Hjälpmedelssortiment - Hörselnedsättning och dövhet

Här hittar du produktkatalogerna som informerar om det sortiment som Region Skåne har upphandlat.

Information om Sortimentsforum

Sortimentsforum är ett forum där förskrivare/vårdgivare möts i syfte att säkerställa ett ändamålsenligt hjälpmedelssortiment utifrån patienterna och vårdens behov.  Sortimentsforum ska hållas minst 2 gånger/år och leds av Sortiment- och avtalsledare på Hjälpmedel. Experter kan bjudas in efter behov.

Instruktion för Sortimentsforum (pdf)

Tillfällig lista över upphandlade hörapparater från den 1 maj 2024

Upphandlade hörapparater från den 1 maj 2024 (pdf)

Löpande produktinformation

  • Viktig information från Sonova Nordic(hörseltekniska hjälpmedel)

    2024-03-15
    Leverantör låter meddela att de för tillfället inte kan leverera Roger Neckloop, detta på grund av brist på råmaterial som påverkar produktens kvalitetskrav negativt.  Det ska inte ha skickats ut någon produkt med denna kvalitetsbrist till patienter. Artiklar som påverkas är Roger Neckloop (89507) och Roger Touchscreen + Roger Neckloop(89504).  Leverantör återkommer med mer information löpande.

    Viktigt information om BC Studio och HEARU

    2024-02-07
    BC Studio och HEARU meddelar att de har fått tillfälligt produktstopp av hårda insatser. Störningen beräknas fortgå i 3-4 veckor och gäller enbart hårda insatser. Redan beställda hårda öroninsatser kommer att hanteras och produceras.

    Vi hänvisar i nuläget att vid beställning av hårda insatser gör det av andra leverantörer som vi har avtal med Produktion av insatser av material som Silikon, Thermotec och Optimum fungerar som vanligt och är inte påverkad på något sätt. Fortlöpande information om status av produktionsstopp kommer läggas ut här.

    Information om uppstart Visma webSesam för hörselförskrivare

    2024-02-09
    Sedan en tid tillbaka har Region Skåne och Verksamhetsområde Hjälpmedel arbetat med det nya Visma webSesam som ersättare för webSesam. Visma webSesam är ett modernare beställarsystem och det är i detta system utveckling framåt kommer ske. Som ett led i detta arbete är det nu dags för hörselanvändare att ta steget över och börja använda Visma webSesam istället för webSesam som kommer att stängas ner.

    Under maj månad kommer VO Hjälpmedel erbjuda två digitala informationstillfälle av Visma webSesam. Inbjudan till informationstillfälle samt ytterligare information har skickats ut till din mail. Har ni frågor hör av er via mejl hjalpmedel@skane.se

    Ny produkt på hörapparatsavtalet från Widex

    2024-01-18
    Från den 22 januari är SoundConnect (trådlös ljudöverföring från tv/radio) beställningsbar i webSesam. För mer utförlig produktinformation kontakta leverantör eller besök deras hemsida.

    Nytt avtal för alternativ telefoni

    2024-01-11
    Från den 15 juni 2024 har VO Hjälpmedel tecknat nytt avtal för alternativ telefoni med följande leverantörer: Lidol AB, nWise AB och Omnitor AB.

    För mer information om produkter, kontakta leverantör eller besök deras hemsida. Boka gärna in utbildning i god tid inför avtalstart.

    Kontakt:

    Produktkatalog kommer att uppdateras till avtalstart. Kontakta sortiments- och avtalsledare vid frågor om det nya avtalet: hjalpmedel@skane.se

  • Förändring i webSesam från 1 januari 2024

    2023-12-20
    I enlighet med tidigare information som skickats ut kommer rekvisitionsbeloppet ändras från 1800kr till 1200 kr från och med 2024-01-01. Sesamartikelnummer 65500 som används idag och benämns som Rekvisition hörapparat, Avancerad á 1800 kr/ hörapparat  kommer vara aktivt till och med 2023-12-31 och därefter inaktiveras.

    Från och med 2024-01-01 ska ett nytt artikelnummer användas. Nytt artikelnummer är 106693 och benämns som Rekvisition hörapparat, Avancerad á 1200 kr/ hörapparat.

    Viktig information om garantireparationer

    2023-11-17
    Om du väljer att INTE skicka med följesedel – garantireparation när du skickar en produkt på garantireparation måste du se till att följande information kommer med:

    • Arbetsordernummer
    • Produkter, om flera skickas med, med benämning och individnummer
    • Beställare med kontaktuppgift
    • Beställande enhet med adressuppgift
    • Felbeskrivning
    • Returadress om annan än till enhet.

    Hantering av patienter från annan region

    2023-10-18
    Från den 1 oktober registreras direkt hemregionen som betalare då du registrerar en förskrivning av hörselhjälpmedel till patient boende i Sverige men utanför Skåne. Detta kan man se när man registrerat en artikel på orderraden.Det är viktigt att du som förskrivare inhämtar godkännande från hemregionen.

    Hemregion ska utfärda en betalningsförbindelse som sparas av förskrivande enhet.

    Direkt efter avslutad utprovning måste du återkoppla till Administrationsenheten via mejl till hjalpmedel.administration@skane.se. Återkoppla med kundordernummer att utprovning är avslutad.

    Laddare och laddningskit debiteras till patient, precis som för boende i Region Skåne.

    Viktigt information! Om reparationer som är inskickade via arbetsorder på garanti genererar en kostnad

    2023-10-10
    Om en reparation är inskickad på garanti via en arbetsorder generar en kostnad det vill säga garantin inte gäller, så ska leverantör ta kontakt med aktuell beställare för kostnadsförslag. Vid godkänt kostnadsförslag behöver privata auktoriserade audionommottagningar uppge till leverantör att kostnaden ska debiteras till klinik.

    Vid godkänt kostnadsförslag behöver Region Skånes interna kliniker beställa ett tjänsteköp (vanlig inköpsorder) i webSesam som leverantör kan fakturera på.

    Reparationer som inte omfattas av garanti ska inte skickas in via en arbetsorder.

    För att läsa rutinen i sin helhet gå in via länkar:

    Nytt avtal för hörseltekniska hjälpmedel klart

    2023-09-25
    Från den 15 maj 2024 har VO Hjälpmedel tecknat nytt avtal för hörseltekniska hjälpmedel med följande leverantörer: Bellman & Symfon Europé AB, AB Transistor Sweden och Sonova Nordic AB.

    För mer information om respektive produkter, kontakta leverantör eller besök deras hemsida. Boka gärna in utbildning i god tid inför avtalstart. Kontakt:

    Produktkatalog kommer att uppdateras till avtalstart. Har ni fler frågor om det nya avtalet kontakta sortiments- och avtalsledare: hjalpmedel@skane.se

Observera att produktkatalogerna får inte skrivas ut eftersom de ständigt uppdateras.

Enskild förskrivning utanför sortiment

Det upphandlade sortimentet ska täcka behovet av hjälpmedel för de allra flesta. Om särskilda skäl föreligger, som medför att det upphandlade sortimentet inte uppfyller ett behov som finns hos patienten, finns möjlighet att förskriva annan produkt. Ansökan om förskrivning krävs för varje ny enskild patient.

För förfrågan om att få förskriva utanför sortiment, ladda ner och fyll i dokumentet "Ansökan om Enskild förskrivning utanför sortiment" och skicka med e-post till hjalpmedel@skane.se. Du får återkoppling via e-post.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.