Akutsjukvård

  • Mottagande av ambulans (FB005) inkluderar:

    • Mottagande enheter och ambulansverksamheten måste samverka i arbetet med framtagande av nya lokala rutiner samt utbildning till personal.
    • Nya rutiner och arbetssätt för mottagande av ambulanser behöver innefatta att:
    • Registrering av en vårdhändelse är ett nödvändigt första steg för all vidare dokumentation.
    • Nya rutiner angående reservnummer behövs. o Dokumentation av tuber, drän och katetrar är ett nytt arbetsmoment.
    • Kännedom om var dokumentation av givna läkemedel och andra åtgärder utförda av ambulanspersonal finns hos mottagande personal.
    • Reservrutiner etableras för när ambulansjournal inte överförs som planerat.
    • Inventering av tillgängliga resurser samt värdering av eventuella nya resursbehov.
    • Överlämningstiderna ökar då vi lämnar det gemensamma journalgränssnittet, särskilt under den första tiden. Detta behöver beaktas vid dimensionering av bemanning.
    • Viss komplettering av IT/MT-utrustning kan underlätta rapportprocessen. Exempelvis datorer, etikettskrivare, skrivare för id-armband och dockningsstationer till ISPASS-utrustning för att möjliggöra komplettering av journalen under tiden patienten skrivs in.
  • Larm och akuta situationer på sjukhuset (FB022) inkluderar:

    • Registrering är ett nödvändigt första steg för dokumentation och ordinationer i SDV. Rutiner för att skapa vårdhändelse inklusive rutiner för reservnummer ska finnas vid införandet.
    • Befintliga dokumentationsrutiner för larm behöver anpassas.
    • Översyn av de medicinska sekreterarnas arbetsuppgifter i samband med akuta situationer.
    • Säkerställ att korrekt teknisk lösning finns för dokumentation samt utskrift av etiketter och id-band i nära anslutning till akutrummet.
  • Förändringar kring triageprocessen inom akutsjukvård och psykiatri (FB004) inkluderar:

    • Varje förvaltning behöver se över arbetssätt, rutiner och bemanning för att kunna hantera realtidsregistrering dygnet runt.
    • Hantering av registrering av patienten i samband med triagering, inklusive betalningsrutiner
    • Att det visuella stödet försvinner när RETTS-bladet försvinner
    • Öppnandet av nytt encounter vid mottagande av ambulans, mer dokumentation i SDV än i nuläget
    • Ökad digital dokumentation, behov av mer IT/MT utrustning
    • Rutiner för vilken läkare som ska stå som ansvarig för labb-prover och EKG som tas i samband med triagering.
  • Arbetet på akutmottagningen (FB014) inkluderar:

    • Nya akutliggaren kommer att ha en bredare funktionalitet och innebära nya arbetssätt.
    • Uppmärksamma att svaret på frågan ”får upplysningar lämnas ut?” i systemet kommer att få motsatt betydelse.
    • Nya rutiner med att beställa transport då detta ska ske digitalt och inte via telefon.
    • Införandet av realtidsdokumentation gör det viktigt att se över resurser, rutiner, utrustning och personal för att kunna genomföra detta på bästa sätt både för patienter och personal.
    • Utbilda läkare i taligenkänning och börja använda det redan nu.
    • Rutiner för kodning och klassificering bör ses över på den egna enheten.
    • Se över behovet av fler arbetsstationer/datorer, både fasta och mobila.
    • Viktigt att det är rätt uppgifter i Skånekatalogen och att medarbetarnas uppdrag är rätt. Översyn av detta ska göras innan införandet av SDV.
    • Se över rutiner för hur läkemedelshanteringen ska hanteras i samband med inskrivning och den därmed aktiverade läkemedelslistan.
  • Hantera provsvar på patient som gått hem från akutmottagning (FB003) inkluderar:

    • Rutiner för att bevaka listan Uppringning vid provsvar behöver etableras.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel vara om du har en sjukdom, en diagnos eller vilka mediciner du tar.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)