Reservkort
Reservkorten är personliga och får inte ges vidare till någon annan. Kortet innehåller tidsbegränsade tjänstecertifikat som gäller under uppdrags- eller anställningstiden. De gäller dock i högst sex månader, men kan sedan förnyas vid behov.
Det är IT-beställare på vårdenheten som beställer, kvitterar och aktiverar reservkort. Du som är IT-beställare följer instruktionerna neddan.
Beställ och kvittera reservkort
- Lägg din beställning av reservkort i Ritz. Klicka på länken och välj sedan ”Nya reservkort”. Beställ reservkort (ritz.skane.se)
- När du får reservkort(en) får du också med en kvittens. Denna ska du (IT-beställare) signera och skicka in med post till: Regionservice, Gemensam servicefunktion, Vårdgivarservice, Byggnad 201, Medicon Village, 223 81 Lund.
Aktivera, lämna ut och kvittera kortet
För medarbetaren ska kunna använda reservkortet så måste du (IT-beställare) också aktivera kortet och lägga på certifikat.
- Klicka på länken till Ritz och välj där Aktivera nytt reservkort inkl. certifikat. Beställ reservkort (ritz.skane.se)
- Fyll i all obligatorisk information. Observera att det är IT-beställares personnummer som ska anges, det beror på att det är beställaren som intygar att hen lämnar ut kortet till rätt person.
- När aktiveringen är klar (hanteras senast nästkommande arbetsdag) kan IT-beställare lämna över reservkortet till mottagaren samt fylla i och skicka in kvittens. Om kvittensen inte skickas in kan kortet bli spärrat.
- Kontrollera mottagarens legitimation.
- Fyll och skriv under kvittensen. Både IT-beställaren (den som lämnar över kortet) och mottagaren (den som ska använda kortet) ska signera. Kvittens (docx)
- Skicka den signerade kvittensen till: Regionservice Kundcenter Medicon Village, byggnad 201 223 81 Lund
Du som fått ett nytt reservkort
Du får ett meddelande när certifikatet till reservkortet går att hämta på SITHS Mina sidor. Mer information finns på sidan: SITHS eID (certifikat).