Kommunportalen (KVG)
Ny beställningsprocess från den 2 september
Måndagen den 2 september infördes en ny beställningsprocess som ska underlätta och effektivisera beställningen av artiklar som används i kommunal primärvård.
Vad innebär det nya förfarandet?
Beställningar som tidigare gjorts via fax ska nu göras digitalt.
Informationen som ska fyllas i är densamma, men i stället för att fylla i manuellt på en blankett som faxas gör du det digitalt i systemet Mina planer.
Varför gör vi denna förändring?
Det har sedan en längre tid behövts en ny beställningsprocess för material till kommunala vårdgivare. Beställningsprocessen via fax är osäker och ineffektiv. Den pågående avvecklingen av det fasta telefonnätet (kopparnätet) innebär dessutom att flera kommuner redan i nuläget inte kan använda sig av fax. I slutändan riskerar det att drabba de invånare som behöver det medicinska materialet för sin hälsa.
Utvecklingen av beställningsprocessen kommer att ske stegvis
Steg ett innebär förändringar vad gäller att lägga beställningar för kommunala vårdgivare. Senare kommer även hantering och godkännande av beställningar att ses över. Även hanteringen av beställning på Gemensam Servicefunktion, GSF, kommer att förbättras i samband med detta.
Hur går den nya processen till?
All information om hur du går till väga för att beställa enligt denna nya process hittar du på sidan Mina Planer.
Beställningsrutiner och sortiment
-
Löpande produktinformation
2024-12-10
Uppdaterad kommunkatalog
Kommunkatalogen är uppdaterad med det nya, avtalade sortimentet av förbands- och sårbehandlingsprodukter. Avtalet gäller från 1 december.
2024-11-18
Set Gastrostomiport Compat Buddy 18FR 1,7cm
30883 - beräknad leverans tidigast i början av december. Vid akut behov, beställ 24176. Mic-Key set i motsvarande storlek.
2024-09-18
Nackband med kardborreband har utgått ur KVG-sortimentet
Behandlingsansvarig klinik ombesörjer att nackband medföljer patient hem. Se sidan 11 i katalogen.
2024-07-12
Säkerhetsinformation om extra handhavande av Braun Thermoscan PRO 6000
-
Beställning och Kommunkatalogen
Så beställer du från den 2 september 2024
Produktkatalog
-
Kontakt vid beställningar och frågor
Offentliga vårdgivare
Chatta med GSF direkt i beställningen i Mina planer eller ring GSF via telefon 040-623 90 00, välj talsvar "Kommunal vårdgivare" samt uppge BE/IN-nummer.
Privata vårdgivare
- Kontakta OneMeds kundservice via telefon 031-706 30 75.
- Uppge patientens namn samt det datum beställningen skickades till OneMed. Orderdatum finns i beställningen i Mina planer.
Patient med skyddade personuppgifter
Fyll i avsedd blankett vid beställning för patient med skyddade personuppgifter. Skicka blanketten till kvg@skane.se.
Beställningsblankett för patienter med skyddade personuppgifter (xlsx)
Blanketten finns även tillgänglig här på sidan Samverkan vid vårdens övergångar.
-
Regler och riktlinjer
Kostnadsansvar
När en avdelning, mottagning eller vårdcentral ordinerar fortsatt behandling i hemmet till en patient som har kommunal hemsjukvård, har den ordinerande enheten kostnadsansvar för en del produkter som patienten behöver. Detta enligt en överenskommelse mellan Skånes kommuner och Region Skåne. Läs mer om vad som gäller i Kommunkatalogens inledning.
Kostnadsansvar avseende förbruknings- och sjukvårdsartiklar (pdf)
Vem får beställa av Kommunkatalogens sortiment?
Ordinerad produkt som är upphandlad och ingår i katalogens sortiment beställs i Mina Planer.
Beställningen görs av kommunen men bekostas av ordinerande enheten.
Ordinerad produkt som inte är upphandlad och/eller inte ingår i katalogens sortiment tillhandahålls av den ordinerande enheten, som även står för dess kostnad.
Checklista – spolning och insättning av KAD
Checklista för förbrukningsmaterial vid spolning och insättning av KAD (pdf)
-
Frågor och svar
Här kan du löpande ta del av frågor och svar gällande rutiner kring KVG-produkter.
Kommun - Vårdcentral
Fråga: En sjuksköterska i kommunen kontaktar en läkare på vårdcentralen för att få hjälp med ordination på lämplig behandling. Vårdcentralen anser att kommunens sjuksköterska bättre kan bedöma lämplig behandling än vad läkaren kan göra.
Svar: Om en sjuksköterska i kommunen kontaktar en läkare för att rådfråga om exempelvis en omläggning för en specifik patient har läkaren ansvar för att göra en medicinsk bedömning och tar därmed över ansvaret för ordinationen och uppföljningen.
Vårdcentral - specialistmottagning
Fråga: Hur hanterar vi en remiss från en specialistmottagning till vårdcentral, exempelvis ordination av material till gastrostomi?
Svar: Det går inte att enbart remittera över ordinations- eller kostnadsansvaret för förbrukningsartiklar eller hjälpmedel.
Detta följer alltid behandlings- och uppföljningsansvaret för åkomman som genererar behovet av dessa artiklar. Om man exempelvis skriver ”Sondnäring och matschema planeras i samråd mellan läkare och dietist på Barnungdomshabiliteringen för barnen med speciella nutritionsproblem”, är ordinations- och kostnadsansvaret kvar på barnhab/barnkliniken.
-
Reklamation
Fyll i blanketten Rapport om produktfel" vid felaktig produkt upphandlad av Koncernstab inköp och ekonomistyrning.