E-tjänstekort (RS-kort)
Kortet är personligt och är en värdehandling.
Så här beställer eller förnyar du ditt e-tjänstekort
1. Beställ
Beställning av e-tjänstekort sker i Ritz. Kontakta ansvarig beställare på din enhet som hjälper dig att beställa ett e-tjänstekort.
2. Fotografera
När e-tjänstekortet är beställt ska du fotografera dig på någon av kortstationerna. På sidan Kortstationer kan du se var din närmaste kortstation finns.
3. Leverans av e-tjänstekort
Ditt e-tjänstekort skickas hem till din folkbokföringsadress. Observera, du får inget brev hemskickat med PIN- eller PUK-kod.
5. Aktivera e-tjänstekortet
Du ska aktivera ditt e-tjänstekort på någon av kortstationerna. Du ska också välja en valfri PIN-kod (6-8 siffror). Förbered gärna vilken kod du vill använda inför besöket hos kortstationen.
Ta med giltig svensk id-handling när du ska aktivera kortet.
Giltiga id-handlingar:
- Svenskt körkort.
- Svenskt pass i vinröd bok.
- SIS godkänd id-handling.
- Nationellt id-kort.
- Skatteverkets id-kort.
E-tjänstekort är giltigt i fem år.
Vid behov av underskriftscertifikat
Du beställer underskriftscertifikat (vissa nationella tjänster kan kräva det) via webbplatsen SITHS Mina sidor.
Testa ditt e-tjänstekort
Om du vill testa att kortet är aktivt och har certifikat kan du göra detta via Ineras testportal.
Olika varianter av e-tjänstekort
Region Skånes e-tjänstekort finns i olika varianter. Vilken typ av kort du får beror på ditt anställningsförhållande och vilka IT-tjänster som du behöver ha tillgång till. E-tjänstekortet används i flera olika syften och i olika system.
Kortet gäller inom hela Region Skåne. Därför behöver du bara ett kort, även om du arbetar på flera olika platser och i olika system. För bemannings-/hyrpersonal finns egna regler.
Förklaringar till de olika korttyperna som finns och hur de fungerar (pdf)