Reservkort
Ett reservkort är personligt och får inte ges vidare till någon annan. Varje kort innehåller tidsbegränsat tjänstecertifikat som gäller under uppdrags- eller anställningstiden. De gäller dock i högst sex månader, men kan sedan förnyas vid behov.
Det är IT-beställare på vårdenheten som beställer och kvitterar reservkort, samt beställer aktivering av kortet samt certifikat. Du som är IT-beställare följer instruktionerna.
Beställ och kvittera reservkort
- Lägg din beställning av reservkort i Ritz. Klicka på länken och välj sedan ”Nya reservkort”. Beställ reservkort (ritz.skane.se). Du kan beställa flera reservkort samtidigt, om du behöver ha reservkort tillgängliga för aktivering längre fram.
- När du får reservkort(en) får du också med en kvittens. Denna ska du signera och skicka in med post till: Regionservice, Gemensam servicefunktion, Vårdgivarservice, Byggnad 201, Medicon Village, 223 81 Lund.
Beställ aktivering och certifikat, lämna ut och kvittera kort – tillitsnivå 2
För medarbetaren ska kunna använda reservkort så måste IT-beställaren också beställa aktivering av kort samt certifikat.
- Öppna Ritz (ritz.skane.se) och välj "Aktivera nytt reservkort inkl. certifikat".
- Fyll i all obligatorisk information. Observera att det är IT-beställares personnummer som ska anges, det beror på att det är beställaren som intygar att hen lämnar ut kortet till rätt person.
- När aktiveringen är klar (hanteras senast nästkommande arbetsdag) kan IT-beställare lämna över reservkortet till mottagaren samt fylla i och skicka in kvittens. Om kvittensen inte skickas in kan kortet bli spärrat.
- Kontrollera mottagarens legitimation.
- Fyll och skriv under kvittensen (docx). Både IT-beställaren (den som lämnar över kortet) och mottagaren (den som ska använda kortet) ska signera.
- Skicka den signerade kvittensen till: Regionservice Kundcenter Medicon Village, byggnad 201 223 81 Lund
Beställning av reservkort med tillitsnivå 2 (pdf)
Beställning av reservkort – tillitsnivå 3
Beställning av reservkort med tillitsnivå 3 görs via blankett som fylls i och tas med till kortstationen.
Beställning av Reservkort med tillitsnivå 3 (pdf)
Du som fått ett nytt reservkort
Du får ett meddelande när certifikatet till reservkortet går att hämta på SITHS Mina sidor. Mer information finns på sidan: SITHS eID (certifikat).
Beställ förlängning av certifikat
Om du behöver förlänga certifikat på ett reservkort som redan är aktiverat kan du beställa ytterligare en period med max 180 dagar.
- Öppna Ritz Certifikat - Service Portal
- Välj "Certifikat till reservkort" och fyll i alla obligatoriska uppgifter.
- Du får e-post när det förlängda certifikatet finns att hämta via "Mina sidor".