eLAB RS

eLAB RS är en elektronisk portal för hantering av digitala beställningar till Laboratoriemedicin i Region Skåne.

eLAB RS används som interimistisk lösning tills SDV har införts. Till att börja med går det enbart att göra beställningar av kliniskt kemiska analyser. 

eLAB RS innehåller följande funktioner

  • Beställning – Registrering av beställning 
    (Gäller inte Primärvården där beställningar kommer att ske via PMO från och med version 13.4 som planeras att produktionssättas i oktober 2023).
  • Provtagning – Bekräfta provtagning av befintlig beställning

Utöver dessa huvudflöden finns också administrationsfunktionalitet.

eLAB RS i produktion

Här kan du logga in först när din enhet är upplagd som användare i eLAB RS.

Demoversion av eLAB RS

eLAB-test.i.skane.se

Här kan du logga in och testa hur eLAB RS fungerar. Logga in med den roll du vill använda i fältet för RSID.

Roll

  • Beställare, skriv: demobest
  • Provtagare, skriv: demoprov
  • Beställare & provtagare, skriv: demo
  • Lösen, skriv: 123

Patient
Använd testpatient, exempelvis 19121212-1212 eller 20121212-1212.

Manual - så använder du eLAB RS

Instruktionsfilmer

För användare:

För administratörer:

Felanmälan

IT Servicedesk 077-67 30 000 (externt) samt 30 000 (internt). 

Reservrutin

Om det inte är möjligt att via eLAB RS registrera beställningar gäller följande:

  1. Ta en tryckt pappersremiss och fyll i.
  2. Använd den tryckta remissens etiketter för att märka provkärlen.
  3. Skicka provkärl och ifylld remiss tillsammans till laboratoriet med till exempel rörpost.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.