kolli - 899,00 kronor
- 61 eller fler kolli - 2100,00 kronor
Övriga kostnader
- Avisering 30,00 kronor
- Avisering av chaufför innan leverans 11,00 kronor
- Om patienten inte är hemma för att ta emot leverans 1800,00 kronor
- Returer inklusive transport/administrationskostnader med mera 1800,00 kronor
- Hantering av produkter utanför upphandlat sortiment inklusive alla kostnader 145,00 kronor
- Leverans till ombud (1-6 kolli) - 150,00 kronor
-
Leverans särskilt boende (exklusive avisering)
Pris per leverans (SEK) beroende på storlek av beställning.
1-5 kolli - 190,00 kronor
6-10 kolli - 285,00 kronor
11-15 kolli - 325,00 kronor
16-20 kolli - 385,00 kronor
21-60 kolli - 395,00 kronor
61 eller fler kolli - 480,00 kronorÖvriga kostnader
- Avisering 99,00 kronor
- Returer inklusive transport/administrationskostnader med mera 1800,00 kronor
- Hantering av produkter utanför upphandlat sortiment inklusive alla kostnader 145,00 kronor
- Leverans till ombud (1-6 kolli) - 150,00 kronor
-
Leverans enskilt boende (exklusive avisering)
Enskild förskrivning utanför sortiment
Det upphandlade sortimentet ska täcka behovet av hjälpmedel för de allra flesta. Om särskilda skäl föreligger, som medför att det upphandlade sortimentet inte uppfyller ett behov som finns hos patienten, finns möjlighet att förskriva annan produkt.
För förfrågan om att få förskriva utanför sortiment, fyll i dokumentet Ansökan om enskild föreskrivning utanför sortiment och maila in till hjalpmedel@skane.se. Du får återkoppling via e-post.
-
Produkter som inte är förskrivningsbara i samband med blås- och tarmfunktionsproblem
Följande typ av produkter ingår aldrig i det skattefinansierade förskrivningsbara sortimentet i Region Skåne.
Produktgrupp
Icke förskrivningsbar produkt
Motivering
Tappningskateter Dilationskateter
InstallationskateterBehandlingshjälpmedel Flergångs absorberingsskydd för barn Tygblöjor Personlig persedel, egenfinansieras Engångs absorberingsskydd för fixering i byxa för vuxen Absorptionskapacitet
<100 ml RothwellFinns på apotek och i detaljhandeln, egenfinansieras Fästanordningar för kroppsburna absorberingshjälpmedel vid inkontinens Bodystocking, kroppspyjamas/nattdräkt Personlig persedel, egenfinansieras Flergångs lakansskydd Flergångs lakansskydd med handtag och/eller glidyta Lyfthjälpmedel
Anmäl produkt- och leveransfel
Leveranser
Synpunkter och klagomål på leveranser ska lämnas till Sesam LMN’s kundtjänst inom 14 dagar efter mottagen leverans.
Produkter
Om levererade produkter visar sig vara behäftade med fel, ska patienten meddela sin förskrivare. Förskrivaren reklamerar produkten till leverantören och ansvarar för att patienten får ersättningsprodukt direkt från leverantören.
Kontakt
E-post: hjalpmedel@skane.se