LOV - hälso- och vårdval
Hälso- och vårdval i Region Skåne
-
Audionommottagning
Om du vill ansöka om att driva audionommottagning inom Vårdval Skåne, så finns ansökan och villkor för uppdraget här. Du som redan är avtalspart har tillgång till stöd och fakta som behövs i ditt utövande.
Regelverket för förskrivning av hörselhjälpmedel hittar du i hjälpmedelsanvisningarna och sortimentet kan du ta del av i produktkatalogen.
I produktkatalogen hittar du också löpande produktinformation och blanketten för att anmäla produkt- och leveransfel.
- Information
-
Kontakt
Auktorisationskansliet
Auktorisationskansliet administrerar det fria vårdvalet inom hörsel inom Region Skåne. Vi kontrollerar regelbundet att alla auktoriserade mottagningar uppfyller krav och avtal. Vi har ett nära samarbete med Hjälpmedel Skåne.
Auktorisationskansliet
Postadress:
Psykiatri och habilitering,
291 89 Kristianstad
E-post: aukt.kansli@skane.se -
Ackrediteringsarkiv Audionommottagning
-
Tandvård för barn och unga vuxna - allmän
För mer information om tandvård, så som riktlinjer, vårdprogram, blanketter med mera: Tandvård – Vårdriktlinjer
OBS!
Blanketterna kräver Adobe Acrobat Reader version 8.0 eller senare, för att kunna fyllas i digitalt. Ladda ner och spara blanketten på din dator innan du fyller i den.Information om reviderade förfrågningsunderlag 2020 för allmän och specialiserad tandvård för barn och unga vuxna
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 14 maj 2020 om reviderade förfrågningsunderlag för allmän respektive specialiserad tandvård för barn och unga vuxna med anledning av förändringarna för urval till tandregleringsbehandling och tillfällig momskompensation på bemanningstjänster. De nya villkoren börjar gälla den 1 oktober 2020.
Förfrågningsunderlag
Riktlinjer och rutiner
Blanketter
-
Ackrediteringsarkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
Ackrediteringsarkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
-
Ackrediteringsarkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
-
Tandvård för barn och unga vuxna - specialiserad
För mer information om tandvård, så som riktlinjer, vårdprogram, blanketter med mera: Tandvård – Vårdriktlinjer
OBS!
Blanketterna kräver Adobe Acrobat Reader version 8.0 eller senare, för att kunna fyllas i digitalt. Ladda ner och spara blanketten på din dator innan du fyller i den.Information om reviderade förfrågningsunderlag 2020 för allmän och specialiserad tandvård för barn och unga vuxna
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 14 maj 2020 om reviderade förfrågningsunderlag för allmän respektive specialiserad tandvård för barn och unga vuxna med anledning av förändringarna för urval till tandregleringsbehandling och tillfällig momskompensation på bemanningstjänster. De nya villkoren börjar gälla den 1 oktober 2020.
Förfrågningsunderlag
Riktlinjer och rutiner
Blanketter
-
Barnavårdscentral (BVC)
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en barnavårdscentral inom Hälsoval Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Ackrediteringsarkiv för Barnavårdscentral
-
Familjecentralens samtidigt öppethållande under sommaren
Region Skåne har i uppdraget för Familjecentraler gett möjlighet till reducerade öppettider under sommartid, det vill säga juni, juli och augusti. Detta under förutsättning att samtidigt öppethållande bedrivs under minst en halvdag per vecka under perioden.
Mer information finns i Förfrågningsunderlag för Barnmorskemottagning (avsnitt 8.1.7 Ersättning familjecentraler) respektive Barnavårdscentral (avsnitt 8.1.3 Ersättning för familjecentral) i Hälsoval Skåne gällande 2020.
Veckovis redovisning av samtidiga öppettider på familjecentralen ska inkomma till Region Skåne senast den 30 april 2020. De ändrade öppettiderna ska också meddelas medborgarna på 1177.se, via egen webbplats eller via länk till kommunens webbplats för familjecentralen samt i lokalerna på till exempel entrédörr och i väntrum.
Om öppettiderna förändras efter den 30 april ska detta meddelas uppdragsgivaren.
Region Skåne kommer sommaren 2020 att genomföra besök på familjecentraler. Om öppettiderna inte stämmer vid dessa besök och den information som vårdgivaren lämnat till Region Skåne, sker avdrag på ersättning.
-
Ackrediteringsarkiv för Barnavårdscentral
-
Barnmorskemottagning (BMM)
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en barnmorskemottagning inom Hälsoval Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Ackrediteringsarkiv för Barnmorskemottagning
-
Familjecentralens samtidigt öppethållande under sommaren
Region Skåne har i uppdraget för Familjecentraler gett möjlighet till reducerade öppettider under sommartid, juni, juli och augusti. Detta under förutsättning att samtidigt öppethållande bedrivs under minst en halvdag per vecka under perioden.
Mer information finns i Förfrågningsunderlag för Barnmorskemottagning (avsnitt 8.1.7 Ersättning familjecentraler) respektive Barnavårdscentral (avsnitt 8.1.3 Ersättning för familjecentral) i Hälsoval Skåne gällande 2020.
Veckovis redovisning av samtidiga öppettider på familjecentralen ska inkomma till Region Skåne senast den 30 april 2020. De ändrade öppettiderna ska också meddelas medborgarna på 1177.se, egen hemsida eller via webblänk till kommunens hemsida för familjecentralen samt i lokalerna på exv. entrédörr och i väntrum.
Om öppettiderna förändras efter den 30 april ska detta meddelas uppdragsgivaren.
Region Skåne kommer sommaren 2020 att genomföra besök på familjecentraler. Om öppettiderna inte stämmer vid dessa besök och den information som vårdgivaren lämnat till Region Skåne, sker avdrag på ersättning.
-
Ackrediteringsarkiv för Barnmorskemottagning
-
Grå starr
Här finns all information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för operation av grå starr inom hälso-och vårdval i Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Hudsjukvård
Här finns information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för öppen hudsjukvård i Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
LARO-mottagning
Här finns information för att ansöka om avtal och bedriva LARO-mottagning inom Vårdval Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
Information
-
Ackrediteringsarkiv för LARO-mottagning
-
Frågor och svar för LARO-mottagning
Vad menas med att läkaren ska finnas tillgänglig alla dagar 8-16? Måste läkaren finnas på plats?
Läkaren ska vara tillgänglig mellan 8-16, till exempel per telefon, men behöver inte fysiskt finnas på mottagningen under hela tiden.
Om jag vill starta mottagningar på olika orter, ska jag lämna in en ansökan eller en för varje mottagning?
Du ska lämna in en ansökan för varje fysisk mottagning.
Behöver patienten ha remiss?
Nej, patienten behöver inte remiss utan kan vända sig direkt till dig. Däremot ställer Socialstyrelsen särskilda krav för vilka patienter som ska få genomgå behandling.
Vilka läkemedel betalar min mottagning och vilka kan jag rekvirera kostnadsfritt?
Mottagningen betalar för de rekvisitionsläkemedel som administreras till patienter i verksamheten förutom för Metadon, Buprenorfin inklusive kombinationer, för definierade patientgrupper samt Naloxon.
Mottagningen betalar inte för läkemedel som omfattas av läkemedelsförmånen och som förskrivs till patient.
Mottagningen betalar för läkemedel som förskrivs enligt särskild landstingssubvention.
Behöver jag ta alla smittskyddsprover själv, eller kan jag remittera?
I uppdraget ingår att genomföra provtagning avseende bland annat hepatit och HIV. Provtagningen ska utföras på LARO-mottagningen, Smittskydd Skåne ansvarar för analyskostnaden.
Vid upptäckt indexfall och därmed följande smittskyddsutredning ansvar LARO-mottagningen för att smittspårning kommer till stånd LARO-mottagningen kan i detta skede via remiss överlåta ansvaret till annan enhet (se även regional riktlinje för provtagning för blodsmittor inom LARO).
Vilket företag har Region Skåne avtal med om nettopriser på vissa läkemedel?
Region Skåne har för närvarande avtal om detta med ApoEx.
Hur dras gränsen mellan besök medicinhämtning och andra besökstyper?
Besök medicinhämtning innefattar dagliga samtal om patientens mående och allmänna situation i samband med intagande av medicinen. Andra besökstyper innefattar till exempel strukturerade stödsamtal och psykologisk behandling med behandlande personal som sker utöver själva medicinutlämningsrutinen.
Ur ett brukarperspektiv är det viktigt att patienten verkligen upplever sig ha fått ett besök utöver medicinutlämningsrutinen i dessa fall, till exempel genom att tillräcklig tid och kompetens avsätts och att man går undan i samtalsrum eller liknande.
Föreligger krav på vilken typ av anställning psykolog eller övrig personal måste ha (heltid, timanställning, konsult)?
Dessa anställningsformer är tillåtna, var uppmärksamma på att det finns krav på att vårdgivaren tillgodoser en god kontinuitet för patienterna, se avsnitt 5 Värdegrund och 5.6.2 Medicinskt åtagande. Observera att särskilda regler gäller för konsultavtal vilka jämställs med underleverantörsavtal, se punkterna 5.4 Bemanning och kompetens samt 5.5 Underleverantörer.
Föreligger krav på antal arbetade timmar för kurator och psykolog eller kan det relateras till tid arbetad per patient?
Det finns inte krav på antal arbetade timmar men däremot krav på att vårdgivaren tillgodoser en god kontinuitet för patienterna, se avsnitt 5 Värdegrund och 5.6.2 Medicinskt åtagande.
Hur lång tid får det ta från en patient meddelat önskemål om att byta mottagning till dess att övertaget kan ske?
Region Skåne har valt att inte definiera hur lång tid som ska gälla vid ett övertag av patient från annan LARO-mottagning. Vi förutsätter att det kan variera hur lång tid det tar för mottagande vårdgivare att kunna säkerställa att behandlingen sker i enlighet med gällande föreskrifter, att patienten inte har uteslutits från LARO under de senaste tre månaderna samt att bytet av LARO-mottagning även i övrigt sker i enlighet med villkoren.
Kan samma patient utredas på flera LARO-mottagningar samtidigt?
Nej, patienten får endast välja en mottagning för utredning.
Information om ny avdelning för opioidberoende
Den 15 april 2014 startade en regional avdelning som erbjuder specialiserad heldygnsvård för patienter med opioidberoendediagnos, SUS Malmö (Carl Bertil Laurells gata 5).
Avdelningen har 10 platser och tar bland annat emot patienter från LARO-mottagningar inom Vårdval LARO, samt från kommuner.
Upphandlade läkemedel
Information om vilka läkemedel aktuella inom Vårdval LARO, hud och ögon som är upphandlade av Region Skåne:
Transportkostnader läkemedel
En viktig förutsättning i Vårdvalet är producentneutralitet, dvs likartade förutsättningar för privata aktörer och enheter som drivs i egen regi. För att uppnå detta debiteras transport av läkemedel enligt följande:
Offentliga verksamheter
Leverans sker från Logistikcentrum, fritt till angivna godsmottagningar. Transporter till verksamheterna sker därefter via Regionservice försorg. Verksamheten debiteras för tjänsten enligt gällande avtal.Privata verksamheter
Leverans sker direkt från Logistikcentrum till beställande enhet.
ApoEx debiterar för transporttjänsten.Om patienten kommer för medicinhämtning och det i anslutning till medicinhämtningen sker ett bokat eller obokat besök t.ex. strukturerat samtal med sjuksköterska så ska detta registreras som ett teambesök. Gäller detta även om besöket sker hos samma sjuksköterska som också ansvarat för medicinhämtningen?
Ja. Tänk på att KVÅ kod AU 116 inte ska användas när medicinhämtning sker i kombination med strukturerade stödsamtal och psykologisk behandling med behandlande personal som sker utöver själva medicinlämningsrutinen
Teambesök sköter VåPs själv genom att man anger vilka vårdgivarkategorier som deltagit i besöket. Till exempel blir 10 Läkare tillsammans med 20 Sjuksköterska automatiskt 13 Team inklusive läkare, sjuksköterska tillsammans med kurator blir automatiskt Teambesök exklusive läkare 90. Fungerar även med två av samma vårdgivarkategori (till exempel två sjuksköterskor som oftast i det här fallet).
Hur beställer vi material som inte finns tillgängligt via Mediqs ordinarie lager, utan är speciellt för Region Skåne, t.ex. sjukreseintyg, vissa broschyrer och blanketter?
Ring till Mediq på telefonnummer 0770-111100 menyval 1. Då kommer ni till personer på Mediq som har koll på Skåneförrådet och som kan hjälpa er med det material som inte finns via ”vanliga Mediq”. Ni kan också beställa dessa varor via Skaneforradet@mediq.com. Ange alltid kundnummer, ni kan få hjälp med kundnummer på ovanstående telefonnummer om ni inte har något.
Kan vi fakturera Region Skåne elektroniskt?
Information om hur du skickar e-fakturor till Region Skåne:
Fakturering och e-handel (Skåne.se)
Ska vi ta ut patientavgift för SIP?
Nej. Avgifter för besök ska inte tas ut när samordnad individuell planering (SIP) sker för att kunna fullfölja vårdkedjan och bedöma lämplig vårdinsats i samverkan med kommunen.
-
Ackrediteringsarkiv för LARO-mottagning
-
Psykoterapi
Här finns information för att ansöka om avtal och att bedriva psykoterapi inom Hälsoval Skåne. Vårdvalet innehåller följande behandlingsformer:
- Kort kognitiv beteendeterapi - KBT kort (13 besök)
- Kognitiv beteendeterapi - KBT (25 besök)
- Interpersonell terapi - IPT (16 besök)
- Psykodynamisk terapi - PDT (25 besök)
Beslut om lämplig psykoterapeutisk insats enligt detta avtal fattas av läkare på den vårdcentral där patienten är förtecknad.
För samlad information om vårdval psykoterapi för remittenter och behandlare:
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Ackrediteringsarkiv för Psykoterapi
-
Frågor och svar för Psykoterapi
Frågor och svar (Frequently Asked Questions, FAQ) tar upp de mest frekventa frågorna som inkommer till Vårdgivarservice. Alla svar finns i Förfrågningsunderlag och Avtal för Psykoterapi i Hälsoval Skåne.
Om du inte hittar svar på dina frågor i texten nedan eller i Förfrågningsunderlag och Avtal för Psykoterapi i Hälsoval Skåne, kontaktar du Vårdgivarservice.
Vårdgivarservice kontaktuppgifter
Vad ska jag tänka på när jag ansöker om att bedriva verksamhet inom vårdval Psykoterapi?
Ansökan för avtal med Region Skåne inom vårdval Psykoterapi innebär att du som leverantör ska uppfylla det som står i Förfrågningsunderlag och avtal. Observera att Uppdragsgivaren reviderar förfrågningsunderlagen årligen och även kan ändra under innevarande år i särskild ordning, avsnitt 2.1 Ansökan.
När ska jag skicka in kompetensbevis?
Kompetensbevis, examensbevis samt legitimationsbevis ska skickas in vid varje ny ansökan, såväl inom enheten som vid byte av enhet samt på begäran av Region Skåne. I gällande förfrågningsunderlag finns tydligt angivet vilken kompetens som krävs för vilken behandlingsform inom vårdvalet, avsnitt 5.4 Bemanning och kompetens
Hur gör jag som leverantör om jag vill ansöka om fler behandlingsformer inom vårdval Psykoterapi?
Skicka in Ansökningsblanketten som finns på webbsidan. Se förfrågningsunderlaget, där det anges vilken dokumentation som ska medfölja ansökan. I samband med varje ansökan bedöms och beslutas om behandlarens kompetens är relevant i förhållande till sökt behandlingsform utifrån gällande förfrågningsunderlag, avsnitt 2.1 Ansökan.
Kan leverantören själv bestämma start för verksamheten alternativt ny behandlingsform?
Start av verksamheten sker enligt den ordning som beskrivs i förfrågningsunderlaget avsnitt 2.1.6 Beräknad driftstart. När beslut tagits i politisk nämnd meddelas startdatum (driftstart).
Varför behöver patienten en remiss från läkare på vårdcentralen där patienten är listad?
Läkaren har det medicinska ansvaret för patienten under hela behandlingstiden inom vårdval Psykoterapi och tar beslut tillsammans med patienten om lämplig behandlingsmetod. Läkaren har även ansvar för eventuell läkemedelsbehandling, avsnitt 5.3 Uppdragets utförande.
När har patienten rätt till ny behandlingsomgång?
Om patienten inte fått effekt av första behandling kan patienten få ny remiss för en (1) ny eller annan behandling inom vårdval psykoterapi. Detta kan ske tidigast 3 månader efter uppföljning eller 6 månader efter avslutad behandling utan uppföljning samt efter ny medicinsk bedömning på listad vårdcentral.
Efter två behandlingar kan patienten få en ny behandling tidigast 12 månader efter uppföljning eller 15 månader efter avslutad behandling utan uppföljning, avsnitt 5.3.2 Remissvar.
När ska patienten remitteras till specialistvård psykiatri?
Patienter som har mycket uttalade besvär med omfattande konsekvenser på livsföringen, där besvären lett till mycket lång sjukskrivning eller tidigare behandling inom vårdval Psykoterapi inte varit framgångsrik ska behandlaren återremittera patienten till vårdcentralens läkare för ny bedömning och/eller behandling inom den specialiserade vården.
Detta gäller även när patienten är i behov av utökad teamsamverkan, avsnitt 5.3.5 Samverkan.
Vilka andra aktörer behöver jag, som leverantör inom vårdval Psykoterapi, samverka med?
Leverantören ansvarar för planering och synkronisering med andra aktörer såsom arbetsgivare, försäkringskassa, arbetsförmedlingen och övriga relevanta aktörer. Leverantören ska medverka till en väl samordnad patentprocess även när patienten har behov av annan kompetens än den som leverantören har att erbjuda.
Leverantören ska skapa en god tillgänglighet för relevanta samverkansparter, avsnitt 5.3.5 Samverkan
Hur går jag till väga för att anmäla en ny behandlare inom vårdval Psykoterapi?
Du behöver skicka in en ändringsanmälan på den nya behandlaren med kompetensbevis, examensbevis samt legitimationsbevis till oss och i vissa fall aktuellt handledarintyg. Du som verksamhetschef ansvarar för att all din personal har rätt kompetens och legitimation som krävs enligt avtal.
Tänk på att behandlaren inte kan påbörja patientbehandling innan ni fått godkännande från uppdragsgivaren, avsnitt 5.4 Bemanning och kompetens.
Hur går jag till väga för att avsluta en behandlare inom vårdval Psykoterapi?
Det är viktigt att du skickar in en ändringsanmälan när en behandlare slutar på din mottagning. Det är din skyldighet som verksamhetschef att hålla oss uppdaterad gällande den personal som verkar inom ramen för avtal gällande vårdval Psykoterapi, avsnitt 5.4 Bemanning och kompetens.
När får jag min ersättning? Får jag något underlag för vilken ersättning som utbetalas av uppdragsgivaren?
Leverantören erhåller månadsvis ersättning från Uppdragsgivaren. Vårdersättningen utbetalas månadsvis i efterskott. Leverantören erhåller denna ersättning senast den siste i nästkommande månad. Leverantören erhåller faktura samt underlag från uppdragsgivaren innan ersättningen betalas ut. Fakturaunderlaget skickas till den av vårdgivaren anmälda e-postadressen, avsnitt 8.1 Ersättning för uppdraget.
Får jag någon extra ersättning för användning av tolk?
För alla besök som kräver tolk erhåller vårdgivaren en besöksersättning om 300 kr från Uppdragsgivaren. För att ersättning ska utgå krävs att av Uppdragsgivaren upphandlad tolk anlitas och att korrekt registrering avseende användande av tolk sker i av Uppdragsgivaren anvisade system, avsnitt 8.1.2 Besöksersättning för besök med tolk.
Jag har haft fler besök än vad jag kan se i min översikt. Vad beror det på?
Det kan finnas flera olika anledningar till varför du inte ser alla besök i din översikt, den mest vanliga orsaken kan vara att du inte har registrerat diagnoskoden och KVÅ koden. Titta gärna efter om diagnos och KVÅ koden är rätt ifylld.
Jag har missat att registrera ett besök som är äldre än en månad, kan ni hjälpa mig med det?
För samtliga behandlingsformer gäller det att besök ska registreras i av Uppdragsgivaren anvisade system under rätt behandlingsbenämning senast en (1) månad efter att behandlingsbesök ägt rum. Varken Vårdgivarservice eller leverantörer har möjlighet att registrera besök som är äldre än 31 dagar.
Ni blir utan ersättning för de besök som inte registreras, avsnitt 5.3.4 Registrering.
Jag har en patient som ofta uteblir från bokade besök, hur registrerar jag dessa?
När det gäller uteblivna besök så ska de inte registreras i Pasis. Leverantören har dock rätt att kräva patienten på den patientavgift som gäller för Region Skåne vid uteblivna besök. Frikort gäller inte för uteblivna besök.
Information om uteblivna besök
Hur registrerar jag uppföljningssamtal som är gjorda via telefon?
Som leverantör har ni möjlighet att göra uppföljningen via telefon med och utan bildöverföring. Ni gör en besöksregistrering i PASiS med kontakttyp KT-Kvalificerad telefonkontakt istället för ÅB-återbesök.
-
Vårdcentral
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en vårdcentral inom Hälsoval Skåne.
-
Förfrågningsunderlag
-
Blanketter
-
Tilläggsuppdrag
Leverantören kan ansöka om ett eller flera tilläggsuppdrag, där ansökan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast 60 dagar innan planerad start. Tilläggsuppdraget har alltid startdatum första dagen i månaden.
Uppsägning/ändring av Tilläggsuppdraget och ny specialistkompetent personal för respektive uppdrag ska på särskild blankett meddelas Uppdragsgivaren 60 dagar före förändringen. Leverantören ska årligen inkomma med verksamhetsberättelse för respektive tilläggsuppdrag senast den 31 mars påföljande år.
-
Certifiering
Ansökan om certifiering för Astma, allergi, KOL-mottagning, Diabetesmottagning eller Hjärtsviktsmottagning enligt förfrågningsunderlag för Vårdcentral 2020.
Ersättningsnivåerna finns beskrivna i förfrågningsunderlaget 8.2.8 för Astma, allergi, KOL-mottagningar, för Diabetescertifiering i förfrågningsunderlag 8.2.9 och för Hjärtsviktsmottagning i förfrågningsunderlag 8.2.10
Information om certifiering av astma, allergi, KOL-mottagningar (PDF)
Formulär för certifiering av astma, allergi, KOL- mottagningar
Information om certifiering av Diabetesmottagning
Formulär certifiering Diabetesmottagning
-
Riktlinjer och rutiner
-
Efterdebitering medicinsk service och hjälpmedel
Medicinsk Service
Vårdgivaren (leverantören) har kostnadsansvar för den medicinska service som ingår i uppdraget för primärvård (se 7.17 FFU 19) och som ordinerats vid Enheterna. Ersättning för denna service ingår i vårdersättningen för uppdraget och återbetalas inte.
För medicinsk service, som bedöms omfatta specialiserad vård (se 7.17.3) ersätts Vårdgivaren (leverantören) i efterhand. Ersättningen betalas ut per Enhet av Uppdragsgivaren med 80 procent av kostnaden som överstiger 1 800 kr per undersökning när det gäller medicinsk bild- och funktionsdiagnostik.
För analys avseende kemi, patologi, genetik, bakteriologi och serologi betalas 80 procent av kostnaderna som överstiger 600 kr per analys.
Underlag för denna ersättning hämtas med automatik från samtliga laboratorier och enheten för bild- och funktionsdiagnostik i offentlig regi i Skåne och för motsvarande enheter som Region Skåne har vårdavtal med. Kostnader för övriga röntgenenheter som nyttjas får efterfaktureras Uppdragsgivaren separat.
För att Uppdragsgivaren ska godkänna fakturan ska, förutom fakturaunderlag, en särskild bilaga bifogas som innehåller:
- patientens fullständiga personnummer
- patientens namn
- vad den medicinska servicen avsåg
- var den utfördes
- pris per styck
Vårdgivaren (leverantören) betalar således fakturan från leverantören av bild- och funktionsdiagnostik och erhåller nästkommande månad ersättning från Uppdragsgivaren för den överskjutande delen av kostnaden.
Fakturan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostnaden har uppstått. Fakturan ska ställas till: Region Skåne, Hälso- och Sjukvårdsnämnden, Referens: HJÄLPM, 205 01 Malmö.
Hjälpmedel
När det gäller förskrivning av hjälpmedel, inkontinensartiklar och förbruknings- och sjukvårdsartiklar gäller Vårdgivarens (leverantören) kostnadsansvar enligt följande:
Vid förskrivning av hjälpmedel enligt Region Skånes Hjälpmedelsanvisningar på produktnivå med funktionshinder, har Vårdgivaren (leverantören) kostnadsansvar för ortopedtekniska hjälpmedel och medicinska behandlingshjälpmedel, utifrån det förskrivningsansvar som gäller på primärvårdsnivå och anges i Hjälpmedelsanvisningarna på produktnivå.
Vårdgivaren (leverantören) kan, per Enhet, fakturera Uppdragsgivaren för 80 procent av kostnader överstigande 1 800 kr per hjälpmedel (inklusive anpassnings- och utprovningskostnader).
För att Uppdragsgivaren ska godkänna fakturan ska, förutom fakturaunderlag, en särskild bilaga bifogas som innehåller:
- patientens fullständiga personnummer
- patientens namn
- ordinerat hjälpmedel
- pris per styck
- vilken Vårdgivare (leverantör) det gäller
OBS! Endast ett hjälpmedel per rad i bifogat bilaga.
Fakturan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostnaden har uppstått. Fakturan ska ställas till: Region Skåne, Hälso- och Sjukvårdsnämnden, Referens: HJÄLPM, 205 01 Malmö
Vid förskrivning av inkontinensartiklar samt förbruknings- och sjukvårdsartiklar har Enheten kostnadsansvar enligt Region Skånes regler (se Förtydligande av kostnadsansvar avseende förbruknings och sjukvårdsartiklar samt vissa tekniska och medicinska behandlingshjälpmedel, Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut,
2004-08-17 § 140, reviderade 2010-04-19, de avsnitt 9, Referenser, för länk).Vårdgivaren (leverantören) har inget kostnadsansvar för avlidna som remitterats till obduktion, och inte heller för transportkostnader förknippade med detta.
Underlag för ersättning hjälpmedel och medicinsk service 2020 (xls)
-
Ackrediteringsarkiv för Vårdcentral
- Information om IT-stöd för hälso- och vårdval
-
Förfrågningsunderlag
-
Ögonsjukvård
Här finns information för att ansöka om avtal och bedriva vårdval inom öppen ögonsjukvård (ej grå starr).
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
Avslutade vårdval
-
Multimodal smärtbehandling (MMS)
Region Skåne avslutade vårdval multimodal smärtrehabilitering 2018-12-31 enligt beslut i Regionfullmäktige (protokoll 2017-11-28)
Från och med 2019 bedrivs multimodal smärtrehabilitering av Region Skånes egna verksamheter samt av privata upphandlade verksamheter.