Frågor och svar om SDV
SDV och gemensamma arbetssätt
-
Varför behöver vi ett nytt system?
Vi behöver ett nytt system för att bättre kunna planera och ge god hälso- och sjukvård. Både invånare och medarbetare förväntar sig en mer tillgänglig, jämlik och säker hälso- och sjukvård.
I Skåne har vi många system i vården, några ganska gamla, som inte kan kommunicera med varandra. Datahanteringen i en del av systemen innebär också utmaningar när det gäller integritetsskydd och patientsäkerhet, och att klara IT-säkerhetsangrepp utifrån. Detta, tillsammans med att vi många gånger har olika rutiner och arbetssätt, gör det svårare att uppfylla invånarnas och medarbetarnas förväntningar.
Det är också så att människor lever allt längre och befolkningen ökar i vår region. Vi måste använda våra resurser på ett bättre sätt. Digitalisering kan hjälpa oss att göra detta.
-
När får vi systemet?
I nära samarbete med de mottagande organisationerna har SDV-projektet tagit fram en ordning för införandet av det nya systemet. Start efter sommaren 2025.
-
Vem har arbetat med att utveckla det nya systemet?
Drygt 400 personer har under åren varit engagerade i införandet av det nya patientjournalsystemet. Det handlar om kliniker, tekniker och många andra yrkesroller. Medarbetare kommer från olika förvaltningar, såväl som från privata vårdgivare och leverantören Oracle Health.
Läs mer om hur projektet arbetar för att utveckla det nya systemet
-
Kommer systemet som vi får att fortsätta uppdateras?
Ja, det är en av de stora poängerna med bytet. Med SDV och Millennium får vi ett system som kan fortsätta uppdateras. Det kommer att bli bättre och smidigare att använda för varje uppdatering. Det är precis därför som vi måste lämna nuvarande system eftersom de inte kan uppdateras.
-
Kommer privata vårdgivare att få det nya systemet?
Privata vårdgivare inom LOV och LOU kommer att omfattas av utrullningen i enlighet med tidigare beslut från regiondirektören. Först efter att utrullning till vårdgivare inom LOU och LOV utförts kommer ett erbjudande om användning av SDV för vårdgivare inom LOL och LOF att tas fram.
-
Vilka funktioner finns i det nya systemet?
Grunden är ett regiongemensamt patientjournalsystem som ger en samlad bild av patienten inklusive läkemedel. Journalsystemet innehåller även verktyg för patientadministration och beslutsstöd för medarbetare.
Dessutom tillkommer nya verktyg för logistik och uppkoppling av mobila enheter, medicinteknisk utrustning och bildbehandling.
-
Kommer systemet att göra arbetet inom hälso- och sjukvården mer effektivt?
En del arbete kommer att gå betydligt snabbare, andra delar kommer att ta längre tid än idag. Totalt sett kommer man framför allt märka att den information man behöver finns tillgänglig när den behövs, att informationen följer med i systemet på ett annat sätt än idag och att vi slipper dubbeldokumentation.
Vi har många olika verksamheter i Region Skåne, och de digitala verktygen och dess kvalitet varierar. Därför kan man till en början uppleva både förbättring och försämring när man får det nya systemet. Men när alla arbetar i det nya systemet kommer vi att tillsammans kunna fortsätta utveckla vår gemensamma digitala miljö till nytta för alla.
-
Hur vet vi att det nya systemet blir säkert?
Det finns en tydlig struktur i projektet för att hantera patientsäkerhetsfrågor genom ett patientsäkerhetsråd. Arbetet leds av en chefläkare och i gruppen ingår bland andra regional chefsjuksköterska samt ytterligare en chefläkare som arbetar inom projektet.
Det finns även en genomarbetad process för riskhantering i övrigt där frågor kring användarvänlighet, effektivitet, kostnader, legala risker med mera hanteras i olika grupperingar beroende på vad det handlar om.
-
Vad innebär realtidsdokumentation?
När medarbetare dokumenterar behöver det ske under eller i nära anslutning till vårdhändelsen. Alla i vårdteamet får då tillgång till uppdaterad information om patienten och kan driva vårdprocessen vidare sömlöst med hjälp av systemet. Behovet att ta hand om en kritiskt sjuk patient får inte och kommer inte att fördröjas av systemet.
Dokumentation vid första besöket kommer att vara mer tidskrävande jämfört med hur det ser ut idag, men över tid kommer det att spara tid då dubbeldokumentation på detta sätt undviks. Detta stödjer syftet med ”en patient, en journal”.
-
Kommer det att vara möjligt att lägga in fritext i det nya systemet?
Det kommer att vara mindre fritext i det nya systemet. Detta för att rätt information ska komma in, den ska vara sökbar och den ska följa med genom hela vårdkedjan.
Information som på ett lätt sätt ska kunna återläsas och följas över tid, till exempel vitalparametrar, dokumenteras strukturerat. När man behöver uttrycka sig mer fritt, som till exempel vid anamnestagning och bedömning, används även fortsättningsvis fritext.
Systemet Millennium
-
Varför kan vi inte bara fortsätta med Melior, PASiS och PMO som vi har idag?
Att fortsätta med dagens system är inget alternativ. Det finns flera anledningar.
Dagens system är gamla och kan inte längre utvecklas. De har helt enkelt passerat bäst-före-datum och kommer så småningom att skrotas.
Säkerheten i nuvarande system är inte tillräcklig, varken vad gäller patientsäkerhet eller i att stå emot exempelvis cyberattacker. De uppfyller inte heller lagkrav kring hantering av patientdata.
En annan brist i dagens system är att de inte pratar med varandra, vilket gör att överblicken av patienten saknas.
För att kunna behålla tillgängligheten när vårdbehoven ökar behöver vi arbeta med vår digitalisering. Vi ser redan ett ökat vårdbehov, en utveckling som kommer att hålla i sig även i framtiden med anledning av en ökande befolkning med allt fler äldre.
SDV är bara en del av den stora digitala omställning vi gör nu. Men det är en otroligt viktig pusselbit för att kunna få allt annat på plats med exempelvis AI-stöd, distansmonitorering och patientens möjlighet att bli mer delaktig i sin egen vård.
-
Varför har Region Skåne valt just Millennium och inte något annat system?
I den upphandling som gjordes 2016-2017 valde verksamheterna på alla punkter Millennium framför Cosmic. Även Epic ingick i underlaget. Upphandlingen var en omfattande process där cirka 300 medarbetare i klinisk verksamhet och stödverksamhet var involverade.
Millennium var det system som i upphandlingsprocessen gavs näst flest poäng efter Epic, baserat på hur det ansågs uppfylla de kriterier som ställts i tio olika patientresor. Epic lämnade dock inget anbud efter utvärderingen.
Bakgrunden till SDV, Skånes digitala vårdsystem samt information om upphandlingen
-
Millennium är ju ett amerikanskt system, det kan väl aldrig funka här?
SDV-versionen av Millennium bygger förvisso på ett amerikanskt system i grunden. Men nu har det blivit anpassat till svenska och skånska förhållanden och behov inom hälso- och sjukvården. Det är en av anledningarna till att det tagit så pass lång tid. Vi behövde både se till att systemet anpassades till svenska arbetssätt och att svensk lag uppfylldes, exempelvis Patientdatalagen och Läkemedelslagen.
Millennium finns i drift i ett flertal länder. Genom att vi samarbetar med en global leverantör får vi ta del av en global plattform och utveckling som vi aldrig skulle kunna göra själva.
Millennium är nytt för Sverige men under arbetets gång har SDV-programmet haft kontakter med olika sjukhus och hälso- och sjukvårdsverksamheter i andra länder som använder systemet och fått insyn i deras arbete.
-
Är inte Millennium gammalt och omodernt?
Millennium har varit i drift inom olika organisationer i 20 år. Just nu används det i ett flertal länder. Sedan det först skapades har det utvecklats kontinuerligt.
Just nu arbetar leverantören Oracle om delar av plattformen. Att ta del av denna utveckling ingår i det som Region Skåne redan har upphandlat. Region Skåne deltar i utvecklingsarbetet. Genom att vi samarbetar med en global leverantör får vi ta del av en global plattform och utveckling som vi aldrig skulle kunna göra själva.
Den version av Millennium som planeras att introduceras i sydöstra Skåne till våren är baserad på ”ursprungsplattformen” men anpassad till oss i Skåne med hjälp av flera hundra medarbetare från våra egna hälso- och sjukvårdsverksamheter.
-
Är Millennium ett patientsäkert system?
De vårdskador relaterat till Millennium i USA som beskrivits i media har handlat om bristande rutiner snarare än systemtekniska fel. Systemet används i ett flertal länder över hela världen där liknande händelser inte har inträffat och samma fel hade kunnat uppstå med ett annat system.
För att minimera denna typ av risker arbetar vi med att noga förbereda införandet i Region Skåne. Varje förvaltning i Region Skåne har sitt eget införandeprojekt som arbetar med förändringsledning och praktiska förberedelser. Privata vårdgivare har egna projektledare inom SDV-programmet. Därefter kommer utbildning som alla medarbetare måste genomgå innan man börjar arbeta i systemet.
-
Det kommer ju en nyare variant av Millennium, varför får vi inte den i stället?
Jo, vi får den. Det ingår i det som Region Skåne tidigare har upphandlat. Just nu arbetar leverantören Oracle stegvis om sin plattform och Region Skåne kommer kontinuerligt att ta del av denna utveckling. En av de första uppgraderingarna blir administrationsverktyget, vilket vi verkligen välkomnar.
Genom SDV-programmet deltar Region Skåne i utvecklingsarbetet.
-
Blir det bättre med SDV och Millennium?
På kort sikt blir upplevelsen kanske inte att det blir så mycket bättre. Det är ansträngande att byta system och övergå till nya arbetssätt. Delar av användargränssnittet känns också omodernt. På lite längre sikt får vi bättre förutsättningar. Vi får del av en global plattform och utveckling som vi aldrig själva skulle kunna göra.
Några saker kommer dock att bli bättre direkt.
- Säkerheten: Vi behöver bli bättre på att stå emot t. ex. cyberattacker. Det påverkar definitivt patientens säkerhet.
- Regelefterlevnaden: Idag uppfyller vi inte lagen kring patientdata som vi borde. Det påverkar också patientens säkerhet.
- Jämlik vård: Genom regiongemensamma arbetssätt blir vi bättre på att ge jämlik vård över hela Skåne.
SDV och medarbetaren
-
Vad blir annorlunda för medarbetarna?
Det nya systemet bygger på fem övergripande principer; standardisering, strukturerad dokumentation, ordinationsdriven vårdprocess, realtidsdokumentation och rollstyrda vyer.
-
När får vi se och prova det nya systemet?
När vi kommer närmare driftstart kommer alla medarbetare som ska använda systemet att få utbildning för att kunna arbeta i systemet. Det exakta upplägget för den utbildningen planeras i samråd med de mottagande verksamheterna.
-
Kommer vi att få se demonstrationer av hela patientflöden?
Demonstrationer av det nya journalsystemet är en viktig del av kunskapsöverföringen och är därför en central del i förändringsarbetet. De syftar både till att ge insikt i systemets funktioner och att visa hur arbetssätten kan behöva anpassas.
SDV-programmet har tagit fram olika typer av flödesdemonstrationer, allt från enskilda arbetsmoment till hela patientflöden. Ett exempel är hur systemet används under ett mottagningsbesök.
Dessa filmade demonstrationer görs tillgängliga genom förvaltningarnas utrullningsprojekt när det är dags och baserat på de behov som finns i respektive verksamhet. Vänd dig till ditt utrullningsprojekt för att diskutera vilken typ av patientflöde som du tror att ni behöver få se i din verksamhet.
SDV och patienten
- Hur hanteras patientuppgifter?
-
Vad blir annorlunda för patienterna?
Med enhetliga arbetssätt blir vården mer jämlik för alla. Patienten ska kunna förvänta sig samma vård oavsett var i Skåne man befinner sig.
Idag behöver patienten ofta upprepa sin sjukdomshistoria vid varje nytt besök, men med ett sammanhållet system och en enda journal behövs inte detta.
Patienten får tillgång till samma journal och läkemedelslista som hälso- och sjukvården. När patienten ser mer av sin information kan hen bättre följa sin väg genom vården och vara mer delaktig i sin vård.
Med en sammanhållen IT-miljö får vi också säkrare hantering av patientens data och därmed bättre integritetsskydd.
-
Hur har patientprocesserna testats?
Region Skåne har genomfört omfattande tester, både av enskilda systemdelar och sammanhängande flöden genom så kallade patientresor. Förenklat kan detta beskrivas som patientens färd genom vården, från första vårdkontakt till och med uppföljning.
Avsikten med patientresorna är att täcka in bredden av den verksamhet som bedrivs i Skåne. Flödena inkluderar inte bara vårt nya journalsystem ut även test av ett stort antal viktiga integrationer som till exempel Mina Planer, e-recept och Intygsmodulen.
Eventuella problem som upptäcks vid testerna hanteras och åtgärdas. Vissa saker kan inte åtgärdas direkt men när det är dags att ta beslut om driftsättning ingår att bedöma om det finns kvarstående tekniska svagheter.
Då finns beslutade kriterier att inte driftsätta SDV om det finns kritiska tekniska brister som kan påverka patientsäkerheten.
Införandet
-
Vad är viktigt för att införandet av SDV ska lyckas?
Det finns en lång checklista med många olika punkter som alla ska hanteras inför och i samband med driftstarten. Här är några viktiga punkter:
- genomfört förändringsarbete med förståelse för de nya arbetssätten
- ändamålsenligt utbildningsmaterial och genomförd utbildning
- behörigheter är klara och inloggning har gjorts på förhand
- funktionell och teknisk support och närvaro av experter
- rätt kringutrustning finns och är inkopplad och testad på plats
- integrationer med andra system är väl testade
- ledningen är lyhörd, närvarande och tar ansvar med noggrann planering och tydliga roller.
Utbildning
-
Hur får jag reda på allt som jag behöver veta om det nya systemet?
Din organisation har ett utrullningsprojekt som håller i förändringsarbetet och planering för införandet i din verksamhet. Vill du veta fler detaljer för din egen verksamhet kan du kontakta ditt lokala projekt.
För privata vårdgivare som inte har ett lokalt projekt, ställ gärna frågor via sdv.privat@skane.se.
När det närmar sig driftstart för det nya systemet kommer du att få utbildning och träning som är anpassad efter din yrkesroll. Utbildningen startar cirka fyra till tio veckor före driftstart.
Upphandling
-
När slöts avtalet med Cerner och hur gick upphandlingen till?
Avtalet ingicks 2018 (efter överprövning). Region Skåne gjorde en mycket omfattande upphandlingsprocess som involverade 300 medarbetare, varav många från hälso- och sjukvården.
VGR och Region Skåne
-
Vad var det som hände med införandet av Millennium i VGR och vad gör Region Skåne för att det inte ska hända här?
Än vet vi inte allt om orsaken till att Västra Götalandsregionen (VGR) blev tvungna att pausa införandet av Millennium i november 2024, men vi vet att det var flera olika saker. Vi kommer att noga ta del av VGR:s analys för att se vilka lärdomar vi kan dra och vilka åtgärder vi kan behöva vidta.
Region Skåne har en noga genomarbetad plan och en noggrann checklista för införandet i Skåne. Om det behövs så utvecklar vi planen.
Varje förvaltning har sitt eget införandeprojekt som arbetar med förändringsledning och praktiska förberedelser. Privata vårdgivare har ett eget projekt inom SDV-programmet. Alla dessa projekt arbetar tillsammans med SDV-programmet och samarbetar även med varandra.
Region Skåne kommer inte fatta beslut om driftstart förrän vi är helt säkra på att alla förberedelser är klara hos alla berörda förvaltningar och privata vårdgivare.
-
Utbildningen i VGR har fått kritik. Hur vet vi att den utbildning vi får blir bättre?
Region Skånes utbildningsmaterial håller just nu på att utvärderas för att säkerställa att den är ändamålsenlig. Vi har redan genomfört vissa tester och det pågår justeringar baserat på de första slutsatserna.
En förutsättning för beslut om driftstart är att medarbetarna genomgått en ändamålsenlig utbildning. Varje verksamhet kommer att kontinuerligt följa upp att utbildningen genomförs.
-
Hur lyssnar Region Skånes ledning på den kritik som kommit samband med det pausade införandet av Millennium i VGR?
Region Skånes ledning ser att just lyssnande och dialog är avgörande för att kunna ta välgrundade beslut, och för att planera rätt för vårt eget införande.
Det är viktigt att inhämta lärdomar av det som hänt i VGR. Men också att lyssna till den oro som uppstår här hos oss på grund av detta och beakta de olika tankar och förslag som på olika sätt lämnas till chefer och ledning
Region Skåne kommer endast att driftsätta SDV om det bedöms patientsäkert och fungerar att arbeta i. En väl genomförd driftsättning är en förutsättning för detta.
Beslut om driftsättning kommer endast att fattas när vi vet att alla beslutade förberedelser har genomförts.