Digital psykoedukation vid adhd
Adhd (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) innebär varaktiga svårigheter att reglera uppmärksamhet, aktivitetsnivå och impulser, vilket leder till funktionsnedsättning på flera livsområden. Ungefär 3 % av alla vuxna uppskattas ha adhd, men hos patienter inom psykiatrin är adhd betydligt vanligare.
En första rekommenderad insats vid adhd är psykoedukation. För att kunna erbjuda psykoedukation i anslutning till att diagnos ställts för den stora grupp inom vuxenpsykiatrin som har adhd fanns behov av att skapa en digital psykoedukation. En sådan kan utöver ökad tillgänglighet bidra till mer likvärdiga vårdinsatser i vuxenpsykiatrin i Region Skåne. I föreliggande arbete utvecklas en digital psykoedukation i åtta delar för vuxna med adhd. Psykoedukationen omfattar vad adhd är, vilka behandlingsalternativ som finns samt information om strategier i vardagen som kan öka funktionsnivån. Den digitala utformningen erbjuder repeterbar information om adhd i texter och animerade filmer, reflektionsfrågor, övningar samt berättelser av egenerfarna om hur det är att leva med adhd.
Psykoedukationen har kvalitetssäkrats genom att peer supporters och inflytandesamordnare, en grupp vuxna med adhd-diagnos, samt experter inom området har granskat materialet och gett synpunkter. Detta säkerställer att psykoedukationen håller en hög kvalitet och är väl anpassad till målgruppen. Förväntad nytta för patienten är god tillgänglighet till en insats som ger ökad kunskap om adhd och därmed bättre förutsättningar för en fungerande vardag.
Författare: Anna Nyhlén och Ylva Narby