Standardisering av e-tjänster
En gemensam digital servicenivå ger invånarna ett enhetligt digitalt utbud. Oavsett vilken del av hälso- och sjukvården de är i kontakt med ska de kunna förvänta sig att alla utlovade e-tjänster är tillgängliga på samma sätt. När liknande enheter erbjuder samma digitala utbud bidrar det till hög igenkänning och skapar trygghet.
Under våren 2024 tog Regiondirektören ett inriktningsbeslut avseende bland annat en gemensam servicenivå av digitala tjänster.
- RD-beslut: RD inriktningsbeslut avseende införande tidbok och gemensam servicenivå av digitala tjänster inom hälso- och sjukvården (pdf)
- Handlingsplan för gemensam servicenivå av digitala tjänster inom hälso- och sjukvården för invånare – tidbokning och ärendehanteringstjänster (pdf)
Regionalt basutbud
Ärendehanteringstjänster är de e-tjänster som finns på mottagningars och avdelningarnas kontaktkort på 1177.se.
Basutbudet
- Ansök om intyg
- Beställ utskrift från journal
- Förnya recept på hjälpmedel
- Förnya recept på läkemedel
- Gör en egen vårdbegäran
- Kontakta oss
- Kontakta oss för att boka tid
- Kontakta oss för att omboka eller avboka tid
- Lämna synpunkter och klagomål
Svarsmallar i regionala ärendehanteringstjänster
I de regionala ärendehanteringstjänsterna finns regionala svarsmallar som du som vårdmedarbetare kan ta hjälp av i kommunikationen med invånare. Regionala svarsmallar underlättar en effektiv kvalitetssäkring och minskar onödig administration. Mallarna finns under svarsalternativen besvara, delsvar och motfråga.
Kvalitet i svarsmallar
Innehållet i alla svarsmallar ska vara kvalitetssäkrat. Svaret ska:
- Stämma överens med redaktionellt innehåll på 1177.se.
- Leva upp till krav på digital tillgänglighet och klarspråk.
- Vara korrekt kategoriserat utifrån svarstyperna besvara, delsvar och motfråga.
- Spegla Region Skånes gemensamma värderingar: välkomnande, drivande, visa omtanke och respekt.
- Hjälpa invånaren att förstå nästa steg.
- Helst inte innehålla unika länkar, det är sårbart och leder till onödig administrativ tid.
Kontakta verksamhetsansvarig i din förvaltning eller Enheten för digitala tjänster om du har förslag på att förbättra eller att ta fram ny svarsmall.