1177 tidbokning i Pasis
Invånaren ska så långt det är möjligt själv kunna boka och hantera sina tider via 1177 tidbokning. Det minskar uteblivna besök och administrationen vid av och -ombokningar.
Så här gör du
För att komma i gång med 1177 tidbokning behöver du aktivera två ärendetyper:
- Boka tid direkt
- Bokade tider, av- och omboka direkt
I vissa fall kan mottagningen behöva anpassa namnet på tjänsten. Kontakta då verksamhetsansvarig för e-tjänsterna på din förvaltning. Tillsammans med verksamhetsansvarig ska du också se till att beskrivningen av tiderna i 1177 tidbokning är tydlig och enkel. Mer information får du i användarmanualen.
Användarmanual: Tidbokning – PASiS/1177 (pdf)
Vad invånaren kan göra
Invånaren kan själv ändra tider som är av- eller ombokningsbara fram till 24 timmar innan den bokade tiden. Det går att boka, men inte omboka, en tid till samma dag.
Öppen kallelse
Från Pasis kan du skicka en öppen kallelse. Då kan invånaren boka sitt besök på egen hand, och direkt välja en tid och dag som passar hen. Invånaren får ett begränsat urval av tider som mottagningen har valt ut. Den öppna kallelsen skickas till invånarens inkorg på 1177.se.
Skillnaden mellan en öppen 1177 tidbokning (Boka tid direkt) och en öppen kallelse är att vården kan styra vilka invånare som får möjlighet att boka en tid och när de kan boka.
De patienter som väljer att inte boka in en tid via öppen kallelse ligger kvar i systemet som tidigare. Du kan se vilka de är och kan boka in dem på en tid.