Grafisk AKK för barn
Dokument
Sammanfattning
Inom Habilitering och hjälpmedel finns en lång och gedigen erfarenhet av att erbjuda barn och ungdomar insatser kring grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) både i pappersformat och i kommunikationsappar.
Barn och ungdomar som har kontakt med barn-och ungdomshabiliteringen i Skåne och deras nätverk ska erbjudas likvärdiga, beprövade och evidensbaserade insatser. När nya metoder efterfrågas av familjer och medarbetare ska dessa kunna ställas i relation till befintliga insatser kring grafisk AKK.
Syftet med rapporten är att inventera, beskriva och tydliggöra innehållet i befintliga insatser som ges vid introduktion och uppföljning av grafisk AKK inom bou. Med hjälp av ett frågeformulär som besvarades av logopederna inom bou framkom att det finns samstämmighet beträffande innehållet i de insatser som ges vid introduktion och uppföljning av grafisk AKK, om vilken slags grafisk AKK man arbetar med samt om vikten av att handleda, ge föräldrautbildning och att vara modell. Vid val av vokabulär är barnets motivation och intressen utgångspunkt, liksom hänsynstagande till kognitiv och språklig nivå. Ett kunskapsmässigt och praktiskt behov av stöd kring grafisk AKK framkom. Logopederna efterfrågade stöd kring val och utformning av grafisk AKK, konkreta beskrivningar av insatsernas innehåll samt information om när en uppföljning bör ske uttrycks. Även ett behov av mer kunskap kring hur grafisk AKK kan utformas i ett utvecklingsperspektiv framkom.
Förväntad nytta för patienten är att tydligt beskrivna insatser kring grafisk AKK ger en förutsättning för att barn och deras nätverk erbjuds likvärdiga, beprövade och evidensbaserade insatser.
Författare: Linda Wångmar Lindhagen och Eva Alenbratt