AvIC
AvIC används för hela hanteringsprocessen från rapportering till orsaksutredning, åtgärder, uppföljning och återkoppling.
Tillägg i klassificering av avvikelser
Med anledning av Covid-19 har det gjorts tillägg i händelseklassificering och orsaksklassificering av avvikelser i AvIC:
- Händelseklassificering ”Covid-19 (kräver ytterligare val)”.
- Orsaksklassificering ”Procedurer/rutiner/riktlinjer – Medvetet avsteg”.
Starta AvIC
- Sätt in ditt e-tjänstekort i kortläsaren i datorn.
- Klicka på "Starta AvIC".
- Skriv in din sexsiffriga PIN-kod för legitimering (identifieringskod).
Om felmeddelande "Error 403" visas, ta ut kortet, stäng alla internetsidor och webbfönster. Sätt sedan i kortet och försök igen.
Reservrutiner
Om AvIC inte är tillgängligt används reservblanketten som reservrutin.
När AvIC åter är tillgängligt ansvarar var och en för att händelsen registreras.