Ny fråga i ärende
Invånaren kan använda funktionen för att lägga till kompletterande information i ett ärende innan vården har svarat. Det fungerar också åt andra hållet, att du kan komplettera dina svar till invånaren i ett redan besvarat ärende. På det här sättet hänger historiken med hela vägen i ärendet.
Efterfrågad funktion
Funktionaliteten har länge varit efterfrågad av både invånare och vårdmedarbetare. Region Skåne har varit drivande i utvecklingen av detta. Det är en viktig pusselbit för att höja användarupplevelsen och se till att flödet i dialogen mellan invånare och vården blir ännu smidigare och mer logisk.
Funktionen kommer att finnas övergripande i alla ärendehanteringstjänster. Olika verksamheter har testat funktionen under sommaren och fler verksamheter kommer att testa vidare under hösten 2024. Uppföljning och utvärdering sker löpande.
När kan invånare ställa en ny fråga?
Ärendehanteringstjänster
Invånare kan alltså ställa en ny fråga eller komplettera sitt ärende efter att ärendet är inskickat. När du har svarat kan även du komplettera ditt svar i efterhand.
Meddelande som vården skickar till invånare
Invånare kan ställa en ny fråga i ett ärende av typen fråga som du har initierat och besvarat.
I ärenden av typen information som du har initierat är det inte möjligt att fortsätta dialogen, det vill säga ställa en ny fråga i ärendet.
Arbetssätt
Rutinerna för ärendehantering skiljer sig åt i verksamheter. För att inte missa ärenden kan man välja att jobba med funktionen Grupper. Då minskar risken för att ärenden eller frågor inte blir besvarade i tid, det vill säga inom 2-3 arbetsdagar.
Grupper innebär att du som ärendehanterare är medlem i en grupp med andra ärendehanterare på din enhet. När ärendemottagaren fördelar ett ärende till gruppen får ni alla en avisering om ett nytt ärende i gruppen.
Lär dig mer om grupper
Grupper - Öppen info: 1177 inloggningsportal - Confluence (atlassian.net)