Standardisering av e-tjänster

Digitala tjänster inom Region Skåne ska vara tillgängliga och användarvänliga. Region Skåne utvecklar en gemensam digital servicenivå för e-tjänster som alla verksamheter ska nå upp till.

En gemensam digital servicenivå ger invånarna ett enhetligt digitalt utbud. Oavsett vilken del av hälso- och sjukvården de är i kontakt med ska de kunna förvänta sig att alla utlovade e-tjänster är tillgängliga på samma sätt. När liknande enheter erbjuder samma digitala utbud bidrar det till hög igenkänning och skapar trygghet.

Under våren 2024 tog Regiondirektören ett inriktningsbeslut avseende bland annat en gemensam servicenivå av digitala tjänster.

Regionalt basutbud

I mars 2024 blev en första version av det regionala basutbudet av ärendehanteringstjänster klar. Ärendehanteringstjänster är de e-tjänster som finns på mottagningars och avdelningarnas kontaktkort på 1177.se.

Basutbudet version 1.0

  • Beställ utskrift från journal
  • Egen vårdbegäran
  • Förnya recept på hjälpmedel
  • Förnya recept på läkemedel
  • Kontakta oss
  • Kontakta oss för att boka tid
  • Kontakta oss för att omboka eller avboka tid
  • Lämna synpunkter och klagomål

Svarsmallar i regionala ärendehanteringstjänster 

I de regionala ärendehanteringstjänsterna finns regionala svarsmallar som du som vårdmedarbetare kan ta hjälp av i kommunikationen med invånare. Regionala svarsmallar underlättar en effektiv kvalitetssäkring och minskar onödig administration. Mallarna finns under svarsalternativen besvara, delsvar och motfråga. 

Kvalitet i svarsmallar 

Innehållet i alla svarsmallar ska vara kvalitetssäkrat. Svaret ska:  

  • Stämma överens med redaktionellt innehåll på 1177.se. 
  • Leva upp till krav på digital tillgänglighet och klarspråk. 
  • Vara korrekt kategoriserat utifrån svarstyperna besvara, delsvar och motfråga.  
  • Spegla Region Skånes gemensamma värderingar: välkomnande, drivande, visa omtanke och respekt.  
  • Hjälpa invånaren att förstå nästa steg.  
  • Helst inte innehålla unika länkar, det är sårbart och leder till onödig administrativ tid.

Kontakta verksamhetsansvarig i din förvaltning eller Enheten för digitala tjänster om du har förslag på att förbättra eller att ta fram ny svarsmall. 

Kommunikationsmaterial

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.