Delaktighet och digitalisering av habiliteringens arbetssätt
Dokument
Sammanfattning
Barnets perspektiv är en viktig utgångspunkt för planering av all vård som rör barn, inte minst på barn-och ungdomshabiliteringen där många barn med funktionsnedsättningar har tät kontakt under sin uppväxt. Riktlinjer kring barns delaktighet kommer från olika håll: FN:s barnkonvention och konventionen för personer med funktionsnedsättning, patientlagen, Barnombudsmannen och Socialtjänsten.
I detta arbete undersöks hur barn ser på sin delaktighet i habiliteringen och hur användandet av ett digitalt verktyg skulle kunna öka deras delaktighet. Utgångspunkten är 20 barnintervjuer, vilka har transkriberats och analyserats enligt metoder för kvalitativ innehållsanalys.
Samtliga deltagande barn har svårt att beskriva hur de är delaktiga i sin habilitering, både gällande habiliteringsplaneringen och specifika aktiviteter. Många tycker att det är viktigt att få vara med och bestämma, ensamma eller genom ett kompromissförfarande, men flera uttrycker också att de ibland vill lämna över beslutsrätten till vuxna som de litar på. Det framkommer också att barn har en vilja att förstå sin situation, både för att finna motivation till träning och för att kunna förklara den för jämnåriga.
Av de 20 intervjuerna framkommer att endast ett barn upplever sig ha hög delaktighet, det vill säga är aktiv i beslut, och att de flesta barnen helst slipper möten. Det framkommer ett behov av att tydliggöra hur delaktighet i habiliteringen kan se ut och samtidigt stödja barnen i att uttrycka sina önskemål. Samtliga deltagare är positiva till ett framtida digitalt verktyg för att uttrycka sina behov och önskemål. Verktygets tänkta funktioner beskrivs bland annat som frihetsskapande.
Förväntad nytta för patienten är att barnet ska uppleva ökad delaktighet och förbättrad kvalitet och nytta i sin habilitering.
Författare: Elin Vinblad