Självadministration av ditt certifikat

Du kan själv administrera de elektroniska tjänstecertifikaten som finns på ditt e-tjänstekort. Certifikaten kallas även HCC (Health Care Certificate).

Du kan behöva hantera dina certifikat av flera anledningar. Kanske är någon uppgift felaktigt och du behöver spärra certifikaten eller också behöver du hämta nya certifikat. Om du har frågor eller behöver hjälp gällande dina certifikat, ta kontakt med Servicedesk.

Instruktioner för HCC

  • För att du ska kunna logga in och hantera dina certifikat krävs det att du har en kortläsare och programvara installerad på din dator. Om du inte har detta installerat, kontakta din IT-person så får du hjälp.

    Logga in på Mina sidor

    Kontrollera att du har dina pinkoder och att e-tjänstekortet sitter i kortläsaren.

    • Skriv minasidor.siths.se i Internet Explorers adressfält eller välj SITHS Självadministration under NetiD-ikonen
    • Svara JA på frågan du får om du vill fortsätta
    • Tryck LOGGA IN
    • Välj Fler val ovanför PINkodsrutan
    • Välj certifikatet med ditt namn samt SITHS e-id Person ID 3 på, eller raden med Telias logga eller om ett reservkort används välj raden med kortnumret
    • ange din kod för legitimering
  • Denna instruktion ska du följa om du har nya certifikat att hämta till ditt e-tjänstekort eller reservkort.

    1. Logga in på Mina sidor (se ovan)
    2. Välj Hämta nya certifikat. OBS! När du startat nedladdningen visas hela processen på skärmen och det är viktigt att du inte drar ut kortet ur kortläsaren eller på annat sätt avbryter nedladdningen.
    3. Nu påbörjas nedladdningen av dina nya certifikat. Skriv in din pinkod för underskrift
    4. Dina certifikat hämtas och installeras
    5. Certifikaten är nedladdade 

    Tryck TILLBAKA TILL FÖRSTASIDAN eller LOGGA UT

    Servicedesk på telefon 30 000 (externt: 07767-3 00 00) kan handleda vid behov.

  • Certifikat ska spärras då förhållanden har ändrats för dig som användare och det påverkar certifikatsinnehållet, exempelvis då någon uppgift i certifikaten är eller misstänks vara felaktig.

    Glömd pin-kod eller puk-kod är inte skäl för spärrning av HCC.

    Du kan själv låsa upp eller ändra dina pin-koder genom att följa
    instruktion för upplåsning och instruktion för ändring. Om du behöver en ny puk-kod ska du kontakta närmaste kortstation för att beställning.

    1. Logga in på Mina sidor (se ovan)
    2. Välj Spärra certifikat
    3. Välj det certifikatspar du vill spärra
    4. Tryck SPÄRRA CERTIFIKAT
    5. Ange den/de koder som efterfrågas

    Tryck TILLBAKA TILL FÖRSTASIDAN eller LOGGA UT

  • Denna instruktion används om du av någon orsak tidigare tagit bort ditt certifikat från eTjänstekortet och vill lägga tillbaka det.

    1. Logga in på Mina sidor (se ovan)
    2. Välj Hämta befintliga certifikat
    3. Välj det certifikatspar du vill hämta
    4. Ange den/de koder som efterfrågas

    Får du meddelandet Kunde inte hitta några befintliga certifikat som kan laddas ned till ditt kort kan det bero på att det inte finns något certifikat till detta kort eller att certifikaten redan finns på ditt kort.

    Tryck TILLBAKA TILL FÖRSTASIDAN eller LOGGA UT

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.