Specialiseringstjänstgöring (ST)
Regionala riktlinjer
-
Föreskrifter, riktlinjer och dokument
Socialstyrelsens föreskrifter och målbeskrivning
- Föreskrifter ST 2015 (socialstyrelsen.se)
- Föreskrifter ST 2021 (socialstyrelsen.se)
- Målbeskrivning ST 2015 (pdf)
- Målbeskrivning ST 2021 (pdf)
Riktlinjer
- 1 Region Skånes riktlinjer för ST 2015 (pdf)
- 2 Region Skånes riktlinjer för ST 2021 (pdf)
- 3 Riktlinje ST som inte uppnår kompetenskrav (pdf)
- Lika rättigheter och möjligheter - Region skåne
- Riktlinjer lönesättning ST-läkare (pdf)
- Ersättningsnivåer för ST år 2024 (pdf)
Bilaga 1-6 till Region Skånes riktlinjer enligt ST-utbildning 2015 samt ST 2021 Region Skåne
- Bilaga 1, Arbetsuppgifter ST 2015 och ST 2021 (pdf)
- Bilaga 2, Verktygslåda för handledare - Instruktion för handledning (pdf)
- Bilaga 3, Delegeringsblankett för bedömning av specialistkompetens (pdf)
- Bilaga 4, Reglering av sidotjänstgöring (pdf)
- Bilaga 5, Finansiering av ST och sidotjänstgöring (pdf)
- Bilaga 6, Reglering av tid för vetenskapligt arbete (pdf)
-
Så är din ST-utbildning upplagd
Här får du som är under specialistutbildning praktiska tips som kan underlätta din utbildning.
Om ST-utbildning i Region Skåne
Alla olika specialiteter finns representerade i Region Skåne. Med bredden och med närheten mellan sjukhusen erbjuds goda möjligheter till utbyte mellan olika utbildande enheter.
Det finns riktlinjer för regionens ST-utbildning, formulerad på basis av Socialstyrelsens nya direktiv för läkarnas specialiseringsutbildning. De olika förvaltningarna samarbetar för att ge dig möjlighet till en fullgod ST-utbildning.
För att ständigt kunna förnya och utveckla ST-verksamheten finns ett nätverk med övergripande studierektorer från alla förvaltningar. Samtliga arbetar med övergripande ATBTST-frågor inom regionen och med fokus på undervisning och utbildning.
Det ges regionövergripande utbildningar som ett komplement till det grundutbud som finns inom varje förvaltning.
I början av ST – viktiga punkter
Att du får en handledare
För att din tjänstgöring ska räknas in i specialistutbildningen så måste handledaren vara handledarutbildad. Ni bör börja med att komma överens om hur handledningen ska fungera och hur ofta ni ska träffas. I Region Skånes riktlinjer för ST-handledaruppdraget finns många bra tips för hur ni kan gå till väga.
Att du sätter dig in i målbeskrivningen och specialistföreningens rekommendationer
Du måste också kunna Region Skånes riktlinjer för ST-utbildning. Du kan fråga din handledare och studierektor om råd, men du bär i praktiken själv huvudansvaret för att kunna hela regelverket i detalj.
Att du skriver ett utbildningsprogram
Med hjälp av regelverket för ST ska du med stöd av din handledare skriva ett utbildningsprogram. Detta ska tala om vad som ska ingå i din ST, och det är viktigt att se till att alla kompletterande tjänstgöringar ("randningar"), delmål och kurser kommer med redan från början.
Alla ST-läkare ska ha ett färdigt utbildningsprogram senast sju månader efter anställning.
Att du får ett ST-kontrakt
ST-kontraktet är inte juridiskt bindande men är värdefullt för att sammanfatta vad du och vårdenheten har kommit överens om rörande din utbildning.
Tips
Kom ihåg lista (pdf)
Mitt i ST
Utbildningsprogrammet bör revideras fyra gånger per år under hela ST. Efter cirka två år av utbildningen är det lämpligt med en större avstämning tillsammans med din handledare för att se över vad du har hunnit göra.
Det kan vara svårt att komma med på vissa SK-kurser i början av ST, och du bör se över ditt kursbehov för att inte missa att söka viktiga kurser.
Allmänmedicin har ett mycket ambitiöst program för Mitt-i-ST, som rekommenderas att läsa för att få inspiration till din egen ST.
I slutet av ST - att ansöka om specialistkompetens
Under följande rubrik hittar du intyg och blanketter för att ansöka om specialistkompetensbevis.
-
Forskning under ST
ALF-medel
Lunds universitet och Region Skåne har ett avtal om ersättning från staten till hälso- och sjukvården. Ersättningen ska täcka merkostnader för grundutbildning och forskning med så kallat "ALF-medel" (avtal om Läkarutbildning och Forskning).
ALF-medlen annonseras årligen. Forskningen utförs inom ramen för ordinarie ST-tjänst, som därmed förlängs. Tilldelning av ALF-medel innebär inte någon forskningstjänst eller "forskar-ST". Det finns olika typer av anslag att söka.
Forskning utan ALF-medel
Det finns flera unga läkare som bedriver forskning utan ALF-medel. Deras antal är inte känt. Det är vanligt att deras forskning finansieras av att handledaren har projektmedel.
Lön under ST och forskning
ST-läkare som forskar parallellt med sin kliniska utbildning förlänger tiden fram till specialistkompetens och riskerar att förlora i löneutveckling jämfört med ST-läkare som enbart är kliniskt verksamma. De har därför rätt till särskild lönejustering efter 5 års ST trots att de inte har uppnått specialistkompetens.
-
Bedömning av ST-läkares kompetensutveckling samt handledare
Att bedöma ST-läkarnas kompetensutveckling är en av de viktigaste uppgifterna, såväl för huvudhandledaren som för de specialister som ST-läkaren arbetar tillsammans med.
Enligt Socialstyrelsen bör bedömningen av ST-läkare:
- göras fortlöpande
- omfatta alla aspekter av specialistutbildningen och alla delmål
- göras med på förhand kända och överenskomna metoder
- som huvudregel göras internt inom verksamheten.
I Region Skåne har vi som mål att varje ST-läkare skall få bli bedömd 9 gånger per år. Den mer omfattande bedömningen specialistkollegium, rekommenderas minst 3 gånger under ST.
Bedömningsinstrument
I Region Skåne använder vi olika bedömningsinstrument. Flera av dem är internationellt erkända och validerade. För några av dem länkar vi numera direkt till de digitaliserade bedömningsformulären som finns på webbplatsen Klinisk handledning av läkare under utbildning.
Formulär för bedömning och återkoppling (kliniskhandledning.se)
Det pågår för närvarande ett arbete tillsammans med MedCUL vid Lunds Universitet. Målet är att samtliga bedömningsinstrument ska finnas digitaliserade med de senaste uppdateringarna på kliniskhandledning.se framöver.
När det finns en länk till de digitala versionerna finns förklaringar och hjälp för tolkning. När de är ifyllda kan de skickas direkt till mottagaren via e-post.
Mer information
Om du har frågor eller vill veta mer, är du välkommen att skicka ett
e-postmeddelande till Jonas.Ahl@skane.se, Pernilla.SahlstrandJohnson@skane.se, eller Sara.Hallden@skane.se övergripande ST-studierektorer vid SUS.Bedömningsinstrument
-
Specialistkollegium
Specialistkollegium innebär att specialisterna vid en klinik samlas för att gemensamt bedöma en ST-läkare utifrån en lista av kriterier. ST-läkaren ska samtidigt skatta sig själv utifrån samma kriterier.
Ur praktisk synvinkel kan studierektor ansvara för att kalla tillgängliga specialister till möten med lämpliga intervall och talar samtidigt om vilka ST-läkare som skall bedömas. Erfarenhetsmässigt brukar man hinna med 2-3 ST-läkare under en timme.
Respektive huvudhandledare får vara föredragande för sin ST-läkare, berätta vilken fas av ST, vilka placeringar som är genomförda etc. Huvudhandledaren skall samla in den skriftliga återkopplingen samt dokumentera deltagarnas synpunkter för att så snart som möjligt efter specialistkollegiet ge den samlade återkopplingen direkt till ST-läkaren.
Specialistkollegium är ett kraftfullt verktyg som används för att göra en mångfacetterad bedömning. Olika specialister har sett olika aspekter av ST-läkaren och sammantaget brukar bedömningen bli mycket valid.
Varje ST-läkare bör genomgå tre specialistkollegier under sin ST. Vi förordar att ST-läkaren gör en 360-gradersbedömning inför specialistkollegium, åtminstone vid två tillfällen för att samla in ännu mer återkoppling från andra personalkategorier.
- Instruktion för de som skall vara med på specialistkollegium (pdf)
- Formulär för specialistkollegium (pdf)
- Generisk kompetenstrappa till stöd för de som ska ge återkoppling (pdf)
- Förslag på utvecklingsplan efter genomfört specialistkollegium (docx) Fokusera på några områden.
Specialistkollegium för opererande specialiteter
Studierektorerna inom opererande specialiteter har tagit fram ett eget formulär för specialistkollegium som beaktar kirurgisk kompetens.
Formulär för specialistkollegium för opererande specialiteter (pdf)
-
ST-läkarkollegium
ST-läkarkollegium, eller så kallat ”omvänt specialistkollegium” används för att sätta större fokus på utbildning och ge våra handledare möjlighet att få strukturerad återkoppling för att utvecklas. På sikt hoppas vi skapa en bättre feedbackkultur som kan gå åt alla håll i hierarkin bland läkare och annan personal.
-
360-gradersbedömning
360-gradersbedömning är ett instrument som används för att bedöma ST-läkarens professionella uppträdande i den kliniska vardagen. Detta görs bäst av personer som arbetar tillsammans med ST-läkaren. ST-läkaren får välja ut sex medarbetare, varav tre bör vara läkare och tre representanter för andra personalgrupper.
Handledaren eller ST-läkaren delar ut medarbetarformuläret till minst sex utvalda personer och förklarar syftet med bedömningen. Det är handledaren som samlar in svaren för att sedan ge återkoppling till ST-läkaren, som under tiden har fyllt i ett självskattningsformulär med motsvarande innehåll.
I en efterföljande diskussion kan handledaren ge en samlad återkoppling till ST-läkaren och man kan tillsammans jämföra med resultatet av självskattningen.
En 360-gradersbedöming bör göras vid två tillfällen under en ST-tjänstgöring. Ett tillfälle bör ske ungefär år efter start, och ett under det näst sista året av ST.
En värdefull egenskap hos 360-gradersbedömningen är att den tillåter bedömning av kompetens i kommunikation och ledarskap.
Bedömningen dokumenteras på:
-
Direct Observation of Procedural Skills
Direct Observation of Procerdural Skills (DOPS) är en strukturerad checklista. Med hjälp av denna checklista kan man bedöma ST-läkarens tekniska skicklighet och interaktion med patienten i samband med ett kortare praktiskt moment. Detta moment kan vara en rektoskopi eller en hudbiopsi. Bedömaren måste själv behärska momentet.
Varje DOPS skall belysa olika typer av praktiska moment och beräknas ta cirka 20 minuter. Utöver den tekniska skickligheten omfattar bedömningen kommunikationsförmåga och professionalism.
Det är ST-läkaren som tar initiativet till en DOPS, och målsättningen är att täcka de praktiska moment som ingår i målbeskrivningen.
-
Case Based Discussion
Case Based Discussion (CBD) är en strukturerad diskussion av fall med patienter som ST-läkaren har handlagt. Utgångspunkten är ST-läkarens egna journalanteckningar. Anteckningarna diskuteras utifrån ett antal perspektiv som framgår av formuläret för CBD.
Diskussionen beräknas ta 20-30 minuter, inklusive feedback och dokumentation. En CBD bör göras en gång per år. Resultaten av diskussionen förbättras i takt med ST-läkarens kompetensutveckling. En läkare i början av sin ST förväntas alltså inte få resultat på samma nivå som en nästan färdig specialist.
-
Mini Clinical Evaluation Exercise
Mini Clinical Evaluation Exercise (mini-CEX) kan beskrivas som en minivariant av sit-in. Här fokuserar man på en delaspekt av mötet mellan läkare och patient.
Vid ett tillfälle kan det fokus vara på anamnesen, vid ett annat status och vid ett tredje den samlade kliniska bedömningen. Varje bedömning beräknas ta cirka 20 minuter följt av fem minuters återkoppling.
Målet är att mini-CEX bör utföras runt sex gånger per år med olika typer av patienter och olika bedömare. Detta för att ge en allsidig och varierad bild av ST-läkarens kompetens. Det är ST-läkaren som skall ta initiativet till bedömningen.
Denna enkla form av bedömning kan belysa flera viktiga aspekter av ST-läkarens kompetens såsom klinisk skicklighet, kommunikation och professionalitet.
- Mall för återkoppling efter presentation
- Mall för återkoppling efter en tids gemensamt rondarbete
-
Årlig rapport för ST-läkare
Här finns formulär för dokumentation av handledningssamtal, respektive bedömningar av ST-läkarens kompetensutveckling. ST-läkaren kan använda dessa formulär till hjälp med årliga sammanställningar av de handledningssamtal och av de bedömningstillfällen som hen har varit med om.
Formulären finns i Word-format för dig som vill fylla i blanketten på datorn och i PDF för dig som vill skriva för hand.
- Återkoppling från och till ST-läkare efter genomförd sidotjänstgöring
- Återkoppling vid kirurgiska ingrepp
- Mall för bedömning av medsittning för ST-läkare i psykiatri
- Utvärdering av handledare
-
Utbildningar/kurser
Under ST är det ett ansenligt antal kurser som ska genomföras. Ett flertal delmål i ST är kopplade till kurskrav och olika många beroende på specialitet. Vissa av delmålen är specialitetsövergripande.
Det finns ett stort antal arenor där ST-läkaren kan gå en kurs, allt från internationella och nationella kongresser till regionövergripande och förvaltningsövergripande arrangemang. Även lokalt, på den utbildande enheten, kan kursverksamhet förekomma liksom på nätet (så kallat ”webbinarium).
På nationell nivå finns statligt finansierade kurser (så kallade ”SK-kurser”) som Socialstyrelsen ansvarar för. Många specialistföreningar erbjuder betalkurser, liksom andra föreningar och förbund samt även privata företag. Många kurser genomgår en extern kvalitetsgranskning, ofta utförd av LIPUS.
Regionövergripande finns olika kurser, till exempel i ledarskap, vetenskap och kvalitetsarbete och försäkringsmedicin. Det finns också kongresser med kursmoment för ST, till exempel på Framtidens Specialistläkare och Stora Likarättsdagarna.
Utbildningskalender för ST-läkare
De regionala utbildningarna annonseras i Utbildningskalendern för ST-läkare.
-
Inför ansökan om specialistkompetens
Du som har gjort svensk AT-tjänstgöring eller har påbörjat din ST-tjänstgöring innan 1 juli 2021 ansöker om specialistkompetensbevis enligt SOSFS 2015:8 hos Socialstyrelsen.
För er som inte uppfyller ovanstående två undantag skall ansökan om specialistkompetensbevis göras enligt HSLF-FS 2021:8.
Ansök om bevis för specialistkompetens (legitimation.socialstyrelsen.se)
Intyg och blanketter 2015
Intyg och blanketter 2021
-
Läkarbemannings- och ST-undersökning
Läkarbemannings- och ST-undersökning görs årligen den 31 mars. Den görs för att få en bild av läkarkårens utveckling och sammansättning inom Region Skåne. Resultatet utgör också underlag för uppgifterna till det Nationella Planeringsstödet (NPS).
Planen utgör ett stöd i personalplaneringen. Den ger även ett underlag för bedömning av behovet av att starta nya specialistutbildningstjänster (ST) inom olika specialiteter. Planen kan också användas som ett underlag i planering av verksamheternas utveckling över tiden.
Underlaget som ligger till grund för planen görs genom enkäter till Sjukhus, Primärvård och privata vårdgivare och samlas in via varje verksamhet. Materialet kvalitetssäkras sedan på förvaltningsnivå. Det bygger på så sätt på verksamhetschefernas aktuella kunskaper om utbildningsinriktningar och tidpunkter för när utbildningstjänstgöringarna är avklarade, pensionsavgångar etcetera.
-
Undersökning 2023
Enkäten genomfördes per 31 mars 2023. Redovisningen är upplagd så att den intresserade själv ska ha möjlighet att sammanställa sitt eget material. Enkätresultatet redovisas därför i form rådata i Excel-format (xlsx) i vilken en pivottabell för MS Excel är skapad.
Antalet specialistläkare som redovisats är 3 428. Det är en ökning från föregående år med 83. Inom förvaltningsdriven verksamhet (Region Skånes egendrivna verksamhet) finns totalt 3 008, hos privata vårdgivare 420.
Antalet pågående ST-läkare har ökat med 60 och är nu 1 676. Hos privata vårdgivare finns 170 ST-läkare (+ 24). Flest antal ST finns inom specialiteterna; allmänmedicin (468), akutsjukvård (109), internmedicin (109), psykiatri (89), obstetrik & gynekologi (74), anestesi- och intensivvård (73), barn- och ungdomsmedicin (72) samt radiologi (69),
År 2023 (från 1 april) beräknas 282 ST bli färdiga specialister, helåren 2024 beräknas de uppgå till 338 och 2025 till 313.Förväntade pensionsavgångar motsvarande år är: 2023 (från 1 april): 101, helår 2024: 114 och 2025: 98. Antalet pensionsavgångar ligger på ca 80 - 100 per år perioden 2026 – 2032.
Totalt har 961 specialistläkare ej kunnat anställas per 2023-03-31. Flest uppges finnas inom allmänmedicin (392), akutsjukvård (70), radiologi (62), psykiatri (38), ögonsjukdomar (31), onkologi (26) samt barn- och ungdomsmedicin (25).
Innan utsökning av data i enkätresultatet rekommenderas starkt en genomläsning av dokumentet Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2023. I dokumentet framgår sökbara fält med fältbeskrivning samt för beräknade fält även beräkningsgrund.
- Dokumentation kring sammanställning av enkätundersökning Läkarbemanning- och ST-plan 2023 (pdf)
- Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2023 (pdf)
- Förteckning över specialistindelning 2023 (pdf)
- Enkätresultat ST och läkarbemanningsundersökning 2023 (rådata samt pivottabell för dataundersökning) (xlsx)
-
Undersökning 2022
Enkäten genomfördes per 31 mars 2022. Redovisningen är upplagd så att den intresserade själv ska ha möjlighet att sammanställa sitt eget material. Enkätresultatet redovisas därför i form rådata i Excel-format (xlsx) i vilken en pivottabell för MS Excel är skapad.
- Antalet specialistläkare som redovisats är 3 345, en ökning från föregående år med 13. Inom förvaltningsdriven verksamhet (Region Skånes egendrivna verksamhet) finns totalt 2 977, hos privata vårdgivare 368.
- Antalet pågående ST-läkare har minskat med 5 och är nu 1 616. Hos privata vårdgivare finns 146 ST-läkare (- 7). Flest antal ST finns inom specialiteterna; allmänmedicin (457), akutsjukvård (116), internmedicin (97), psykiatri (91), radiologi (70), obstetrik & gynekologi (67), anestesi- och intensivvård (63) samt barn- och ungdomsmedicin (61).
- År 2022 (från 1 april) beräknas 258 ST bli färdiga specialister, helåren 2023 beräknas de uppgå till 310 och 2024 till 350.
- Förväntade pensionsavgångar motsvarande år är: 2022 (från 1 april): 108, helår 2023: 118 och 2024: 92. Antalet pensionsavgångar ligger på cirka 70-80 per år perioden 2025–2031.
- Totalt har 934 specialistläkare ej kunnat anställas per 2022-03-31 på grund av brist på specialister. Flest uppges finnas inom allmänmedicin (503), radiologi (43), psykiatri (42), onkologi (25) samt barn- och ungdomspsykiatri (19).
Innan utsökning av data i enkätresultatet rekommenderas starkt en genomläsning av dokumentet Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2022. I dokumentet framgår sökbara fält med fältbeskrivning samt för beräknade fält även beräkningsgrund.
- Dokumentation kring sammanställning av enkätundersökning Läkarbemanning- och ST-plan 2022 (pdf)
- Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2022 (pdf)
- Förteckning över specialistindelning 2022 (pdf)
- Enkätresultat ST och läkarbemanningsundersökning 2022 (rådata samt pivottabell för dataundersökning) (xlsx)
-
Undersökning 2021
Enkäten genomfördes per 31 mars 2021.. Redovisningen är upplagd så att den intresserade själv ska ha möjlighet att sammanställa sitt eget material. Enkätresultatet redovisas därför i form rådata i Excel-format (xlsx) i vilken en pivottabell för MS Excel är skapad.
- Antalet specialistläkare som redovisats är 3 332, en ökning från föregående år med 49. Inom förvaltningsdriven verksamhet (Region Skånes egendrivna verksamhet) finns totalt 2 979, ökningen jämfört med 2020 är 57.
- Antalet pågående ST-läkare har ökat med 34 och är nu 1 621. Hos privata vårdgivare finns 153 ST-läkare (+ 22). Flest antal ST finns inom specialiteterna; allmänmedicin (463), akutsjukvård (118), psykiatri (92), internmedicin (84), anestesi- och intensivvård (66), barn- och ungdomsmedicin (63), obstetrik & gynekologi (63) samt radiologi (60).
- År 2021 (från 1 april) beräknas 250 ST bli färdiga specialister, helåren 2022 beräknas de uppgå till 291 och 2023 till 339.
- Förväntade pensionsavgångar motsvarande år är: 2021 (från 1 april): 91, helår 2022: 106 och 2023: 120. Antalet pensioneringar ligger på ca 80 - 90 per år från 2024 – 2030.
- Totalt har 560 specialistläkare ej kunnat anställas per 2021-03-31 på grund av brist på specialister, i jämförelse med 2020 års undersökning en minskning med 23.
- Flest uppges finnas inom allmänmedicin (280), radiologi (37), psykiatri (29), anestesi- och intensivvård (20), ortopedi (20) samt barn- och ungdomspsykiatri (14).
Innan utsökning av data i enkätresultatet rekommenderas starkt en genomläsning av dokumentet Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2021. I dokumentet framgår sökbara fält med fältbeskrivning samt för beräknade fält även beräkningsgrund.
- Dokumentation kring sammanställning av enkätundersökning Läkarbemanning- och ST-plan 2021 (pdf)
- Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2021 (pdf)
- Förteckning över specialister (pdf)
- Enkätresultat ST och läkarbemanningsundersökning 2021 (rådata samt pivottabell för dataundersökning) (xlsx)
-
Undersökning 2020
Enkäten genomfördes per 31 mars 2020. Redovisningen är upplagd så att den intresserade själv ska ha möjlighet att sammanställa sitt eget material. Enkätresultatet redovisas därför i form rådata i Excel-format (xlsx) i vilket en pivottabell för MS Excel är skapad.
- Antalet specialistläkare som redovisats är 3 283, en ökning från föregående år med 286. Ökningen kan i huvudsak förklaras med mindre bortfall i undersökningen än föregående år. Inom förvaltningsdriven verksamhet (Region Skånes egendrivna verksamhet) finns totalt 2 922, ökningen jämfört med 2019 är 231.
- Antalet pågående ST-läkare har ökat med 143 och är nu 1 587. Hos privata vårdgivare finns 131 ST-läkare (+ 20). Flest antal ST finns inom specialiteterna; allmänmedicin (422), akutsjukvård (108), psykiatri (91), internmedicin (88), barn- och ungdomsmedicin (66), obstetrik & gynekologi (63), radiologi (63), samt anestesi- och intensivvård (60).
- År 2020 (från 1 april) beräknas 232 ST bli färdiga specialister, helåren 2021 beräknas de uppgå till 292 och 2022 till 282.
- Förväntade pensionsavgångar motsvarande år är: 2020 (från 1 april): 102, helår 2021: 111 och 2022: 105 samt 2023: 103. Antalet pensioneringar ligger på ca 80 per år från 2024 – 2026.
- Totalt har 583 specialistläkare inte kunnat anställas per 2020-03-31 på grund av brist på specialister, i jämförelse med 2019 års undersökning en ökning med 4. Flest uppges finnas inom allmänmedicin (308), radiologi (42), psykiatri (36), anestesi- och intensivvård (18), onkologi (17) samt obstetrik & gynekologi (15).
Innan utsökning av data i enkätresultatet rekommenderas starkt en genomläsning av dokumentet Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2020. I dokumentet framgår sökbara fält med fältbeskrivning samt för beräknade fält även beräkningsgrund.
- Dokumentation kring sammanställning av enkätundersökning Läkarbemanning- och ST-plan 2020 (pdf)
- Datadokumentation och fältbeskrivningar av innehåll i enkätresultat 2020 (pdf)
- Förteckning över specialister (pdf)
- Enkätresultat ST och läkarbemanningsundersökning 2020 (rådata samt pivottabell för dataundersökning) (xlsx)
-
Undersökning 2023
-
Special Medical Training Program (SMTP)/Fellowship
Region Skåne och Skåne Care har tagit fram en gemensam modell för utbildning av finansierade internationella läkare, SMTP, som motsvarar den svenska specialistutbildningen och som följer ST 2015 och ST 2021. Efter avklarad SMTP erbjuder Region Skåne även fellowship som är en fördjupning inom ett specifikt specialistområde under ett till tre år.
Skåne Care ansvarar för den initiala rekryteringsprocessen, avtal med kund samt planering och logistik utanför den kliniska utbildningen. Region Skåne ansvarar för att välja läkarkandidater, kapacitetsplanering, genomförandet av den kliniska utbildningen samt utfärdar certifikat efter uppnått kraven för svensk specialistkompetens och/eller fellowship.
Samtliga internationella läkare som gör utbildning genom Skåne Care, uppnår först nivå C1 i svenska språket innan start på klinik. Att läkarna behärskar det svenska språket är en förutsättning för specialistutbildning i Region Skåne.
Genom att ta emot finansierade internationella läkare för specialistutbildning ges utrymme att stärka ST-utbildningen regionalt vilket är till nytta för svenska ST-läkare och patienter. Utbildningen bidrar även till ökad internationalisering och ökad kunskap hos Region Skåne genom att möta läkare, utbildade från andra länder.
När de internationella läkarna återvänder hem efter avslutad utbildning blir de goda ambassadörer för den skånska sjukvården.
International Office
International Office i Region Skåne, med kontor på Skånes Universitetssjukhus i Malmö stöttar utlandsutbildad hälso- och sjukvårdspersonal med insatser hela vägen fram till svensk legitimation, arbetar med språkutveckling samt skapar intresse för de globala hälso- och sjukvårdsperspektiven hos medarbetare inom Region Skåne.
International Office har även huvudansvaret för SMTP och dess läkare. Vid intresse att ta emot en internationell läkare genom Skåne Care, kontakta International Office eller Skåne Care.
Skåne Care
Skåne Care är ett helägt bolag av Region Skåne. Skåne Care erbjuder svensk sjukvårdsexpertis och medicinska tjänster till internationella kunder. Erbjudandet omfattar planerad sjukvård till patienter, utbildning för vårdpersonal och konsulttjänster för att bygga leda och utveckla kliniker, sjukhus och sjukvård.
- Dokument och verktyg
-
Kontakt
Studierektor för SMTP/Fellowship, Region Skåne
Ulrika Uddenfeldt Wort
Telefonnummer: 0725-97 79 16
E-postadress: Ulrika. UddenfeldtWort@skane.seRoula Nicolas
Koordinator, Skåne Care
Telefonnummer: 0706-50 62 50
E-postadress: roula.nicolas@skanecare.comWilliams Donoso Reyes
Koordinator, Region Skåne
Telefonnummer: 0724-64 09 89
E-postadress: Williams.DonosoReyes@skane.se
Kvalitetsgranskning och utvärdering
-
Utvärdering av utbildningen
Att utvärdera kvaliteten hos den utbildning som erbjuds ST-läkaren är mycket viktigt. Utvärdering av utbildningen kan göras på tre sätt:
Feedback efter varje tjänstgöringsavsnitt. Den lämnas på särskilda blanketter. Dessa finns i Region Skånes riktlinjer för ST-utbildning.
- Region Skånes riktlinjer för ST-utbildning (pdf)
- Intern inspektion (STINS)
- Extern kvalitetsgranskning (SPUR)
Lokal utvärdering
Eventuell lokal utvärderingsinformation hittar du under respektive rubrik för specialiteterna/verksamheterna.
-
Intern kvalitetsgranskning av ST-utbildningen
Intern granskning kan göras med metoderna: STINS eller enligt ST-barometern.
Extra interngranskning
Vid brister gällande föreskrifter som visas vid den externa granskningen ska åtgärder tas direkt. Detta ska följas upp av en extra intern kvalitetsgranskning under ledning av förvaltningens övergripande studierektor samt med skriftlig rapportering inom sex månader till egna förvaltningens AT/ST-organisation.
-
STINS
Intern granskning enligt STINS (ST-INSpektion)
Det går bra att använda ”STINS” för internt bruk på den utbildande enheten inom förvaltningen för att genomföra en intern granskning vid ett tillfälle mellan de externa granskningarna. Många utbildande enheter i Region Skåne och andra landsting har använt STINS framgångsrikt under ett flertal år. Det är ett verktyg som fritt kan användas av alla!
Tillvägagångssätt
Excelfilen STINS (ST-INSpektion) är version 4 av STINS. Den har utvecklats och validerats mot jämförbara SPUR-inspektioner och därmed blivit strängare.
Ambitionen är att kunna erbjuda en webbaserad enkät. Enkätfrågorna finns samlade i en egen flik som lämpligen skrivs ut i fyra upplagor. Därefter skall alla, var för sig, besvara enkäten. Vi rekommenderar att så många som möjligt deltar. När alla svar fyllts i kan resultatet ses i en separat flik.
För att underlätta och likrikta egeninspektionerna har en enkät utformats utifrån SPUR:s checklista. Enkätsvaren bearbetas enligt en algoritm som resulterar i en bedömning, som efterliknar den från en SPUR inspektion.
Den är också till hjälp för att identifiera vilka styrkor och förbättringsbehov enheten har. Därefter vidtar det viktiga arbetet att gemensamt finna sätt att förbättra de brister enkäten hjälpt er identifiera. Övergripande studierektorer och studierektorer uppmuntras att följa upp STINS (ST-INSpektion) inom respektive förvaltning i en dialog med de utbildande enheterna (till exempel med en utbildningsdag).
-
STINS
-
Extern kvalitetsgranskning av ST-utbildning (SPUR)
Regelbunden kvalitetsgranskning
Enligt Region Skånes riktlinjer för ST 2015 ska en kvalitetsgranskning med en extern granskning göras regelbundet. Det innebär minst en gång vart femte år, allt enligt Socialstyrelsens föreskrifter.
Verksamheter som bedriver ST-utbildning och inte genomför extern granskning minst vart femte år kommer inte att tilldelas ST-tjänster med regional finansiering. Detsamma gäller om påvisade brister vid extern granskning inte åtgärdas.
Den övergripande studierektorn vid varje förvaltning ska bevaka att alla utbildande enheter genomför extern granskning minst vart femte år och har en skyldighet att årligen rapportera antalet genomförda externa granskningar till ATBTST rådet.
Extern SPUR-granskning
SPUR innebär att oberoende externa läkare inom den specialitet som ska granskas genomför granskningen enligt SPUR-modellen:
- Respektive studierektor, verksamhetschef, handledare och ST-läkare svarar individuellt och anonymt på en webbenkät.
- Resultaten från enkäterna analyseras av de valda inspektörerna och är en grund för granskningen tillsammans med det material av styrdokument (se information från Lipus) som studierektorn förser Lipus och inspektörerna med före inspektionen.
- Inspektörerna besöker verksamheten under 2-3 dagar och genomför en fysisk rundvandring i relevanta lokaler samt håller intervjuer.
- Inspektören intervjuar studierektor, verksamhetschef, handledare och ST-läkare under besöket.
- Efter granskningen är genomförd ges konkreta rekommendationer för det fortsatta förbättringsarbetet och avslutas slutligen i en rapport.
Presentation av resultatet
Resultatet presenteras i en rapport som inspektörerna sammanställer och som skickas till verksamheten för synpunkter innan den slutgiltiga versionen publiceras på Lipus webbplats.
-
Psykiatri och habilitering
Tidigare kvalitetsgranskningar
Psykiatrin tillhörde Förvaltningen Skånevård Sund när inspektionen genomfördes.
-
Helsingborgs lasarett och Ängelholms sjukhus
Under 2024 kommer det att genomföras SPUR-granskning på flera av våra verksamheter.
Vid frågor vänligen ta kontakt med en av våra övergripande studierektorer Monika.AndreassonKrynell@skane.se eller Layla.Mirzaei@skane.se.
Se Lipus webbplats för tidigare granskningar.
-
SUS
Tidigare kvalitetsgranskningar
Bakgrund
Under 2018 genomfördes en förvaltningsövergripande SPUR-granskning. Enligt Socialstyrelsen och Region Skånes riktlinjer bör varje verksamhet med ST-utbildning genomföra en extern granskning av kvalitén på utbildningen vart femte år. Under 2022 genomfördes en omfattande interngranskning inför SPUR där alla ST-läkare och handledare fick svara på frågor kring utbildningskvaliteten.
På grund av pandemin har vi nu låtit det gå sex år mellan SPUR granskningarna och under 2024 genomförs SPUR på samtliga verksamheter inom Sus. Syftet är att hitta möjligheter till förbättringar och att utveckla utbildningen.
Frågor kan ställas till Jonas Ahl (övergripande studierektor SUS). E-postadress: Jonas.Ahl@skane.se