Huvudprocesser inom vuxenhabiliteringen
Dokument
Sammanfattning
Syftet är att definiera vuxenhabiliteringens huvudprocesser, beskriva deras innehåll, vad de syftar till, hur de relaterar till varandra och hur etablerade de är. Utifrån detta synliggörs deras förbättringspotential.
Inledningsvis identifierades preliminära huvudprocesser utifrån styrande dokument och samtal med nyckelpersoner. För att kvalitetssäkra huvudprocesserna genomfördes intervjuer i fokusgrupper med personer i såväl ledande funktioner som medarbetare som bedriver patientarbete. Materialet analyserades process för process dels utifrån processens syfte relaterat till Region Skånes kvalitetsområden för God vård, dels utifrån hur etablerad processen är och vilken förbättringspotential som finns.
Slutsatser
- Vuxenhabiliteringens verksamhet kan låta sig beskrivas med hjälp av fem huvudprocesser. Dessa svarar tillsammans mot kvalitetsområdena för God vård.
- Huvudprocesserna som handlar om att säkerställa att patienten hamnat rätt, ge insatser enligt HSL respektive råd och stöd enligt LSS (huvudprocess 2, 3, och 4) är i huvudsak etablerade inom verksamheten.
- Huvudprocesserna som handlar om information (huvudprocess 1) och förbättring (huvudprocess 5) är till viss del etablerade i separata delar men är inte kända som sammanhängande processer.
- Visualiseringen av huvudprocesserna ger möjlighet att ytterligare förbättra och utveckla vuxenhabiliteringen utifrån verksamhetens uppdrag och patienternas behov.
Förväntad nytta för patienten är att behovet av insatser bättre tillgodoses av vuxenhabiliteringen och därmed ger förutsättningar att fungera bättre i vardagen.
Författare: Emma Ekberg och Jenny Lönnberg