Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) inom sjukvården

FOU 07/2020. Kartläggning av praktisk erfarenhet samt stödbehov av AKK.

Dokument

  • Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) inom sjukvården

    ( .pdf, 455 kB)

    Ladda ner

Sammanfattning

Patienter med kommunikativa svårigheter är en sårbar grupp som ofta har mycket kontakt med hälso- och sjukvården. Forskning inom fältet visar att en god kompetens inom de verksamheter som främst möter dessa patientgrupper är avgörande för exempelvis patientsäkerheten och patientens möjlighet att vara delaktig i sin vård. Den visar även att hög kompetens kring alternativa och kompletterande kommunikationssätt minskar sjukvårdens kostnader.

Syftet med rapporten är att kartlägga praktisk erfarenhet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) hos logopeder inom sjukvården i Region Skåne samt vilket behov av stöd kring AKK som eventuellt finns. Ett frågeformulär skickades ut till logopeder inom sjukvården. Svaren visar att erfarenheten av och kännedomen om olika AKK-verktyg var god. Logopederna uppgav att de kunde tillgodose efterfrågan av handledning kring AKK från både nätverk och annan vårdpersonal. Dröjsmål av AKK-insatser förekommer, till exempel beroende på nuvarande samarbetsformer. Generella tips om och kunskapsstöd kring AKK efterfrågas.

Förväntad nytta för patienten är ökad delaktighet i sin rehabilitering och vård, ökad patientsäkerhet och minskad oro och stress. God kunskap om förbättringsområden inom AKK i sjukvården främjar fortsatt utveckling av arbetssätt.

Författare: Barbara Bratanis-Zürcher och Cecilia Lindh

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.