Implementering av WHO-koden och uppföljningsformulär
Att följa den Internationella Koden för Marknadsföring av Modersmjölkersättning innebär att inte ta emot besök, varken fysiska eller digitala, av produktspecialister. Vårdpersonal ska inte ta emot gratis prover på hydrolysat eller andra gåvor/material från verksamma i barnmatsföretag. Deltagande i utbildningar anordnade av barnmatsföretag avrådes, då risken för indirekt marknadsföring är överhängande.
För att skydda amning betonar WHO betydelsen av övervakning av barnmatsföretagens marknadsföringsstrategier.
Uppföljning av WHO-koden
För att kunna följa upp arbetet med att skydda amning har Utvecklingsenhet barnhälsa och Utvecklingsenhet kvinnohälsa tagit fram ett uppföljningsformulär att fyllas i anonymt vid kontakt med produktspecialister från barnmatsföretag. Formuläret baserades på WHO:s digitala verktyg för uppföljning som kallas NetCode.
Förslag på mejl till produktspecialist som kontaktar mottagningen (pdf)