Kurs i kvalitet och förbättringsarbete
Region Skåne ska ständigt förbättra verksamheten utifrån medborgarnas och patienternas behov. Alla medarbetare och chefer måste i sitt ordinarie arbete bidra till att förbättra verksamheten där syftet med förbättringsarbetet är att sluta gapen mellan ”bör” och ”är”. Börläget ska vara en spegling av de faktiska behoven sett utifrån patientens perspektiv. Detta har ingen start- och slutpunkt utan pågår ständigt och behöver göras systematiskt för att nå bästa resultat.
Utbildningens övergripande mål
Delmål a4 (2015) respektive STa2 (2021) rör systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete. För att kunna göra det krävs ett genomfört kvalitetsarbete, för vilket det finns avsatt tid. För att underlätta för ST-läkaren och för att Region Skåne ska kunna få bästa möjliga förbättringar, kan du nu få stöd i ditt kvalitetsarbete utifrån Region Skånes förbättringsledningsmodell.
Kunskap och förståelse
- Förstå förbättringsledningens villkor och A3-metodens olika delar.
- Kunskap om skillnaden mellan förbättrings- och förändringsledning och hur de hänger samman.
Färdighet och förmåga
- Genom eget förbättringsarbete få praktisk kunskap om A3-metodens olika delar.
- Tillämpa olika verktyg under det praktiska arbetet med förbättringsledning.
- Tillämpa metoder för planering, styrning och uppföljning av förbättringsarbetet.
Värderingsförmåga
Identifiera och bedöma behovet av förbättring och resurser samt legitimitet utifrån problemområde.
Förberedelser
Bekanta dig med förbättringsledning som område. Den som följer metodiken har lättare att få godkänt, eftersom den ger det som brukar efterfrågas, som till exempel ”hur vet du att kvaliteten förbättrats eller inte”.
Genomför följande digitala utbildningar i Region Skånes Lärportal:
- En introduktion till ständiga förbättringar (larportalen.skane.se)
- Att förbättra med A3-metoden (larportalen.skane.se)
- Problemformulering, din bästa start i förbättringsarbete (larportalen.skane.se)
Kursens genomförande och innehåll
Under kursdagarna varvas teoretiska moment med praktiska övningar och gemensamma diskussioner. Praktisk tillämpning av kunskaperna i syfte att bygga förbättringskompetens sker inom ramen för det kvalitetsarbete deltagaren väljer att fokusera på. Vi rekommenderar att man deltar på de handledningstillfällen som erbjuds.
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande krävs under samtliga seminarietillfällen eftersom vissa teoretiska moment bygger vidare på tidigare genomgångna delar.
Dag 1: 29 september klockan 09.00–16.00
- Förmiddag: del 1, "vänstersidan" i a3 med fokus på inringat gap/problem, nulägesanalys och orsaksanalys.
- Eeftermiddag: del 2, "högersidan" i a3 med fokus på mål för arbetet, test av lösningar samt resultat, lärdomar och uppföljning.
Du behöver delta på plats.
Dag 2: 30 september, start klockan 09.00
Sluttiden bestäms utifrån antal deltagare, men är senast klockan 16.00.
- Eget arbete med problemformulering, handledare finns tillgängliga via Teams.
- Inspiration och frågestund från ett genomfört förbättrings-/kvalitetsarbete.
Dag 3: 11 december, start klockan 09.00
Sluttiden bestäms utifrån antal deltagare, men är senast klockan 16.00.
Redovisning av respektive kvalitetsarbete för övriga deltagare.
Du behöver delta på plats.
Handledningstillfällen
Där det är lämpligt.
Kursens examination
Muntlig och skriftlig redovisning av förbättringsarbetet, innehållande analys och resonemang kring arbetsprocessen, ska presenteras vid avslutande seminarietillfälle.
Kostnad
- Kurskostnad: ingen kostnad för anställda inom Region Skåne.
- Konferenskostand: kostnad för kost och logi.