Patientnämnden
- Om patient eller närstående inte är nöjd med vården
- Folder till allmänheten om Patientnämndens arbete
- Handbok för handläggning av klagomål och synpunkter 2019 (pdf)
- Om du skadas i vården – informationsbroschyr till patient (LÖF)
Stöd till dig som ska skriva ett yttrande
Patientnämndens analyser
Patientnämnden ska bidra till kvalitetsutveckling, hög patientsäkerhet och till att vården anpassas efter patienternas behov och förutsättningar, genom att analysera inkomna synpunkter.
Använd gärna analyserna som ett stöd för att diskutera hur ni kan anpassa er organisation, planering och dagliga arbete ännu mer efter patienternas behov och förutsättningar.
- Pandemin och patienterna (pdf)
- Synpunkter på kommunal vård- och omsorg 2020 (pdf)
- Ett enda klagomål kan leda till en bättre vård för många 2019 (pdf)
- Vad vill patienter ska bli bättre på akutmottagningarna 2019 (pdf)
- Vad vill patienter ska bli bättre på vårdcentralerna 2018 (pdf)
- Kvinnosjukvård och förlossningsvård – analys av inkomna synpunkter 2017 (pdf)
- Kortversion av Kvinnosjukvård och förlossningsvård - analys av inkomna synpunkter 2017 (pdf)
Årsberättelse
Utredning - En väg in
Rådet för kommunalekonomisk forskning och utbildning (KEFU) har på uppdrag av Patientnämnden Skåne utrett möjligheten att skapa en enhetlig ingång för patientklagomål där Patientnämnden skulle kunna vara en samlad ingång för hantering av patientklagomål.
Slutrapporten finns att läsa i sin helhet.