Nya standardiserade kallelser på gång

I samband med att SDV införs kommer nya standardiserade kallelser att lanseras inom Region Skåne. Som ett led i detta har nu patientinformation från såväl offentliga som privata vårdgivare inventerats. Drygt 13700 dokument har hittills kommit in.

Arbetet med att inventera patientinformation inom Region Skåne har pågått i knappt två år. Det handlar om allt från visitkort och broschyrer till länkar och dokument – helt enkelt all information som man inom hälso- och sjukvården ger till patienten. Detta är en del av en satsning på regional, standardiserad och digital patientinformation.

Målsättningen är att patienten, oavsett var i Skåne hen ska genomgå en behandling eller undersökning, ska få likvärdig information och därmed likvärdiga förutsättningar att förbereda sig.

– Det är kul att vi har fått in så mycket material från verksamheterna och vi har fortfarande högar som vi inte registrerat ännu, så runt 13700 är inte slutsiffran. Nu ser vi fram emot att gå vidare till nästa steg i projektet som handlar om att se över vad som ska nyproduceras eller kompletteras, innan vi går tillbaka till verksamheten med ett resultat, säger Victoria Sandqvist, projektledare för regional patientinformation.

Nya kallelser i samband med SDV

Informationen kommer att kopplas till de nya kallelserna som lanseras i samband med Skånes digitala vårdsystem (SDV). I kallelsen kommer patienten att få information om vad hen behöver veta och hur hen ska förbereda sig inför besöket.

Informationen baseras på vilken behandling det handlar om och ska vara likvärdig oavsett var i Skåne behandlingen sker. Om patienten vill veta mer om hur själva besöket går till, det vill säga information om undersökningen, behandlingen med mera så hittar hen den på 1177.se.

Offentliga och privata vårdgivare bidrar

Både offentliga vårdverksamheter samt privata vårdgivare har bidragit med material till projektet. Det handlar om omkring 1300 verksamheter och svarsfrekvensen har varit hög.

– Vi har haft jättebra dialoger med verksamheterna. Vi hade inte kunnat göra det här arbetet om verksamheterna inte hade skickat in sitt material. Vi är tacksamma att det är så många som har engagerat sig i detta, säger Victoria Sandqvist.