PIN-kod och PUK-kod
PIN-koden använder du för att legitimera dig med ditt e-tjänstekort när du loggar in i datasystem och när du ska signera elektroniskt.
Så skapar du en PIN-kod
Du väljer valfri PIN-kod (6-8 siffror) i samband med aktivering av ditt kort på en kortstation.
På sidan E-tjänstekort (RS-kort) finns mer information om hur du aktiverar ditt e-tjänstekort.
Ändra PIN-kod
Det är viktigt att du ändrar din PIN-kod om du misstänker att någon obehörig känner till den. Du kan också ändra din PIN-kod så att du kommer ihåg den lättare.
Gör så här
- Sätt i ditt e-tjänstekort (RS-kort) i kortläsaren och avvakta tills det är läst (symbolen slutat snurra).
- Högerklicka på SITHS eID appen och välj Öppna. Uppe i högra hörna finns det ett kugghjul.
- Välj vilken säkerhetskod (PIN-kod) som ska ändras (legitimering eller underskrift).
- Säkerhetskoden (PIN-koden) ska anges med 6-8 siffror. Du får själv välja vilka, men du bör undvika siffror som på något sätt är kopplade till dig såsom exempelvis personnummer eller telefonnummer.
- Tryck OK.
Lås upp PIN-kod
Har du slagit fel kod tre gånger spärras ditt e-tjänstekort av säkerhetsskäl. Då behöver du låsa upp din PIN-kod.
Beroende på om ditt e-tjänstekort löper ut innan eller efter den 31 januari 2029 (utgångsdatum finns under fotografiet på ditt kort) går det att låsa upp din PIN-kod på två olika sätt:
E-tjänstekort som löper ut innan den 31 januari 2029
Du kan själv låsa upp ditt e-tjänstekort i SITHS eID-appen om ditt e-tjänstekort löper ut innan 31 januari 2029. Använd den PUK-kod som du fick hemskickad i ett brev i samband med när du fick ditt kort.
E-tjänstekort som löper ut efter den 31 januari 2029
Du kan låsa upp ditt e-tjänstekort i SITHS eID Portal om ditt e-tjänstekort löper ut efter 31 januari 2029. Du kan göra på två olika sätt:
- Alternativ 1: Du kan ta med ditt kort och besöka en ID-administratör.
- Alternativ 2: Du kan använda din PUK-kod och SITHS eID-app.
PUK-kod
Du kan beställa en PUK-kod om du behöver en. Du gör detta i Ritz.