CVI (Cerebral Visual Impairment)
CVI orsakas av en hjärnskada. Skadan påverkar oftast den visuella perceptionen, det vill säga att uppfatta, sortera, samordna och tolka synintryck, men kan också påverka synskärpa och synfält. Färgseende och kontrastseende är vanligtvis intakta. Skadan uppstår under graviditet, vid förlossning eller i nära samband med denna.
-
Kan påverka aktiviteter i vardagen
Problem med den visuella perceptionen kan påverka aktiviteter i vardagen som
- Hitta i omgivningen och till olika platser
- Hitta det viktiga då bakgrund och/eller miljö är rörig
- Uppfatta djup- och höjdskillnader
- Se det som rör sig eller omgivningen om man själv rör sig
- Göra sig en inre bild och att minnas vad man sett
- Känna igen ansikten och tolka ansiktsuttryck
- Hitta bestämda föremål hemma och i skolan
Problemen och svårighetsgraden varierar för varje enskild individ beroende på omfattningen av skadan och var i hjärnan den sitter. Den visuella perceptionsförmågan kan också variera från dag till dag eller timme till timme.
Fokusområden
-
Orientering och förflyttning
Beskriver svårigheter att hitta och känna igen sig även på platser där man tidigare varit. I röriga miljöer kan det vara extra svårt att hitta och tolka vad som händer. Det kan vara problem att uppfatta nivåskillnader som trappor, trottoarkanter och ojämn mark eller att tolka skuggor och linjer i marken.
Insatser
-
Ansiktsigenkänning
Innebär svårigheter att känna igen även bekanta personer och att tolka ansiktsuttryck till exempel om någon är glad eller ledsen.
Insatser
-
Läsa och skriva
Kan medföra problem på grund av svårigheter att tolka symboler och att identifiera samma bokstäver även om de ändrar form, storlek och riktning. Crowding innebär att bokstäver blir otydliga i centrum av ett längre ord, vilket gör att det kan vara svårt att läsa långa ord, meningar och komplexa texter.
Insatser
-
Uppfatta föremål i stillhet/rörelse
Innebär svårigheter att se föremål som rör sig eller som står stilla, till exempel att uppfatta om en bil kör eller är stillastående. Det kan också vara svårt att uppfatta/tolka omgivningen som passerar när personen själv förflyttar sig eller åker buss/bil. Film och tv-program med rörliga och snabba bilder kan vara svåra att tolka.
Insatser
-
Använda flera sinnen samtidigt
Svårigheterna handlar om hjärnans förmåga att ta emot och bearbeta intryck från flera olika sinnen och att kunna sortera bort de sinnesintryck som för tillfället inte behövs.
Insatser
-
Uppfatta och former, bilder och föremål
Beskriver svårigheter att skilja olika former från varandra, se detaljer och helheten samt att kunna visualisera en inre bild. Det kan exempelvis vara svårt att lägga pussel och få ihop delarna till en helhet.
Insatser
-
Hitta föremål
Beskriver svårigheten att urskilja enstaka former, figurer och föremål i en rörig miljö eller bakgrund. Det kan exempelvis vara svårt att hitta leksaken på en mönstrad matta, ett särskilt klädesplagg i garderoben, mjölken i kylen eller saltet på en mönstrad bordsduk.
Insatser
Utredningar
-
Funktionell synbedömning
Utredning av intressesfär, fixation, svarsleende, kontrastseende, synfält och synskärpa
Utredningsinstrument
Observation i strukturerad lek, Intervju med föräldrar, Bust
Berörd profession: SynpedagogÅlder
0-17 år
Undergrupp
CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och grav utvecklingsstörning
Fokusområde
Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF Kroppsfunktion
2. Sinnesfunktioner och smärta
ICF AoD
1. Lärande och att tillämpa kunskap
4. Förflyttning
7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
8. Viktiga livsområden -
Färgseendetest
Utredning av om färgseendet är normalt
Utredningsinstrument
Quantitative Colour Vision Test (PV16) (barn), Ishiharas test for colour deficiency (vuxna)
Berörd profession
Synpedagog, Optiker
Ålder
5-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde
Uppfatta bilder, former, föremål
ICF Kroppsfunktion
2. Sinnesfunktioner och smärta
-
Mätning av kontrastseende
Utredning av kontrastseende nära och på avstånd
Utredningsinstrument
KM nära (barn), The Mars letter contrast sensitivity (vuxna)
Berörd profession
Synpedagog (barn), Optiker
Ålder
5-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde
Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF Kroppsfunktion
2. Sinnesfunktioner och smärta
-
Objektiv/subjektiv refraktion samt additionsbestämning
Utredning av behov av glasögon
Utredningsinstrument
Autorefraktor, Retinoskopi, Monokulärt eller binokulärt med hjälp av provbåge och/eller foropter.
Berörd profession
Optiker
Ålder
0-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och grav utvecklingsstörning
Fokusområde
Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF Kroppsfunktion
2. Sinnesfunktioner och smärta
-
Psykosocial utredning barn
Utredning av barnets och familjens psykosociala situation
Utredningsinstrument
Strukturerat samtal med barnet eller förälder för att kartlägga relevanta områden inom AoD samt omgivningsfaktorer i ICF.
Berörd profession
Kurator
Ålder
6-17 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde
Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF Kroppsfunktion
1. Psykiska funktioner, 2. Sinnesfunktioner och smärta
ICF AoD
2. Allmänna uppgifter och krav
7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
8. Viktiga livsområden
9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv -
Psykosocial utredning vuxna
Utredning av personens psykosociala situation
Utredning av personens psykosociala situation och diagnosens påverkan på deltagande i olika sociala sammanhang.
Utredningsinstrument
Strukturerat samtal för att kartlägga relevanta områden inom AoD samt omgivningsfaktorer i ICF
Berörd profession
Kurator
Ålder
18-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar
Fokusområde
Ansiktsigenkänning, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF Kroppsfunktion
1. Psykiska funktioner, 2. Sinnesfunktioner och smärta
ICF AoD
2. Allmänna uppgifter och krav
7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
8. Viktiga livsområden
9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv -
Synfältsmätning
Utredning av det perifera synfältet
Utredningsinstrument
Donders (vuxna), Bernell Hand-Held Disc Perimeter (Hi Harry) (barn)
Berörd profession
Synpedagog, Optiker
Ålder
5-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde: Orientering/förflyttning, Läsa och skriva, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremålICF Kroppsfunktion
2. Sinnesfunktioner och smärta
-
Utredning av ADL barn/ungdomar
Utredning av upplevd aktivitetsförmåga och aktivitetsbegränsningar i dagligt liv.
Utredningsinstrument:
Intervju
Berörd profession:
Synpedagog
Ålder:
6-17 år
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde:
Orientering/förflyttning, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF AoD:
4. Förflyttning, 5. Personlig vård, 6. Hemliv
-
Utredning av ADL vuxna
Utredning av upplevd aktivitetsförmåga och aktivitetsbegränsningar i dagligt liv
Utredningsinstrument
COPM, ADL taxonomin synversionen
Berörd profession
Synpedagog
Ålder
18-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde
Orientering/förflyttning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF AoD
- Lärande och att tillämpa kunskap
- Allmänna uppgifter och krav
- 3. Kommunikation
- Förflyttning
- Personlig vård
- Hemliv
- Mellanmänskliga interaktioner och relationer
- Viktiga livsområden
- Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv
-
Utredning av visuell perception – objektivt
Utredning av svårigheter inom visuell perception
Utredning av svårigheter inom visuell perception utifrån visuell diskrimination, visuellt minne, visuella spatiala relationer, visuell formkonstans, visuellt sekvensminne, visuell figur bakgrund och visuell helhet.
Utredningsinstrument
TVPS (Test of Visual Perception Skills)
Berörd profession
Synpedagog
Ålder
6-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde
Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF Kroppsfunktion
2. Sinnesfunktioner och smärta
-
Utredning av visuell perception - små barn
Utredning av svårighet vad gäller delar till helhet
- öga hand koordination
- figur/bakgrund
- visuellt minne
- kroppsuppfattning
- rörelseperception
- se ansikten, ansiktsuttryck
Utredningsinstrument
Observation i lek utifrån ett strukturerat material
Berörd profession
Synpedagog
Ålder
5-9 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde
Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF Kroppsfunktion
2. Sinnesfunktioner och smärta
ICF AoD
1. Lärande och att tillämpa kunskap
2. Allmänna uppgifter och krav
3. Kommunikation
7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer -
Utredning av visuell perception – subjektivt
Utredning av svårigheter med visuell perception i vardagen
Utredningsinstrument
Strukturerad intervju utifrån Duttons frågeformulär (barn)
Berörd profession
Kurator, Synpedagog
Ålder
5-18 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde:
Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Använda flera sinnen samtidigt, Uppfatta bilder, former, föremål, Hitta föremål
ICF AoD:
1. Lärande och att tillämpa kunskap, 2. Allmänna uppgifter och krav, 3. Kommunikation, 4. Förflyttning, 5. Personlig vård, 6. Hemliv, 7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
-
Visusmätning avstånd
Utredning av synskärpa på långt håll samt problem med crowding
Utredningsinstrument
Synprövningstavla avstånd (barn) och Test-Chart samt KM Chart Pro (vuxna): bokstäver eller symboler, enstaka och i rad.
Berörd profession:
Synpedagog, Optiker
Ålder:
5-64 år
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde:
Orientering/förflyttning, Ansiktsigenkänning, Läsa och skriva, Uppfatta föremål i stillhet/rörelse, Uppfatta bilder, former, föremål
ICF Kroppsfunktion:
2. Sinnesfunktioner och smärta
Länkar:
-
Visusmätning nära
Utredning av synskärpa på nära håll
Problem med crowding. Lämplig textstorlek.
Utredningsinstrument
Synprövningstest nära: bokstäver och symboler, enstaka och i rad. Nya T-skalor, textskalor för lämplig textstorlek.
Berörd profession
Synpedagog, Optiker
Ålder
5-64 år
Undergrupp
CVI utan andra funktionsnedsättningar, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning
Fokusområde
Läsa och skriva, Uppfatta bilder, former, föremål
ICF Kroppsfunktion: 2. Sinnesfunktioner och smärtaICF AoD
1. Lärande och att tillämpa kunskap
Länkar
Insatser
-
Förskrivning av kompensatoriskt hjälpmedel för läsning och skrivning
Insatsens syfte:
Att använda andra sinnen vid läsning och skrivning.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
Prova ut lämpligt hjälpmedel, ex Daisyspelare, fickminne, talsyntes. Instruera och träna. Följa upp och utvärdera.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats.
Berörd profession:
Synpedagog.
Ålder:
6-64 år
Målgrupp:
Patient
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.
Behov som insatsen grundar sig på:
Svårighet att läsa och skriva.
ICF AoD:
1. Lärande och att tillämpa kunskap (d166, d170)
3. Kommunikation (d325, d345) -
Förskrivning av kompensatoriskt hjälpmedel för orientering och förflyttning
Insatsens syfte:
Att underlätta förflyttning och orientering.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
Prova ut lämpligt hjälpmedel, ex markeringskäpp. Instruera och träna. Följa upp och utvärdera.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats.
Berörd profession:
Synpedagog.
Ålder:
6-64 år
Målgrupp:
Patient
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.
Behov som insatsen grundar sig på:
Svårighet att hitta i närmiljön och att uppfatta nivåskillnader.
ICF AoD:
4. Förflyttning (d450, d460)
-
Förskrivning av optiskt hjälpmedel
Insatsens syfte:
Att underlätta att läsa och skriva.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
Prova ut lämpligt hjälpmedel, ex läsglasögon, förstoringsglas. Instruera och träna. Följa upp och utvärdera.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats.
Berörd profession:
Synpedagog, Optiker.
Ålder:
6-64 år
Målgrupp:
Patient
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.
Behov som insatsen grundar sig på:
Svårighet att läsa och skriva samt att uppfatta bilder, former och föremål.
ICF Kroppsfunktion:
2. Sinnesfunktioner och smärta (b210)
ICF AoD:
1. Lärande och att tillämpa kunskap (d166, d170)
3. Kommunikation (d325, d345) -
Information och rådgivning
Insatsens syfte:
Att öka kunskapen om diagnosens orsaker och konsekvenser i vardagen.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
Muntlig/skriftlig beskrivning av generella och individuella svårigheter kopplade till diagnosen. Resultatet av yrkesspecifika utredningar. Råd kring anpassningar av miljön.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats.
Berörd profession:
Kurator, Synpedagog, Optiker.
Ålder:
0-64 år
Målgrupp:
Patient, Nätverk, Förälder, Partner
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning, CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och grav utvecklingsstörning
Behov som insatsen grundar sig på:
Behov av mer kunskap.
ICF Kroppsfunktion:
1. Psykiska funktioner (b156)
2. Sinnesfunktioner och smärta (b210)ICF AoD:
1. Lärande och att tillämpa kunskap (d110, d120, d166, d170)
2. Allmänna uppgifter och krav (d210, d220, d230, d240)
3. Kommunikation (d315)
4. Förflyttning (d460)
5. Personlig vård (d540)
6. Hemliv (d620, d630)
7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710, d760)
8. Viktiga livsområden (d815, d820, d830)
9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv (d920)Länkar:
-
Lek och synstimulering
Insatsens syfte:
Att öka kunskapen om hur lek, samspel och synutveckling kan stimuleras.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
Muntlig/skriftlig information om hur leken, samspelet och synen kan stimuleras genom anpassningar i miljön.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats.
Berörd profession:
Synpedagog.
Ålder:
0-11 år
Målgrupp:
Patient, förälder, nätverk.
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra f-nedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.
Behov som insatsen grundar sig på:
Behov av mer kunskap.
ICF Kroppsfunktion:
2. Sinnesfunktioner och smärta (b210)
ICF AoD:
1. Lärande och att tillämpa kunskap (d110, d115, d120)
3. Kommunikation (d315)
4. Förflyttning (d440, d460)
7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710, d760) -
Stödsamtal
Insatsens syfte:
Stödsamtal är ett professionellt samtal med målsättningen att skapa förståelse kring problem som uppstår mellan det dagliga livets krav och individens aktuella funktionstillstånd samt att stödja individen i att identifiera problemområden och att själv utveckla strategier för att hantera sin livssituation.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
En serie samtal där behovet styr innehållet.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats.
Berörd profession:
Kurator.
Ålder:
5-64 år
Målgrupp:
Patient, förälder, partner.
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar.
Behov som insatsen grundar sig på:
Svårighet att hantera de problem som uppstår i livet som en följd av CVI.
ICF Kroppsfunktion:
1. Psykiska funktioner (b114, b125)
ICF AoD:
2. Allmänna uppgifter och krav (d210, d220, d230,d240,)
7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710, d760)
8. Viktiga livsområden (d815, d820, d830, d845)
9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv (d920)Länkar:
-
Färdighetsträning
Insatsens syfte:
Att underlätta utförandet av sysslor i hemmet samt att orientera sig och hitta.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
Återkommande träning och praktiskt stöd enligt planering.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats.
Berörd profession:
Synpedagog.
Ålder:
12-64 år
Målgrupp:
Patient
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.
Behov som insatsen grundar sig på:
Svårighet att orientera sig och att klara sysslor i hemmet.
ICF AoD:
4. Förflyttning (d450, d460)
6. Hemliv (d630) -
Lärande av aktivitetsstrategier
Insatsens syfte:
Att få kunskap om lämpliga strategier för att klara sina dagliga aktiviteter.
Beskrivning av insatsens innehåll och upplägg:
Information och handledning om aktivitetsstrategier: Ändra utförandet, Förenkla omgivningen, Förenkla aktiviteten, Kompensera, Be om hjälp, Sluta utföra aktiviteten.
Individuell insats/insats i grupp:
Individuell insats. Insats i grupp.
Berörd profession:
Kurator, Synpedagog.
Ålder:
6-64 år
Målgrupp:
Patient, Nätverk, Förälder.
Undergrupp:
CVI utan andra funktionsnedsättningar. CVI i kombination med andra funktionsnedsättningar och/eller lindrig/måttlig utvecklingsstörning.
Behov som insatsen grundar sig på:
Svårighet att hantera livet med CVI.
ICF AoD:
- Lärande och att tillämpa kunskap (d166, d170)
- Allmänna uppgifter och krav (d240)
- Kommunikation (d325, d345)
- Förflyttning (d450, d460)
- Personlig vård (d540)
- Hemliv (d620, d630, d640)
- Mellanmänskliga interaktioner och relationer (d710)
- Viktiga livsområden (d860)
- Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv (d920)
Länkar: