Kommunportalen (KVG)
Ny beställningsprocess från den 2 september
Måndagen den 2 september infördes en ny beställningsprocess som ska underlätta och effektivisera beställningen av artiklar som används i kommunal primärvård.
Vad innebär det nya förfarandet?
Beställningar som tidigare gjorts via fax ska nu göras digitalt.
Informationen som ska fyllas i är densamma, men i stället för att fylla i manuellt på en blankett som faxas gör du det digitalt i systemet Mina planer.
Varför gör vi denna förändring?
Det har sedan en längre tid behövts en ny beställningsprocess för material till kommunala vårdgivare. Beställningsprocessen via fax är osäker och ineffektiv. Den pågående avvecklingen av det fasta telefonnätet (kopparnätet) innebär dessutom att flera kommuner redan i nuläget inte kan använda sig av fax. I slutändan riskerar det att drabba de invånare som behöver det medicinska materialet för sin hälsa.
Utvecklingen av beställningsprocessen kommer att ske stegvis
Steg ett innebär förändringar vad gäller att lägga beställningar för kommunala vårdgivare. Senare kommer även hantering och godkännande av beställningar att ses över. Även hanteringen av beställning på Gemensam Servicefunktion, GSF, kommer att förbättras i samband med detta.
Hur går den nya processen till?
All information om hur du går till väga för att beställa enligt denna nya process hittar du på sidan Mina Planer.