Läkarbilen Skåne
Läkarbilen bemannas med läkare och undersköterska. Två bilar är aktiva dygnet runt på vardagar och täcker hela Skåne. På helger är en extra bil aktiv mellan klockan 10.00–22.00. På storhelger/röda dagar är det ytterligare en extra bil som är aktiv mellan klockan 10.00–22.00.
Prioriterade tjänster
- Medicinsk bedömning av läkare till sjuksköterskor i den kommunala hälso- och sjukvården på jourtid, det vill säga när vårdcentralerna inte har öppet, samt i förekommande fall inledande behandling i den enskilde patientens hem.
- Hembesök i samband med konstaterande av dödsfall (både uppgift om dödsbevis och dödsorsaksintyg kan ingå). Se rubriken Detta gäller vid dödsfall för ett förtydligande om vad som gäller för väntade respektive oväntade dödsfall.
- Hembesök vid bedömning och utfärdande av vårdintyg enligt Lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård.
Tänkt på att
Det är viktigt att kommunal och regional primärvård arbetar proaktivt med uppdaterade SIP, medicinska vårdplaner och aktuella ordinationer för att öka tillgängligheten till läkarbilen. Särskilt viktigt är det att brytpunktssamtal och tydlig planering finns för de patienter som befinner sig i livets slutskede.
Hembesök ska i första hand utföras av läkare på den vårdcentral där patienten är listad. Det är alltid vårdcentralen som kommunens sjuksköterska kontaktar i första hand, efter genomförd bedömning enligt ViSam-modellen.
Så kommer du i kontakt med läkarbilen
Ring 0771-31 00 02 för att beställa hembesök av läkarbilen.
Ringer du läkarbilen på vardagar mellan klockan 08.00-15.30 får du välja mellan fyra knappval (1 vårdintyg, 2 oväntade dödsfall, 3 väntade dödsfall och 4 övrigt).
Ringer du på jourtid (klockan 15.30-08.00 på vardagar och dygnet runt på helger och röda dagar) svarar Region Skånes Larmcentral omgående på samtalet.
Först får du lämna en rapport enligt SBAR. Beroende på hur många samtal det är före i kön, kan det sen dröja innan telefonrådgivande läkare ringer upp för vidare dialog.
Uppgifter att lämna vid beställning
Lämna följande uppgifter när du beställer:
- Namn.
- Personnummer.
- Adress (eventuell portkod, våningsnummer, lägenhetsnummer).
- Telefonnummer.
- Symtombild och sjukdomstillstånd.
- Status vitala parametrar enligt ABCDE (till exempel med stöd av 1177 rådgivningsstödet webb eller Visam).
- Vid smärta ange denna enligt 1177 rådgivningsstödet webb, VAS eller NRS.
- Aktuell medicinering, om möjligt.
- Anledning till hänvisning, exempelvis rådgivning eller dialog om hembesök.
- Hänvisande personals namn och enhet samt telefonnummer där man är nåbar under den väntetid som kan bli aktuell.
Vem kan beställa?
Vårdbegäran av hembesök kan göras av följande funktioner:
- Legitimerad sjuksköterska på ambulans.
- Legitimerad sjuksköterska på Region Skånes Larmcentral.
- Legitimerad sjuksköterska på vårdcentraler.
- Legitimerad sjuksköterska på sjukhusens akutmottagningar.
- Legitimerad sjuksköterska i kommunal hälso- och sjukvård.
- Polisen (till exempel arrest).
- Migrationsverket (avser förvaring av väntande på utvisning).
Dessa funktioner ska i samtliga fall ha bedömt att patienten uppfyller kriterierna för hembesök av läkare.
Inställelsetid
Inställelsetiden till hembesök är svårt att bedöma. Ingen exakt tidsangivelse kan ges. Det kan ta mellan 5–7 timmar, beroende på att medicinska prioriteringar görs allteftersom ärenden kommer in. Närmare besked ges av telefonrådgivande läkare i aktuellt fall.
Detta gäller vid dödsfall
Väntat dödsfall
Inträffar det väntade dödsfallet på vardagar klockan 08.00–17.00 är det i första hand vårdcentralen där patienten är listad som hanterar uppdraget, vid behov av hjälp kan man kontakta läkarbilen.
Inträffar det väntade dödsfallet på vardagar klockan 17.00–8.00 eller på helger och röda dagar (dygnet runt) kontaktar man läkarbilen direkt.
Oväntat dödsfall
Vid oväntade dödsfall kontaktas Läkarbilen alla dagar dygnet runt.