Fakturafrågor
Ändringar och avvikelser
Använd formuläret som finns på denna sida om du ska göra någon eller några av följande ändringar:
- Faktureringsadress (flytt och liknande)
- Ansvar
- Referens
Ange följande information:
- Gammal adress
- Ny adress
- Gammalt ansvar och nytt ansvar (RSID)
- Förvaltning/KundID
Avvikelse i fakturering
Avvikelse i fakturering innebär att mottagen faktura på något sätt är felaktig. Eventuellt kan kreditering önskas.
Det är viktigt att ge oss så mycket information som möjligt inför en fakturautredning.
- En fakturautredning kan ta tid. Vänta inte till att betaldatum börjar närma sig innan du bestrider!
- Fakturan skall betalas även om man bestrider denna. Bestridande måste alltid göras hos oss genom Formulär för fakturafrågor .
- Efter tre påminnelser skickas fakturan per automatik till inkasso. Efter att det skickats till inkasso så finns inte längre ärendet hos oss.
Privata vårdgivare
Om du är privat vårdgivare och inte kommer åt beställningsportalen kan du kontakta oss via Formulär för fakturafrågor.
Offentliga vårdgivare
Lägg upp en avvikelse i fakturering i eKatalogen (Standardförändringar > Ekonomi och uppföljning > Rapportera avvikelse i fakturering) med beskrivning över vad som är fel. Följande information ska finnas med:
- Fakturanummer
- Inventarienummer
- Förvaltning/kund-ID/ansvar
- Incidentnummer (om du varit i kontakt med servicedesk)
- Om kreditering önskas: Ange motivering/anledning till kreditering
eKatalog (Region Skånes intranät)
Uppsägning
En uppsägning görs när man inte längre har behov av en tjänst. Tänk på att alltid göra uppsägningen i tid. Oftast gäller en månads uppsägningstid.
En uppsägning ska också godkännas av en beslutsattestant, ofta en chef. Uppsägningen räknas först när ärendet godkänts av attestanten.
Privata vårdgivare
Be din IT-beställare eller IT-kontaktperson skicka avbeställning via webbformuläret för avbeställningar. IT-kundtjänst gör uppsägning i eKatalogen.
Offentliga vårdgivare
Uppsägning görs via er IT-beställare och i eKatalogen.
Fakturaspecifikation
Ni kan själva se specifikation för era fakturor i genom att göra följande:
VDI
- Logga in med VDI
- Gå till sidan för QlikView under IT-stöd och tjänster A-Ö
- Klicka på länken för Applikationer i QlikView
- Leta upp Fakturaspecifikation IT och märk den som favorit
- Gå in på Fakturaspecifikation IT
- Klicka på Fakturaspec E-katalogen
- Dubbelklicka på Fakturaspecifikation IT
- Sök fram fakturan genom att klicka på Sök på Fakturanummer.
Om ni inte kan komma åt fakturaspecifikationer där så kontakta QlikView-support hos Vårdgivarservice.
RSVPN
- Logga in med RSVPN
- Under web bookmarks, klicka på Fakturaspec IT. Inne i Qlikview-applikationen kan man söka på fakturanumret och få fram en specifikation.
Offentliga vårdgivare
För offentliga vårdgivare följ instruktionen för VDI förutom att logga in i VDI.