Ordination

  • Laboratoriediagnostiska flödet (FB024) inkluderar:

    • Säkerställ att alla medarbetare har uppdaterade behörigheter i Skånekatalogen.
    • En vårdhändelse ska alltid finnas innan ordination och provtagning.
    • Införandet av SDV innebär att det laboratoriediagnostiska flödet blir helt digitalt vilket ökar patientsäkerheten. För att flödet ska fungera krävs tekniska förutsättningar såsom åtkomst till dator, etikettskrivare och scanner i enlighet med den inventering som pågår i projektet.
    • Eftersom SDV är ett ordinationsdrivet system ska alla ordinationer avseende laboratoriediagnostik läggas in digitalt i SDV, även PNA.
    • Ordinationen kan ses som starten på det laboratoriediagnostiska flödet som därefter inkluderar provtagning, digital beställning och rapportering av resultat.
    • Tilläggsbeställningar behöver förutom ett telefonsamtal även ordineras elektroniskt i SDV.
    • Omvårdnadskompassen som används av sjuksköterskor och undersköterskor i slutenvården visar enhetens samtliga provtagningar vilket möjliggör att personalgruppen gemensamt kan fördela provtagningsuppgifterna. Liknande funktion finns i Launchpoint.
    • Ändringar i provtagningsinformation, t ex tidpunkt, ska ske innan provtagningen har signerats.
    • Om ändring sker därefter måste laboratoriet kontaktas.
    • Att vara nära patienten med arbetsvagnen med dator, scanner och etikettskrivare ökar patientsäkerheten och optimerar provtagningsflödet.
    • Det är viktigt att en ordination är kopplad till rätt vårdhändelse för att resultatet ska hamna på rätt plats i journalen.
    • Om inte rätt variant av etikett används finns risk för att prover förväxlas och att laboratoriet inte kan hantera beställningen. (Patientsäkerhetsrisk)
    • Då utskriften är med svart text på vit bakgrund kan provrörens korkfärg inte avgöras utifrån färgen på etiketten utan det framgår istället i klartext.
    • För att minimera risken för förväxling av etiketter rekommenderas en etikettskrivare per arbetsstation/provtagningsvagn.
    • Se över samtliga provtagningsrutiner så att korrekt etikett skrivs ut.
    • Alla analyser som är ordinerade elektroniskt och som analyseras utanför Region Skåne gäller att provbehållaren skickas till regionens Laboratoriemedicin som vidarebefordrar dem till extern utförare. Observera att för PKU-screening kvarstår dagens arbetsflöde.
    • Aktiva val behövs för att se laboratorieresultat från andra vårdenheter än den egna.
    • Manuellt inmatade PNA resultat måste vidarebefordras för kontrasignering.
    • Det går att tilldela behörighet för signering eller bevakning till ombud vid frånvaro.
    • Förbered vilka grupper som behövs för bevakning/signering av laboratorieresultat.
  • Konsultationsflödet (FB037) inkluderar:

    • Konsultation begärs med en konsultordination.
    • För att tillkalla en paramedicinsk konsult som inte tillhör enheten ska man ta kontakt med specifik person via telefon eller Meddelandecenter.
    • Flödet i de delade inkorgarna behöver bevakas enligt rutin på respektive enhet.
    • Personer behöver utses som tillåts hantera medlemmarna i den delade inkorgen.
    • Konsultordinationen måste aktivt avslutas som ett sista steg i konsultflödet.
    • Konsultflödet på akutmottagningar inbegriper inte delade inkorgar.
  • Bild- och funktionsmedicinska flödet (FB038) inkluderar:

    • Till skillnad från i Melior och Sectra Order Management, SOM, söks önskad undersökning ut på ett detaljerat sätt utifrån orderkatalogen i SDV.
    • Även röntgenundersökningar utanför Bild- och funktion kommer ordineras digitalt i SDV och det manuella arbetet att koppla bilderna till remissen försvinner.
    • En nyhet är att vid ordination av en undersökning kommer i förekommande fall en varning visas för överkänslighet mot jod/kontrastmedel, behandling med blodförtunnande läkemedel och Metformin.
    • Anamnestisk information anges i fasta fält i ordinationen istället för dagens fritext-remisser.
    • Alla ordinationer till BFM ska läggas digitalt i journalen för att utlåtandet ska nå beställaren digitalt. Dagens rutin som används exempelvis vid brådskande undersökningar som innebär att remiss initialt läggs upp i Sectra RIS/PACS och i efterhand kopplas till remiss i Melior kommer inte användas i Millennium.
    • Forskningsremisser måste skickas digitalt i de fall där resultat eller utlåtande förväntas åter i samma system.
    • Inom BFM behövs nya regionala rutiner för registrering i Sectra RIS/PACS för ordinationer som skickas från Millennium utifrån nya förutsättningar.
    • Per oral röntgenkontrast för akuta och inneliggande patienter ordineras som tidigare i samband med prioritering av ordination inom BFM men ska hanteras digitalt i Millennium av personal på vårdavdelning. Rutin för kommunikation med berörd avdelning som ska hantera ordinationen i läkemedelsvyn i Millennium behöver ses över.
    • En nyhet jämfört med idag är att information avseende undersökningens status blir tillgängligt i journalen.
    • Användningen av statusbeteckningarna i Sectra RIS/PACS behöver synkroniseras av BFM-enheterna för att visas korrekt i journalen i Millennium. Utförd = stoppad och Klar = godkänd.
    • Sättet att ordinera utifrån orderkatalogen kommer generera större antal ordinationer än idag. Varje order genererar ett utlåtande.
    • Frågeställningen som ordinatören formulerat i ordinationen kommer göras tillgänglig i utlåtandevyn, i såväl Sectra PACS som journalen.
    • Regiongemensamma rutiner kring bokning/registrering, utsökning/rapportering avseende SVF behöver ses över inom BFM.
    • Benämningarna på de standardiserade vårdförloppen kan ha förändrats varför de behöver ses över i de sammanhang de nämns.
    • Benämningarna på de multidisciplinära konferenserna kan ha förändrats varför de behöver ses över i de sammanhang de nämns.
    • Rutiner finns framtagna för synkronisering mellan systemen i samband med nya/ändrade undersökningskoder.
    • Rutiner finns framtagna för synkronisering mellan systemen i samband med nya/ändrade kundkoder´.
  • Beskrivning (pdf)

    Förändringar inom Bild- och funktionsmedicin till följd av införandet av SDV (FB079) inkluderar:

    Bild- och funktionsmedicin, BFM, kommer tillsvidare använda Sectra RIS/IDS7 som huvudsystem. Implementeringen av SDV, och övergången från Melior och PMO, kommer dock ge effekter även i BFMs samtliga verksamheter redan från första utrullningen. Den här beskrivningen är ett komplement till Förändringsbehov Bild- och funktionsmedicin och riktar sig främst till RIS/PACS-förvaltningen och ledningsgrupper inom BFM med syfte att belysa behov av rutinförändringar och anpassningar till det nya journalsystemet i Skåne. Hänvisningar görs även till regionala rutinbeskrivningar i materialet Bron.

  • Digitalt ordinationsdriven vård (FB069) inkluderar:

    • Digitala ordinationer driver det kliniska arbetet framåt och skapar en sluten kedja av åtgärder kring patienten.
    • Digitala ordinationer ger spårbarhet och översikt kring de kliniska åtgärder som är beslutade.
    • I SDV kan alla yrkesgrupper ordinera inom eget kompetensområde.
    • Digitala ordinationer ger möjligheter för kliniska beslutsstöd som ökar patientsäkerheten.
    • Ordinationer blir digitala, vilket ställer krav på att ordinatören fyller i alla uppgifter rätt.
    • Digitala ordinationer minskar behovet av telefonsamtal.
    • Ordinationer av alla slag kan samlas i fasta paket (ordinationsplaner) och behandlingsserier, vilket både förenklar och ökar patientsäkerheten.
    • Sammanhållen vårdhändelse gör att digitala ordinationer följer med genom hela vårdtillfället, vilket ökar patientsäkerheten och minskar onödig dubbeldokumentation.
    • I akuta situationer utför man vården och för in ordinationer och annan dokumentation så fort det blir praktiskt möjligt.
    • Ordinationsdriven vård ger översikt över det som ska göras.
    • Översiktsbilder kan användas av både medarbetare och driftledare eller motsvarande.
    • För att den ordinationsdrivna vården i SDV ska fungera fullt ut krävs det att journaldokumentationen sker i realtid
  • Nutrition (FB077) inkluderar:

    • När ordinationsfunktionen används minskar risken att någon åtgärd kring patienten missas.
    • En digital mat- och vätskeregistrering som räknar ut energi- och proteinintaget kan göra att åtgärder för att förbättra patienternas nutritionsstatus sätts in snabbare. Detta förutsätter att all personal dokumenterar det som ges till patienten. Verksamheten kan förbereda sig genom att strukturera upp dagliga rutiner kring summering av patientens energi- och proteinintag.
    • Riskbedömning för undernäring ska göras på alla patienter i slutenvård, vuxna samt barn med ålder över en månad. Inför en riskbedömning bör längd och vikt tas, för att på ett korrekt sätt räkna ut en patients energi-, protein- och vätskebehov. I vårdplanen kommer det bli lättare att utvärdera dag för dag att föreslagna mål och åtgärder uppfylls. Riskbedömning för barn, STRONG- Kids, som finns som webutbildning bör vara implementerat på enheter som tar hand om barn.
    • En rapport över kostordinationer kan skrivas ut för att underlätta vårdpersonal och servicevärdars beställning och servering av mat.
    • Ordinationer och åtgärder kommer att bli enklare att följa upp genom ett standardiserat sätt att dokumentera. Dietister behöver förbereda sig genom att sätta sig in i terminologin från Nutrition Care Process (NCPT).
  • Hjälpmedel (FB078) inkluderar:

    • Arbetsterapeuter och fysioterapeuter kan förbereda sig på att kunna använda och förstå hur ICF fungerar.
    • För att få en överblick av vad som har förskrivits till patienten rekommenderas Förskrivningskollen.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel vara om du har en sjukdom, en diagnos eller vilka mediciner du tar.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)