Vårdadministration

  • Medicinsk klassificering (FB045) inkluderar:

    • Lokala rutiner behövs för att ge läkare och övrig hälso- och sjukvårdspersonal förutsättningar för att välja rätt diagnos- och/eller åtgärdskod i journalen.
    • Utbilda medicinska sekreterare i sjukdomsklassificering för att de ska kunna utföra den medicinska klassificeringen på både ett korrekt sätt och i nära anslutning till vårdhändelsen.
    • Ta fram lokala rutiner för hur medicinska sekreterare och kodare ska arbeta med uppgiftsköer i AccessHIM för att kunna utföra medicinsk klassificering och kodregistrering i nära anslutning till vårdhändelsen.
    • Utbilda personal i primärvården som inte har erfarenhet av ICD-10-SE.
    • Ett arbete pågår om att primärvården ska börja rapportera sina diagnos- och åtgärdskoder till Socialstyrelsen. Vi vet ännu inte när detta kan bli aktuellt.
  • Vårdhändelser (FB046) inkluderar:

    • Vårdhändelser ligger till grund till alla arbetsflöden i SDV inklusive dokumentation och ordination​
    • Varje kontakt, 'händelse' i patientresan, kräver en vårdhändelse för att man ska kunna dokumentera i journalen. ​
    • För kliniker i specialiserad öppenvård presenteras vårdhändelser som separata för varje kontakt. ​
    • Detta innebär bl a att dagens 1-års meliorkontakter blir enskilda vårdhändelser för varje tillfälle, men för PMO-användare blir mer likt som idag. ​
    • Alla vårdprofessioner kommer behöva arbeta med vårdhändelser, inte bara administrativ personal​
    • I ett slutenvårdstillfälle som spänner över flera medicinska ansvar presenteras vårdhändelse som sammanhängande för kliniker men för administrativa professioner skapas det separata vårdhändelser för respektive medicinskt ansvar för uppföljning och rapportering. ​
    • Dessa vårdövergångar drivs med ordinationer och ägarskapet av informationen flyttar med vid respektive medicinska övergång i det kliniska flödet. ​
    • Även access till NPÖ kräver vårdhändelse såsom idag, men det finns flera vårdhändelsetyper jämfört med dagens kontakttyper så åtkomstmöjligheter ökar.​
    • Finns olika typer av vårdhändelser som används vid olika typer av kontakter, till exempel "kontakt utan besök"- vårdhändelse, där kliniker inte behöver hantera en fullständig registreringsprocess för en distanskontakt. se förändringsbehov vårdhändelser.​
    • Oplanerad kontakt mellan besök, till exempel administrativ alt telefonkontakt​
  • Remissflödet (FB047) inkluderar:

    • Remittenten behöver själv skapa och spara remissordinationen i SDV när remissbeslut fattas.
    • Obligatoriska fält måste vara ifyllda för att det ska gå att spara remissen.
    • För att skicka remissen måste dessutom uppgift om mottagande enhet vara ifylld.
    • Remittent och medicinsk sekreterare kan komplettera en remiss genom att bifoga dokument. Det går också att lägga till mer text, exempelvis med hjälp av diktat från remittenten. När kompletteringarna är klara fylls mottagande enhet i vilket gör att remissen skickas.
    • Strukturerad information kommer att kunna återanvändas som bakgrundsinformation i remisser och andra texter.
    • Remisstexten kommer i högre grad fokusera på det aktuella problem som föranleder remissen, samt vilken hjälp man önskar hos mottagande enhet.
    • Varje medarbetare som i sitt arbete läser eller hanterar remisser i någon form behöver skapa arbetslistor för att se remisser.
    • God följsamhet till rutiner krävs för att säkerställa att alla remisser hanteras patientsäkert.
    • För patientsäker hantering behöver alla enheter som skickar eller tar emot remisser följa regionala och lokala rutiner för regelbunden genomgång av arbetslistan för remisser.
    • Nya regionala rutiner kommer utformas och dessa måste följas.
    • Lokala rutiner, anpassade till verksamheten och typ av bemanning, kan behövas som komplement till de regionala.
    • Medarbetare som ska arbeta med remissverktyget kan behöva särskild träning för detta, särskilt om de inte får det i sin grundträning.
    • Alla remissmottagande enheter kommer behöva följa regionala och eventuella lokala rutiner för att säkra att inkomna remisser hanteras på ett patientsäkert sätt.
    • Rutinerna för hantering av inkomna remisser kommer baseras på kontinuerlig bevakning av arbetslistor.
    • För att identifiera remisser med hög medicinsk prioritet behöver nyinkomna remisser bedömas utan dröjsmål.
    • Dagliga kontroller och god följsamhet till rutiner krävs för att kontrollera att alla inkommande remisser hanteras.
    • Remittenten kan följa status för sin skickade remiss genom att öppna Remisshantering.
    • Patienten kan inte följa remissens status via sin journal i 1177. Patienten ser endast att granskningen är gjord om det skapats en särskild anteckning vid remissgranskningen.
    • Brev om mottagen remiss och förväntad väntetid skickas automatiskt till patient och remittent när remissgranskning och tidsuppskattning har gjorts i Remisshantering.
    • Alla bekräftelser om remisser kommer att skickas digitalt eller via tredjepartsleverantör.
    • Remissärendet kan läsas i sin helhet i verktyget Remisshantering.
    • I specialiserad vård kommer det behövas ett vårdåtagande (remiss eller egen vårdbegäran) för att det överhuvudtaget ska kunna gå att boka ett besök.
    • Det behövs rutiner för att säkerställa att beslut fattas för alla patienter huruvida de ska följas vidare vid enheten (och i så fall med vilken planering). För specialiserad vård kan man även fatta beslut om att patienten ska avslutas vid enheten.
    • Rutiner krävs för att säkerställa att det skickas svar på alla remisser.
    • Både remittent och remissmottagare kan bevaka att remissvar har utfärdats.
    • Remitterande enhet stänger ner remissärendet efter kontroll av att remissvar mottagits.
  • Schemaläggning (FB052) inkluderar:

    • Det temporära schemat fungerar genom att mallen läggs till med start- och slutdatum och hamnar då ovanpå tidigare tillämpat schema.
    • Möjlighet finns för andra medarbetare än de med positionen schemaläggare att själva göra tillfälliga ändringar i sitt schema.
    • Koppling av resurs, slot, bokningstyp och plats är en förutsättning för att boka en patient i SDV. Systemet tillåter inte bokning av patient om kopplingen inte finns.
    • Slottar är i SDV de block som resursernas schemamallar byggs upp med, vilket innebär att det blir viktigt att det schema som utgör grunden lagts så noggrant som möjligt. Bokningstyp är de besök som går att boka och utbudet är framtaget för att täcka olika behov av patientbokningar, allt ifrån nybesök till provtagning.
    • Redan i skapandet av schemat tydliggörs det vilka bokningstyper som är tillgängliga som direktbokningsbara mot 1177. Av- och ombokningar kommer likna dagens upplägg mot 1177.
    • SDV rekommenderar att man använder sig av årsscheman med automatisk förlängning, för de verksamheter som i dagsläget använder sig av ett statiskt schema.
    • I SDV har en resurs ett schema, även om man arbetar på olika ställen. I samband med denna förändring behöver schemaläggare som har medarbetare som arbetar på olika enheter beakta ett utökat samarbete med andra schemaläggare kring resursens schema, till exempel när det gäller vilken enhet som gör vad med schemaläggningen och ansvarar för uppdateringar.
  • Dokumentet (FB071) inkluderar:

    • I SDV standardiseras tidbokstyper med färre tidboksfärger och namn som är gemensamma för Region Skåne.
    • Flera olika sorters bokningar till samma patient kan i SDV att kopplas samman till en kallelse.
    • I SDV kommer en förändring bli att integration kommer finnas från Aria och Sectra till tidboken i Revenue Cycle.
    • Incheckning sker i SDV i realtid, antingen via självincheckning eller reception. Vårdhändelse för kontakt utan besök måste också skapas i realtid i SDV. Förändringen kan leda till att delar av registreringen flyttas från administrativ till klinisk personal då vårdhändelse behövs för dokumentationen.
    • Bokningsbegäran kan användas av både specialiserad öppenvård och primärvård för uppföljningsbesök och sker digitalt i SDV.
    • Bokningsbegäran (bevakning) till arbetsflöde kommer att ske via utchecknings- och uppföljningskomponenterna i PowerChart.
    • I SDV hanteras alla arbetsflöden i Mitt arbetsflöde i Revenue Cycle.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel vara om du har en sjukdom, en diagnos eller vilka mediciner du tar.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)