Telefontillgänglighet

Telefontillgängligheten är den del av den förstärkta vårdgarantin som trädde ikraft den 1 januari 2019.

Telefontillgänglighet ingår den så kallade 0:an, som går ut på att den vårdsökande medborgaren ska får kontakta med vården inom 24 timmar d.v.s. inom det första dygnet när vårdbehovet uppstår. Kontaktsökandet ska kunna ske och vara oberoende av vilket sätt eller genom vilken plattform det sker.

Region Skåne mäter telefontillgängligheten två gånger per året, i mars och i oktober. Resultat av mätningen finns på Väntetider i vården.

Alla leverantörer inom Hälsovalet ska delta i mätningarna och leverera sina siffror till väntetider i vårdens databas. Kontakta Vårdgivarservice för mer information om deltagande och inloggningsuppgifter.

Väntetider i vården är regionernas gemensamma databas för uppföljning av väntetider i sjukvården. Databasen ska i första hand fungera som vägledning för vårdgivare och vårdkoordinatorer vid behov av hänvisning av patienter.

Här hittar du väntetider i vården:
väntetider.se

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter