CVI (Cerebral Visual Impairment)

Habiliteringsprogram för Cerebral Visual Impairment (CVI).

CVI orsakas av en hjärnskada. Skadan påverkar oftast den visuella perceptionen, det vill säga att uppfatta, sortera, samordna och tolka synintryck, men kan också påverka synskärpa och synfält. Färgseende och kontrastseende är vanligtvis intakta. Skadan uppstår under graviditet, vid förlossning eller i nära samband med denna.

  • Problem med den visuella perceptionen kan påverka aktiviteter i vardagen som

    • Hitta i omgivningen och till olika platser
    • Hitta det viktiga då bakgrund och/eller miljö är rörig
    • Uppfatta djup- och höjdskillnader
    • Se det som rör sig eller omgivningen om man själv rör sig
    • Göra sig en inre bild och att minnas vad man sett
    • Känna igen ansikten och tolka ansiktsuttryck
    • Hitta bestämda föremål hemma och i skolan

    Problemen och svårighetsgraden varierar för varje enskild individ beroende på omfattningen av skadan och var i hjärnan den sitter. Den visuella perceptionsförmågan kan också variera från dag till dag eller timme till timme.

Fokusområden

Utredningar

  • Utredning av upplevd aktivitetsförmåga och aktivitetsbegränsningar i dagligt liv

    Utredningsinstrument

    COPM, ADL taxonomin synversionen

    Berörd profession

    Synpedagog

    Ålder

    18-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Orientering/förflyttning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF AoD

    1. Lärande och att tillämpa kunskap
    2. Allmänna uppgifter och krav
    3. 3. Kommunikation
    4. Förflyttning
    5. Personlig vård
    6. Hemliv
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
    8. Viktiga livsområden
    9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv
  • Utredning av upplevd aktivitetsförmåga och aktivitetsbegränsningar i dagligt liv.

    Utredningsinstrument:

    Intervju

    Berörd profession:

    Synpedagog

    Ålder:

    6-17 år

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde:

    Orientering/förflyttning, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF AoD:

    4. Förflyttning, 5. Personlig vård, 6. Hemliv

  • Utredning av behov av glasögon

    Utredningsinstrument

    Autorefraktor, Retinoskopi, Monokulärt eller binokulärt med hjälp av provbåge och/eller foropter.

    Berörd profession

    Optiker

    Ålder

    0-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och grav utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    2. Sinnesfunktioner och smärta

  • Utredning av svårigheter inom visuell perception

    Utredning av svårigheter inom visuell perception utifrån visuell diskrimination, visuellt minne, visuella spatiala relationer, visuell formkonstans, visuellt sekvensminne, visuell figur bakgrund och visuell helhet.

    Utredningsinstrument

    TVPS (Test of Visual Perception Skills)

    Berörd profession

    Synpedagog

    Ålder

    6-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    2. Sinnesfunktioner och smärta

  • Utredning av svårigheter med visuell perception i vardagen

    Utredningsinstrument

    Strukturerad intervju utifrån Duttons frågeformulär (barn)

    Berörd profession

    Kurator, Synpedagog

    Ålder

    5-18 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde:

    Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF AoD:

    1. Lärande och att tillämpa kunskap, 2. Allmänna uppgifter och krav, 3. Kommunikation, 4. Förflyttning, 5. Personlig vård, 6. Hemliv, 7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer

  • Utredning av svårighet vad gäller delar till helhet

    • öga hand koordination
    • figur/bakgrund
    • visuellt minne
    • kroppsuppfattning
    • rörelseperception
    • se ansikten, ansiktsuttryck

    Utredningsinstrument

    Observation i lek utifrån ett strukturerat material

    Berörd profession

    Synpedagog

    Ålder

    5-9 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    2. Sinnesfunktioner och smärta

    ICF AoD

    1. Lärande och att tillämpa kunskap
    2. Allmänna uppgifter och krav
    3. Kommunikation
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer

  • Utredning av personens psykosociala situation

    Utredning av personens psykosociala situation och diagnosens påverkan på deltagande i olika sociala sammanhang.

    Utredningsinstrument

    Strukturerat samtal för att kartlägga relevanta områden inom AoD samt omgivningsfaktorer i ICF

    Berörd profession

    Kurator

    Ålder

    18-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar 

    Fokusområde

    Ansiktsigenkänning, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    1. Psykiska funktioner, 2. Sinnesfunktioner och smärta

    ICF AoD

    2. Allmänna uppgifter och krav
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
    8. Viktiga livsområden
    9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv

  • Utredning av barnets och familjens psykosociala situation

    Utredningsinstrument

    Strukturerat samtal med barnet eller förälder för att kartlägga relevanta områden inom AoD samt omgivningsfaktorer i ICF.

    Berörd profession

    Kurator

    Ålder

    6-17 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    1. Psykiska funktioner, 2. Sinnesfunktioner och smärta

    ICF AoD

    2. Allmänna uppgifter och krav
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
    8. Viktiga livsområden
    9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv

  • Utredning av synskärpa på långt håll samt problem med crowding

    Utredningsinstrument

    Synprövningstavla avstånd (barn) och Test-Chart samt KM Chart Pro (vuxna): bokstäver eller symboler, enstaka och i rad.

    Berörd profession:

    Synpedagog, Optiker

    Ålder:

    5-64 år

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde:

    Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Uppfatta bilder, former, föremål

    ICF Kroppsfunktion:

    2. Sinnesfunktioner och smärta

    Länkar:

    FoU-rapport 2/2012

  • Utredning av synskärpa på nära håll

    Problem med crowding. Lämplig textstorlek.

    Utredningsinstrument

    Synprövningstest nära: bokstäver och symboler, enstaka och i rad. Nya T-skalor, textskalor för lämplig textstorlek.

    Berörd profession

    Synpedagog, Optiker

    Ålder

    5-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Läsa och skriva, Uppfatta bilder, former, föremål
    ICF Kroppsfunktion: 2. Sinnesfunktioner och smärta

    ICF AoD

    1. Lärande och att tillämpa kunskap

    Länkar

    FoU-rapport 2/2012

  • Utredning av det perifera synfältet

    Utredningsinstrument

    Donders (vuxna), Bernell Hand-Held Disc Perimeter (Hi Harry) (barn)

    Berörd profession

    Synpedagog, Optiker

    Ålder

    5-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
    Fokusområde: Orientering/förflyttning, Läsa och skriva, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    2. Sinnesfunktioner och smärta

  • Utredning av om färgseendet är normalt

    Utredningsinstrument

    Quantitative Colour Vision Test (PV16) (barn), Ishiharas test for colour deficiency (vuxna)

    Berörd profession

    Synpedagog, Optiker

    Ålder

    5-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Uppfatta bilder, former, föremål

    ICF Kroppsfunktion

    2. Sinnesfunktioner och smärta

  • Utredning av kontrastseende nära och på avstånd

    Utredningsinstrument

    KM nära (barn), The Mars letter contrast sensitivity (vuxna)

    Berörd profession

    Synpedagog (barn), Optiker

    Ålder

    5-64 år

    Undergrupp

    CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    2. Sinnesfunktioner och smärta

  • Utredning av intressesfär, fixation, svarsleende, kontrastseende, synfält och synskärpa

    Utredningsinstrument

    Observation i strukturerad lek, Intervju med föräldrar, Bust
    Berörd profession: Synpedagog

    Ålder

    0-17 år

    Undergrupp

    CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och grav utvecklingsstörning

    Fokusområde

    Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål

    ICF Kroppsfunktion

    2. Sinnesfunktioner och smärta

    ICF AoD

    1. Lärande och att tillämpa kunskap
    4. Förflyttning
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
    8. Viktiga livsområden

Insatser

  • Insatsens syfte:

    Att använda andra sinnen vid läsning och skrivning.

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    Prova ut lämpligt hjälpmedel, ex Daisyspelare, fickminne, talsyntes. Instruera och träna. Följa upp och utvärdera.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats.

    Berörd profession:

    Synpedagog.

    Ålder:

    6-64 år

    Målgrupp:

    Patient

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Svårighet att läsa och skriva.

    ICF AoD:

    1. Lärande och att tillämpa kunskap (d166, d170)
    3. Kommunikation (d325, d345)

  • Insatsens syfte:

    Att underlätta förflyttning och orientering.

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    Prova ut lämpligt hjälpmedel, ex markeringskäpp. Instruera och träna. Följa upp och utvärdera.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats.

    Berörd profession:

    Synpedagog.

    Ålder:

    6-64 år

    Målgrupp:

    Patient

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Svårighet att hitta i närmiljön och att uppfatta nivåskillnader.

    ICF AoD:

    4. Förflyttning (d450, d460)

  • Insatsens syfte:

    Att underlätta att läsa och skriva.

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    Prova ut lämpligt hjälpmedel, ex läsglasögon, förstoringsglas. Instruera och träna. Följa upp och utvärdera.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats.

    Berörd profession:

    Synpedagog, Optiker.

    Ålder:

    6-64 år

    Målgrupp:

    Patient

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Svårighet att läsa och skriva samt att uppfatta bilder, former och föremål.

    ICF Kroppsfunktion:

    2. Sinnesfunktioner och smärta (b210)

    ICF AoD:

    1. Lärande och att tillämpa kunskap (d166, d170)
    3. Kommunikation (d325, d345)

  • Insatsens syfte:

    Att öka kunskapen om diagnosens orsaker och konsekvenser i vardagen.

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    Muntlig/skriftlig beskrivning av generella och individuella svårigheter kopplade till diagnosen. Resultatet av yrkesspecifika utredningar. Råd kring anpassningar av miljön.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats.

    Berörd profession:

    Kurator, Synpedagog, Optiker.

    Ålder:

    0-64 år

    Målgrupp:

    Patient, Nätverk, Förälder, Partner

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och grav utvecklingsstörning

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Behov av mer kunskap.

    ICF Kroppsfunktion:

    1. Psykiska funktioner (b156)
    2. Sinnesfunktioner och smärta (b210)

    ICF AoD:

    1. Lärande och att tillämpa kunskap (d110, d120, d166, d170)
    2. Allmänna uppgifter och krav (d210, d220, d230, d240)
    3. Kommunikation (d315)
    4. Förflyttning (d460)
    5. Personlig vård (d540)
    6. Hemliv (d620, d630)
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710, d760)
    8. Viktiga livsområden (d815, d820, d830)
    9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv (d920)

    Länkar:

    FoU-rapport 1/2015

  • Insatsens syfte:

    Att öka kunskapen om hur lek, samspel och synutveckling kan stimuleras.

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    Muntlig/skriftlig information om hur leken, samspelet och synen kan stimuleras genom anpassningar i miljön.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats.

    Berörd profession:

    Synpedagog.

    Ålder:

    0-11 år

    Målgrupp:

    Patient, förälder, nätverk.

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Behov av mer kunskap.

    ICF Kroppsfunktion:

    2. Sinnesfunktioner och smärta (b210)

    ICF AoD:

    1. Lärande och att tillämpa kunskap (d110, d115, d120)
    3. Kommunikation (d315)
    4. Förflyttning (d440, d460)
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710, d760)

  • Insatsens syfte:

    Stödsamtal är ett professionellt samtal med målsättningen att skapa förståelse kring problem som uppstår mellan det dagliga livets krav och individens aktuella funktionstillstånd samt att stödja individen i att identifiera problemområden och att själv utveckla strategier för att hantera sin livssituation. 

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    En serie samtal där behovet styr innehållet.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats.

    Berörd profession:

    Kurator.

    Ålder:

    5-64 år

    Målgrupp:

    Patient, förälder, partner.

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. 

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Svårighet att hantera de problem som uppstår i livet som en följd av CVI. 

    ICF Kroppsfunktion:

    1. Psykiska funktioner (b114, b125)

    ICF AoD:

    2. Allmänna uppgifter och krav (d210, d220, d230,d240,)
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710, d760)
    8. Viktiga livsområden (d815, d820, d830, d845)
    9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv (d920)

    Länkar:

    FoU-rapport 13/2015 

  • Insatsens syfte:

    Att underlätta utförandet av sysslor i hemmet samt att orientera sig och hitta.

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    Återkommande träning och praktiskt stöd enligt planering.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats.

    Berörd profession:

    Synpedagog.

    Ålder:

    12-64 år

    Målgrupp:

    Patient

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Svårighet att orientera sig och att klara sysslor i hemmet.

    ICF AoD:

    4. Förflyttning (d450, d460)
    6. Hemliv (d630)

  • Insatsens syfte:

    Att få kunskap om lämpliga strategier för att klara sina dagliga aktiviteter.

    Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:

    Information och handledning om aktivitetsstrategier: Ändra utförandet, Förenkla omgivningen, Förenkla aktiviteten, Kompensera, Be om hjälp, Sluta utföra aktiviteten.

    Individuell insats/insats i grupp:

    Individuell insats. Insats i grupp.

    Berörd profession:

    Kurator, Synpedagog.

    Ålder:

    6-64 år

    Målgrupp:

    Patient, Nätverk, Förälder.

    Undergrupp:

    CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.

    Behov som insatsen grundar sig på:

    Svårighet att hantera livet med CVI.

    ICF AoD:

    1. Lärande och att tillämpa kunskap (d166, d170)
    2. Allmänna uppgifter och krav (d240)
    3. Kommunikation (d325, d345)
    4. Förflyttning (d450, d460)
    5. Personlig vård (d540)
    6. Hemliv (d620, d630, d640)
    7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710)
    8. Viktiga livsområden (d860)
    9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv (d920)

    Länkar:

    FoU-rapport 1/2015

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.