Boka sjukresor
-
Skapa intyg om sjukresa
I Servicereseportalen
Du måste styrka patientens behov av sjukresa med serviceresor. Detta gör du genom ett särskilt intyg om sjukresa. När du uppger behovet av direktresa/undantag för samåkning bifogar du blanketten “Undantag för samåkning” som ska undertecknas av läkare. Intyget skapar du i Servicereseportalen. Kontakta vår kundtjänst för att se patientens tidigare intyg.
Du som arbetar inom eller har avtal med Region Skåne och har ett e-tjänstekort (RS-kort) kan använda dig av servicereseportalen. Använd avancerat intyg om det gäller vårdgarantiresa eller för resa utanför Skåne.
Skriftligt intyg
Förklaring av förkortningar
-
Boka sjukresor via webben
Du kan logga in med dina inloggningsuppgifter när du har gått utbildningen om webbokning av sjukresor.
- Boka sjukresor via servicereseportalen
(servicereseportalen.skanetrafiken.se) - Lathund - boka sjukresa i Servicereseportalen (pdf)
Krav för att kunna boka sjukresor via webben
Två medarbetare från enheten ska ha gått utbildningen. När detta är gjort fyller enhetschefen i ett formulär.
Skicka formuläret och ange "Registrering webbokning" som ämnesrad till mejladressen: adressandring.serviceresor@skanetrafiken.se
Därefter läggs enheten upp som användare i systemet. Efter bekräftelse från Skånetrafiken är systemet öppet för bokning för enhetens medarbetare.
Utbildning
För att få en bra grund och förstå vilka regler som gäller för sjukresor är det en fördel och väl investerad tid om du genomgår utbildningen ”Lär dig mer om sjukresor”. Den tar maximalt 20 minuter och finns i Region Skånes kurskatalog.
Anställd i Region Skåne
Starta utbildningen – för dig som är anställd inom Region Skåne (larportalen.skane.se)
För externa användare
Just nu är inte denna utbildning tillgänglig. Detta beror på ett byte av system för webbutbildningar.
- Boka sjukresor via servicereseportalen
-
Boka sjukresor via telefon
Ring 0771-77 44 11 för att boka sjukresa med serviceresor åt patienter. Kom ihåg att skapa ett intyg för sjukresa.
Sjukresor med hemadress på Ven
En sjukresa från vårdinrättning till hemadress på Ven görs på olika sätt beroende på om resenären åker sittande eller liggande på bår. Det är viktigt att ringa till beställningsmottagningen för bokning och i samtalet komma överens om vilket klockslag resenären kan hämtas eftersom hänsyn måste tas till färjans tidtabell.
Sittande eller liggande sjukresa till och från Ven
För sittande resenär bokas första delresan till Venterminalen i Landskrona och ankomst måste matcha färjans avgång. Fordonet kör inte över, utan resenären åker själv med färjan. Andra delresan går med serviceresefordon från Bäckviken till resenärens hemadress på Ven. Det fordonet bokas av Serviceresor, direkt med berörd förare. Behöver resenären åka liggande på bår måste bilplats bokas på färjan, och samma fordon kör hela vägen.
-
Sjukresor för patienter som är smittade av covid-19
Patienter som är smittade med covid-19 åker själva i fordonet. Fordon är tillgängliga för bokning varje dag dygnet runt. Ha blanketten “Undantag för samåkning” nära till hands när du bokar sjukresan.
Smittskydd Skåne rekommenderar att patienter med covid-19 att bära munskydd och ha nytvättade händer. I dessa fall samordnas inte resan med andra patienter. Rekommendationen att bära munskydd gäller även förare av dessa transporter.
-
Boka återkommande resor på fasta tider
När patienten åker kontinuerligt på samma tider och samma dagar under minst en månad, går det att få ett schema upplagt för de återstående resorna. Då behöver du inte boka varje resa.
Ring 0771-77 44 44 eller mejla till fastaresorserviceresor@skanetrafiken.se.
Öppettider är helgfri måndag-fredag 9.00-13.00.
-
Anmäl avvikelser, förseningar eller adressändring
Anmäl avvikelser och förseningar
Du ska rapportera avvikelser i avvikelsehanteringssystemet AvIC. För kommuner som saknar inloggning i AvIC tar vi endast emot anmälan om avvikelser via blankett.
Försenad bil
Anmäl försenad bil på telefonnummer 0771-77 44 22.Adressändring
Anmäl ändring av en vårdenhets adress till: adressandring.serviceresor@skanetrafiken.se
Det kan till exempel vara på grund av ombyggnation eller för att under en period särskilja entréer för patienter med misstänkt/konstaterad smitta.
-
Resor som inte är sjukresa
Överflyttningsresa
Överflyttningsresa är en resa från slutenvård till slutenvård.
- Resan kan bara du som är vårdgivare beställa.
- Resan bokas med tjänstekundnummer.
- Du beställer resan via Skånetrafikens serviceresor. Det gäller både för patienter inom och utanför Region Skåne.
- Ange särskilt att det gäller en överflyttningsresa.
- Uppge vilket landsting patienten tillhör.
- Resan faktureras Region Skåne eller patientens hemlandsting.
Resor som kräver tjänstekundnummer
Du kan boka resor som inte är sjuk- eller överflyttningsresa hos Skånetrafikens beställningsmottagning. Då krävs ett särskilt tjänstekundnummer, som ser till att fakturan går till rätt mottagare. Tjänstekundnumret är en värdehandling.
Dessa resor bokar du med tjänstekundnummer:
- Konsultationsresa
- Permissionsresa
- Resa till korttidsboende (är inte en sjukresa)
Frågor om tjänstekundnummer:
- Telefonnummer: 0771-77 44 44
- E-post: fastaresorserviceresor@skanetrafiken.se
Ambulanstransport
Du ska beställa ambulanstransport om patienten har behov av vård eller övervakning under transport. Beställ genom Region Skånes Larmcentral.
-
Regelverk och resevillkor
Ersättning för övernattning i samband med sjukresa
Om en resenär ska få ersättning för övernattning i samband med sitt vårdbesök krävs en remiss eller betalningsförbindelse. Skånetrafiken kan också ersätta övernattning för medföljande vårdnadshavare.
Om resenären har betalat för sin övernattning själv måste kvitto bifogas ansökan om ersättning. Har resenären behov av ledsagare så sker ersättning endast om det är medicinskt motiverat och bara tillsammans med resenären.
För mer information kontakta gärna Skånetrafiken serviceresors kundtjänst på kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se eller 0771-77 44 33. Öppet helgfria vardagar 8.00-20.00
-
Patientinformation
Beställning av sjukresa
Affischen finns också som trycksak och du kan beställa den hos sjukresehandläggarna på telefon 0771-77 44 30, eller via kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se.
Så reser du sjukresa i Skåne
Sjukresor i Skåne – broschyrer på olika språk (skanetrafiken.se)
Du kan även beställa broschyren i Raindance eller via OneMed, beställningsnummer 18993-2010. Patientbroschyren beställs i paket med 50 stycken.
Vårdgaranti