Certifikat
Du kan behöva hantera dina certifikat av flera anledningar. Kanske är någon uppgift felaktigt och du behöver spärra certifikaten eller också behöver du hämta nya certifikat.
Hantera dina certifikat
Du måste ha en kortläsare och programvara installerad på din dator för att du ska kunna logga in och hantera dina certifikat. Kontakta din IT-person om du inte har programvaran installerad.
Logga in på Mina sidor
Kontrollera att du har dina pinkoder och att e-tjänstekortet sitter i kortläsaren.
- Skriv in minasidor.siths.se i adressfältet eller välj SITHS Självadministration under NetiD-ikonen. Om du väljer att skriva in minasidor.siths.se i adressfältet måste du ha webbläsaren Edge i Internet Explorer läge.
- Svara ja på frågan du får om du vill fortsätta.
- Tryck på logga in.
- Välj "Fler val" ovanför pinkodsrutan
- Välj certifikatet med ditt namn samt SITHS e-id Person ID 3 på, eller raden med Telias logga eller om ett reservkort används välj raden med kortnumret.
- Ange din kod för legitimering.
Kontakta din IT-person om du inte vet hur du startar webbläsaren Edge i Internet Explorer-läge.
Hämta nytt certifikat
Du måste öppna och spara krypterade e-postmeddelande innan du byter ditt certifikat om du har använt dig av denna funktion.
- Logga in på Mina sidor.
- Välj "Hämta nya certifikat". Observera att när du har startat nedladdningen visas hela processen på skärmen. Det är viktigt att du inte drar ut kortet ur kortläsaren eller på annat sätt avbryter nedladdningen.
- Nu påbörjas nedladdningen av dina nya certifikat. Skriv in din pinkod för underskrift.
- Dina certifikat hämtas och installeras.
- Certifikaten är nedladdade.
- Tryck på "Tillbaka till Förstasidan" eller "Logga ut.
Kontakta Servicedesk på telefonnummer 07767-3 00 00 om du behöver hjälp.
Spärra certifikat
- Logga in på Mina sidor.
- Välj "Spärra certifikat".
- Välj det certifikatspar som du vill spärra.
- Tryck "spärra certifikat".
- Ange den/de koder som efterfrågas.
- Tryck på "Tillbaka till förstasidan" eller "Logga ut".
Tänk på att glömd pinkod eller pukkod inte är skäl för att spärra certifikat!
Ta bort certifikat
- Högerklicka på Net iD-ikonen.
- Välj "Administration".
- Markera det certifikat som du vill ta bort och tryck delete.
- Ange din kod för legitimering.
Hämta borttaget certifikat
- Logga in på Mina sidor.
- Välj "Hämta befintliga certifikat".
- Välj det certifikatspar du vill hämta.
- Ange den/de koder som efterfrågas.
- Tryck på "Tillbaka till förstasidan" eller "Logga ut".
Om du får felmeddelande
Får du meddelandet "Kunde inte hitta några befintliga certifikat som kan laddas ned till ditt kort" kan det bero på att det inte finns något certifikat till detta kort eller att certifikaten redan finns på ditt kort.
När dina tjänstecertifikat går ut
Du kommer att få ett e-postmeddelande till den e-postadress som finns i ditt certifikat. Du får e-postmeddelandet cirka 3 månader dina certifikat går ut. I e-postmeddelande finns instruktioner om hur du ska göra.
Kontrollera giltighetsdatum
Kontrollera giltighetsdatum på ditt certifikat i NetiD Administration. Högerklicka på NetiD ikonen och välj Administration.