Kommunportalen (KVG)

Här hittar du information om hur du som kommunal vårdgivare (KVG) beställer produkter från Kommunkatalogen. Du hittar även regler för kostnadsansvar, hur du reklamerar och vart du vänder dig med frågor.

Ny beställningsprocess från den 2 september

Måndagen den 2 september infördes en ny beställningsprocess som ska underlätta och effektivisera beställningen av artiklar som används i kommunal primärvård.

Vad innebär det nya förfarandet?

Beställningar som tidigare gjorts via fax ska nu göras digitalt.

Informationen som ska fyllas i är densamma, men i stället för att fylla i manuellt på en blankett som faxas gör du det digitalt i systemet Mina planer.

Varför gör vi denna förändring?

Det har sedan en längre tid behövts en ny beställningsprocess för material till kommunala vårdgivare. Beställningsprocessen via fax är osäker och ineffektiv. Den pågående avvecklingen av det fasta telefonnätet (kopparnätet) innebär dessutom att flera kommuner redan i nuläget inte kan använda sig av fax. I slutändan riskerar det att drabba de invånare som behöver det medicinska materialet för sin hälsa.

Utvecklingen av beställningsprocessen kommer att ske stegvis

Steg ett innebär förändringar vad gäller att lägga beställningar för kommunala vårdgivare. Senare kommer även hantering och godkännande av beställningar att ses över. Även hanteringen av beställning på Gemensam Servicefunktion, GSF, kommer att förbättras i samband med detta.

Hur går den nya processen till?

All information om hur du går till väga för att beställa enligt denna nya process hittar du på sidan Mina Planer.

Mina Planer

Beställningsrutiner och sortiment

  • Digitala halvdagsutbildningar för dig som arbetar med sårbehandling

    Anmäl dig till någon av 2024 års föreläsningar.

    Så anmäler du dig

    2024-09-18

    Nackband med kardborreband har utgått ur KVG-sortimentet

    Behandlingsansvarig klinik ombesörjer att nackband medföljer patient hem. Se sidan 11 i katalogen.

    2024-07-12

    Säkerhetsinformation om extra handhavande av Braun Thermoscan PRO 6000

  • Offentliga vårdgivare

    Chatta med GSF direkt i beställningen i Mina planer eller ring GSF via telefon 040-623 90 00, välj talsvar "Kommunal vårdgivare" samt uppge BE/IN-nummer.

    Logga in i Mina planer

    Privata vårdgivare

    • Kontakta OneMeds kundservice via telefon 031-706 30 75.
    • Uppge patientens namn samt det datum beställningen skickades till OneMed. Orderdatum finns i beställningen i Mina planer.

    Patient med skyddade personuppgifter

    Fyll i avsedd blankett vid beställning för patient med skyddade personuppgifter. Skicka blanketten till kvg@skane.se.

    Beställningsblankett för patienter med skyddade personuppgifter (xlsx)

    Blanketten finns även tillgänglig här på sidan amverkan vid vårdens övergångar.

    Samverkan vid vårdens övergångar

  • Kostnadsansvar

    När en avdelning, mottagning eller vårdcentral ordinerar fortsatt behandling i hemmet till en patient som har kommunal hemsjukvård, har den ordinerande enheten kostnadsansvar för en del produkter som patienten behöver. Detta enligt en överenskommelse mellan Skånes kommuner och Region Skåne. Läs mer om vad som gäller i Kommunkatalogens inledning.

    Kostnadsansvar avseende förbruknings- och sjukvårdsartiklar (pdf)

    Vem får beställa av Kommunkatalogens sortiment?

    Ordinerad produkt som är upphandlad och ingår i katalogens sortiment beställs i Mina Planer.

    Beställningen görs av kommunen men bekostas av ordinerande enheten.

    Ordinerad produkt som inte är upphandlad och/eller inte ingår i katalogens sortiment tillhandahålls av den ordinerande enheten, som även står för dess kostnad. 

    Checklista – spolning och insättning av KAD

    Checklista för förbrukningsmaterial vid spolning och insättning av KAD (pdf)

  • Här kan du löpande ta del av frågor och svar gällande rutiner kring KVG-produkter.

    Kommun - Vårdcentral

    Fråga: En sjuksköterska i kommunen kontaktar en läkare på vårdcentralen för att få hjälp med ordination på lämplig behandling. Vårdcentralen anser att kommunens sjuksköterska bättre kan bedöma lämplig behandling än vad läkaren kan göra.

    Svar: Om en sjuksköterska i kommunen kontaktar en läkare för att rådfråga om exempelvis en omläggning för en specifik patient har läkaren ansvar för att göra en medicinsk bedömning och tar därmed över ansvaret för ordinationen och uppföljningen.

    Vårdcentral - specialistmottagning

    Fråga: Hur hanterar vi en remiss från en specialistmottagning till vårdcentral, exempelvis ordination av material till gastrostomi?

    Svar: Det går inte att enbart remittera över ordinations- eller kostnadsansvaret för förbrukningsartiklar eller hjälpmedel.  

    Detta följer alltid behandlings- och uppföljningsansvaret för åkomman som genererar behovet av dessa artiklar. Om man exempelvis skriver ”Sondnäring och matschema planeras i samråd mellan läkare och dietist på Barnungdomshabiliteringen för barnen med speciella nutritionsproblem”, är ordinations- och kostnadsansvaret kvar på barnhab/barnkliniken.

  • Fyll i blanketten Rapport om produktfel" vid felaktig produkt upphandlad av Koncernstab inköp och ekonomistyrning.

    Blankett: Rapport om produktfel (pdf)

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.