Skånska stegen 2 - kvalitetssäkring av ett arbetssätt
Dokument
Sammanfattning
Barn har enligt svensk lag och FN:s barnkonvention rätt att utifrån ålder och mognad vara delaktiga i beslut som rör dem. För att stötta medarbetare att reflektera kring på vilket sätt och på vilken nivå barn erbjuds delaktighet i sin habiliteringsplanering använder barn- och ungdomshabiliteringen i Region Skåne ett formaliserat arbetssätt - Skånska stegen. Medarbetarnas reflektion konkretiseras med en siffra för delaktighetsnivå och en kommentar i barnets journal.
Studien bygger på kommentarer som skrivits under 2015–2017, totalt 632 stycken. Den kvalitativa analysen av kommentarerna visar att nivåerna i Skånska stegen tolkas olika av medarbetare. Detta märks till exempel genom att liknande kommentarer graderats till olika delaktighetsnivåer och att det förekommer kommentarer som inte handlar om barnets delaktighet.
Analysen visar att kommentarerna kan delas in i sex olika kategorier utifrån vad de handlar om: barnets kommunikation, barnet bestämmer, barnet tolkas, barnets åsikt beaktas, barnet inte delaktigt och barnet deltar. Även två olika utgångspunkter kring delaktighet är tydliga i kommentarerna, baserat på om barnet eller vårdnadshavaren/ habiliteringspersonalen är aktör. Utifrån analysen presenteras ett förslag till reviderad version av Skånska stegen, som syftar till att förtydliga de olika nivåerna samt tydliggöra vad habiliteringspersonalen kan göra för att stötta barnen på respektive delaktighetsnivå.
Förväntad nytta för patienten är ökad delaktighet i sin habiliteringsplanering, likvärdiga bedömningar av delaktighet och stöd i att utveckla sin delaktighetskompetens.
Författare: Sara Andersson Rosén