Bekräfta provtagning vid digital beställning i eLAB RS
När du bekräftar din provtagning innebär det att beställning automatiskt skickas till laboratoriets datasystem. Om provtagningen inte bekräftas finns ingen beställning. Analyssvar fördröjs eller uteblir och patienten får inte sina resultat.
Om provtagningen är bekräftad men inget prov har skickats finns beställningen på laboratoriet men prov saknas, vilket innebär merarbete på laboratoriet och onödiga samtal till er.
Genom att bekräfta tar du ansvar för att du har utfört en korrekt provtagning genom:
- Att patientidentiteten har kontrollerats
- Att provtagningstiden justerats så att den är korrekt
- Att instruktioner i analysportalen har följts och provtagningsrören har märkts med rätt etikett
Om du bekräftar innan utförd provtagning
En del analyser är känsliga för hur lång tid provet har förvarats före analys och vi kan i onödan svara att provet har hanterats felaktigt om inte rätt provtagningstid har angivits (t ex. att provet blivit för gammalt).
Om provtagningen inte utförs kan beställningen inte tas bort i eLAB. Däremot har beställningen kommit in i laboratoriets labdatasystem. Kontakta laboratoriet för att be dem ta bort beställningen i labdatasystemet (LIMS).
Om du missat att bekräfta din provtagning
Har du missat att bekräfta provtagningen och skickat iväg provet måste du bekräfta provtagningen i efterhand och då ska provtagningstiden ändras, annars kan det hända att vi utför analys på ett för gammalt prov och då kan resultaten vara missvisande.
Kontakt