Kom igång med ett program i Stöd och behandling
Förutsättningar
Förankring av program
Det måste vara förankrat med verksamhetens ansvariga chef att använda programmet.
Grundläggande kompetenskrav för behandlare
Behandlare måste uppfylla de olika kompetenskraven för programmen. Vilka specifika krav som gäller för respektive program kan du läsa i beskrivningen av de olika programmen.
Utbildning i Stöd och behandling
Behandlare och administratörer måste ha gått utbildningen "Stöd och behandling för administratörer och behandlare".
Medarbetaruppdrag
Alla behörighetsadministratörer och behandlare ska ha medarbetaruppdrag inom vårdenheten som de ska jobba mot. Det är verksamhetschefen som fördelar medarbetaruppdragen. Skånekatalogsadministratören administrerar medarbetaruppdragen. Vårdmedarbetaruppdraget ska heta VoB SJF följt av verksamhetsområdet.
Offentliga vårdenheter kan se sina katalogansvariga i Skånekatalogen. Privata vårdenheter kontaktar Vårdgivarservice.
Vårdenheten måste vara ansluten och programmet aktiverat i Stöd och behandling
Beställ anslutning av er vårdenhet och aktivera ett program genom att fylla i beställningsformuläret för Stöd och behandling i ärendeportalen Ritz.
Beställningsformulär för Stöd och behandling (ritz.skane.se)
Behörighetsadministratör
Vårdenheten måste minst en behörighetsadministratör. Behörighetsadministratören lägger upp nya behandlare samt andra roller på enheten. Du hittar beskrivning av rollen i manualen för administratörer som finns på sidan manualer och support.
Beställ behörighetsadministratör
Fyll i beställningsformuläret för Stöd och behandling i ärendeportalen Ritz om det inte finns en behörighetsadministratör på vårdenheten.
Beställningsformulär för Stöd och behandling (ritz.skane.se)