LOV - hälso- och vårdval
Hälso- och vårdval i Region Skåne
-
Audionommottagning
Om du vill ansöka om att driva audionommottagning inom Vårdval Skåne, så finns ansökan och villkor för uppdraget här. Du som redan är avtalspart har tillgång till stöd och fakta som behövs i ditt utövande.
Regelverket för förskrivning av hörselhjälpmedel hittar du i hjälpmedelsanvisningarna och sortimentet kan du ta del av i produktkatalogen.
I produktkatalogen hittar du också löpande produktinformation och blanketten för att anmäla produkt- och leveransfel.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Barnavårdscentral (BVC)
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en barnavårdscentral inom Hälsoval Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
Tilläggsuppdrag
-
Arkiv för Barnavårdscentral
-
Familjecentralens samtidigt öppethållande under sommaren
Region Skåne har i uppdraget för Familjecentraler gett möjlighet till reducerade öppettider under högst åtta veckor sommartid, det vill säga juni, juli och augusti. Detta under förutsättning att samtidigt öppethållande bedrivs under minst en halvdag per vecka under perioden.
Mer information finns i Förfrågningsunderlag för Barnmorskemottagning respektive Barnavårdscentral i Hälsoval Skåne innevarande år.
Veckovis redovisning av samtidiga öppettider på familjecentralen ska inkomma till Region Skåne senast den 30 april varje år. De ändrade öppettiderna ska också meddelas medborgarna på 1177.se, via egen webbplats eller via länk till kommunens webbplats för familjecentralen samt i lokalerna på till exempel entrédörr och i väntrum.
Om öppettiderna förändras efter den 30 april ska detta meddelas uppdragsgivaren.
-
Arkiv för Barnavårdscentral
-
Barnmorskemottagning (BMM)
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en barnmorskemottagning inom Hälsoval Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
Tilläggsuppdrag
-
Arkiv för Barnmorskemottagning
-
Familjecentralens samtidigt öppethållande under sommaren
Region Skåne har i uppdraget för Familjecentraler gett möjlighet till reducerade öppettider under högst åtta veckor sommartid, det vill säga juni, juli och augusti. Detta under förutsättning att samtidigt öppethållande bedrivs under minst en halvdag per vecka under perioden.
Mer information finns i Förfrågningsunderlag för Barnmorskemottagning respektive Barnavårdscentral i Hälsoval Skåne innevarande år.
Veckovis redovisning av samtidiga öppettider på familjecentralen ska inkomma till Region Skåne senast den 30 april varje år. De ändrade öppettiderna ska också meddelas medborgarna på 1177.se, via egen webbplats eller via länk till kommunens webbplats för familjecentralen samt i lokalerna på till exempel entrédörr och i väntrum.
Om öppettiderna förändras efter den 30 april ska detta meddelas uppdragsgivaren.
-
Arkiv för Barnmorskemottagning
-
Grå starr
Här finns all information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för operation av grå starr inom hälso-och vårdval i Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Hudsjukvård
Här finns information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för öppen hudsjukvård i Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
LARO-mottagning
Här finns information för att ansöka om avtal och bedriva LARO-mottagning inom Vårdval Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Arkiv för LARO-mottagning
-
Frågor och svar för LARO-mottagning
Vad menas med att läkaren ska finnas tillgänglig alla dagar klockan 08.00-16.00? Måste läkaren finnas på plats?
Läkaren ska vara tillgänglig mellan klockan 08.00-16.00, till exempel per telefon, men behöver inte fysiskt finnas på mottagningen. Dock ska läkaren närvara fysiskt på mottagningen minst en gång i veckan.
Om mottagningar planeras starta på olika orter, räcker det att lämna in en ansökan eller behövs en ansökan för varje mottagning?
Det behövs en ansökan för varje mottagning.
Behöver patienten ha remiss för att tas emot inom LARO-behandling?
Nej, patienten behöver inte remiss utan kan vända sig direkt till dig. Däremot ställer Socialstyrelsen särskilda krav för vilka patienter som ska få genomgå behandling.
Vilka läkemedel betalar min mottagning och vilka kan jag rekvirera kostnadsfritt?
Mottagningen betalar för de rekvisitionsläkemedel som administreras till patienter i verksamheten förutom för Metadon, Buprenorfin inklusive kombinationer, för definierade patientgrupper samt Naloxon.
Mottagningen betalar inte för läkemedel som omfattas av läkemedelsförmånen och som förskrivs till patient.
Mottagningen betalar för läkemedel som förskrivs enligt särskild landstingssubvention.
Läkemedel central finansiering i Region Skåne LOV och LARO (pdf)
Behöver jag ta alla smittskyddsprover själv, eller kan jag remittera?
I uppdraget ingår att genomföra provtagning avseende bland annat hepatit och HIV. Provtagningen ska utföras på LARO-mottagningen, Smittskydd Skåne ansvarar för analyskostnaden.
Vid upptäckt indexfall och därmed följande smittskyddsutredning ansvarar LARO-mottagningen för att smittspårning kommer till stånd LARO-mottagningen kan i detta skede via remiss överlåta ansvaret till annan enhet (se även regional riktlinje för provtagning för blodsmittor inom LARO).
Hur dras gränsen mellan besök medicinhämtning och andra besökstyper?
Besök medicinhämtning innefattar dagliga samtal om patientens mående och allmänna situation i samband med intagande av medicinen. Andra besökstyper innefattar till exempel strukturerade stödsamtal och psykologisk behandling med behandlande personal som sker utöver själva medicinutlämningsrutinen.
Ur ett brukarperspektiv är det viktigt att patienten verkligen upplever sig ha fått ett besök utöver medicinutlämningsrutinen i dessa fall, till exempel genom att tillräcklig tid och kompetens avsätts och att man går undan i samtalsrum eller liknande.
Hur lång tid får det ta från en patient meddelat önskemål om att byta mottagning till dess att övertaget kan ske?
Region Skåne har inte definierat hur lång tid som ska gälla vid ett övertag av patient från annan LARO-mottagning. Detta med anledning av att det kan variera hur lång tid det tar för mottagande vårdgivare att kunna säkerställa att behandlingen sker i enlighet med gällande föreskrifter. Bytet av LARO-mottagning ska även i övrigt genomföras i enlighet med gällande krav i förfrågningsunderlaget.
Kan samma patient utredas på flera LARO-mottagningar samtidigt?
Nej, patienten får endast välja en mottagning för utredning.
Om patienten kommer för medicinhämtning och det i anslutning till medicinhämtningen sker ett bokat eller obokat besök till exempel strukturerat samtal med sjuksköterska så ska detta registreras som ett teambesök. Gäller detta även om besöket sker hos samma sjuksköterska som också ansvarat för medicinhämtningen?
Ja. Tänk på att KVÅ kod AU 116 inte ska användas när medicinhämtning sker i kombination med strukturerade stödsamtal och psykologisk behandling med behandlande personal som sker utöver själva medicinlämningsrutinen
Teambesök sköter VåPs själv genom att man anger vilka vårdgivarkategorier som deltagit i besöket. Till exempel blir 10 Läkare tillsammans med 20 Sjuksköterska automatiskt 13 Teambesök inklusive läkare, liksom 20 Sjuksköterska tillsammans med 33 Kurator automatiskt blir 90 Teambesök exklusive läkare. Det gäller även med två av samma vårdgivarkategori (till exempel två sjuksköterskor).
Ska vi ta ut patientavgift för SIP?
Nej. Avgifter för besök ska inte tas ut när samordnad individuell planering (SIP) sker för att kunna fullfölja vårdkedjan och bedöma lämplig vårdinsats i samverkan med kommunen.
-
Arkiv för LARO-mottagning
-
Logopedi
Här finns information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för logopedi i Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Psykoterapi
Här finns information om vårdval psykoterapi inom Hälsoval Skåne.
Beslut om psykoterapeutisk insats inom vårdval psykoterapi fattas av läkare eller psykolog på den vårdcentral där patienten är förtecknad. Val av behandlingsform ska utgå ifrån gällande behandlingsriktlinjer, se prioriteringslista.
I vårdvalet erbjuds följande behandlingsformer:
- Kognitiv beteendeterapi - KBT
- Interpersonell terapi - IPT
- Psykodynamisk terapi - PDT
Information om vårdval psykoterapi för remittenter och behandlare hittar du på sidan Psykoterapi – information för remittenter och behandlare.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
-
Arkiv för Psykoterapi
-
Frågor och svar för Psykoterapi
Frågor och svar (Frequently Asked Questions, FAQ) tar upp de mest frekventa frågorna som inkommer till Vårdgivarservice.
I det fall du inte hittar svar på dina frågor här eller i Förfrågningsunderlag och Avtal för Psykoterapi i Hälsoval Skåne, är du välkommen att kontakta Vårdgivarservice.
Vårdgivarservice kontaktuppgifter
Vad ska jag tänka på när jag ansöker om att bedriva verksamhet inom vårdval Psykoterapi?
Ansökan för avtal med Region Skåne inom vårdval Psykoterapi innebär att du som leverantör ska uppfylla det som står i Förfrågningsunderlag och Avtal. Läs dessa underlag noggrant. Observera att Uppdragsgivaren reviderar förfrågningsunderlaget årligen och även kan ändra under innevarande år enligt särskild ordning.
Läs ansökningsblanketten noggrant och besvara samtliga frågor i underlaget samt bifoga de handlingar som anges. För mer information se Förfrågningsunderlag och Avtal avsnitt 4.1 Ansökan.
När ska jag skicka in kompetensbevis?
Kompetensbevis, examensbevis, legitimationsbevis och eventuella handledningsintyg ska skickas in vid varje ny ansökan, d.v.s. vid ansökan om avtal och vid anmälan om ny behandlare inom verksamheten. Region Skåne har också rätt att begära in kompetensbevis. I gällande förfrågningsunderlag finns tydligt angivet vilken kompetens som krävs för vilken behandlingsform inom vårdvalet, avsnitt 12.5 Bemanning.
När en behandlare avslutas i verksamheten ska det anmälas till regionen via blanketten Ändringsanmälan inom psykoterapi.
Hur gör jag som leverantör om jag vill ansöka om fler behandlingsformer inom vårdval Psykoterapi?
Skicka in en ny ansökan om avtal till Region Skåne. Se ansökningshandling samt förfrågningsunderlaget, där det anges vilken dokumentation som ska medfölja ansökan (se även fråga 1 ovan). I samband med varje ansökan bedöms och beslutas om behandlarens kompetens är relevant i förhållande till sökt behandlingsform utifrån gällande förfrågningsunderlag, avsnitt 4.1 Ansökan.
Jag har avtal för KBT och vill kunna ta emot remisser avseende PTSD, hur gör jag då?
PTSD kan endast behandlas inom KBT. Leverantör med avtal inom KBT skickar in blanketten "Ändringsanmälan inom psykoterapi" och anger där startdatum för när PTSD-remisser önskas tas emot. Observera att behandlare som tar emot patienter med PTSD ska ha tilläggsutbildning i traumafokuserad KBT.
Hur anmäler jag som leverantör byte av bolagsform?
Skicka in en ny ansökan om avtal till Region Skåne. Se ansökningshandling samt förfrågningsunderlag, där anges vilken dokumentation som ska medfölja ansökan (se även fråga 1 ovan).
Efter att politisk nämnd godkänt den nya ansökan och avtal är tecknat ska leverantören inom sextio dagar lämna in en uppsägningsblankett. Det bolag som ska upphöra kan som längst vara aktivt nio (9) månader efter det nya bolagets startdatum. Pågående vårdåtagande ska slutföras inom det bolag som ska upphöra, se avsnitt 12.8 Uppsägning av avtal.
Kan leverantören själv bestämma start för verksamheten alternativt ny behandlingsform?
Start av verksamheten sker enligt den ordning som beskrivs i förfrågningsunderlaget avsnitt 4.1.6 Beräknad driftstart. Efter att beslut om godkännande tagits i politisk nämnd meddelas startdatum (driftstart).
Varför behöver patienten en remiss från läkare/psykolog på vårdcentralen där patienten är listad?
Vårdcentralen där patienten är listad har det medicinska ansvaret för patienten under hela behandlingstiden inom vårdval Psykoterapi. Beslut om lämplig behandlingsmetod tar läkare/psykolog tillsammans med patienten, avsnitt 12 Allmänt om uppdraget.
När har patienten rätt till ny behandlingsomgång?
Om patienten inte fått effekt av första behandling kan patienten få ny remiss för en (1) ny eller annan behandling inom vårdval psykoterapi. Detta kan ske tidigast 3 månader efter uppföljning eller 6 månader efter avslutad behandling utan uppföljning samt efter ny medicinsk bedömning på listad vårdcentral.
Efter två behandlingar kan patienten få en ny behandling tidigast 12 månader efter uppföljning eller 15 månader efter avslutad behandling utan uppföljning, avsnitt 12.2 Remissvar.
När ska patienten remitteras till specialistvård psykiatri?
Patienter som har uttalade besvär med omfattande konsekvenser på livsföringen och vid utredning av psykiatrisk diagnos ska patienten remitteras till psykiatrin. Detsamma gäller om tidigare behandling inom vårdval Psykoterapi inte varit framgångsrik. I det fall behandlaren inom vårdval Psykoterapi uppfattar att patienten är remitterad till fel vårdnivå ska behandlaren återremittera patienten till vårdcentralen för ny bedömning och eventuell behandling inom den specialiserade vården.
För mer information se handläggningsöverenskommelse mellan psykiatrin och primärvården på www.vardgivare.skane.se under Vårdriktlinjer.
Vilka andra aktörer behöver jag, som leverantör inom vårdval Psykoterapi, samverka med?
Leverantören ansvarar för planering och synkronisering med andra aktörer såsom arbetsgivare, försäkringskassa, arbetsförmedling och övriga relevanta aktörer. Leverantören ska medverka till en väl samordnad patentprocess även när patienten har behov av annan kompetens än den som leverantören har att erbjuda. För de fall patienten har behov av annan vårdaktör, utöver psykologisk behandling, ska behandlaren kontakta remittenten alternativt hänvisa patienten till vårdcentralen då vårdcentralen har det medicinska ansvaret för patienten under behandlingen inom vårdval Psykoterapi.
Leverantören ska skapa en god tillgänglighet för relevanta samverkansparter, avsnitt 12.6.4 Samverkan.
Hur går jag till väga för att anmäla en ny behandlare inom vårdval Psykoterapi?
Du skickar in en Ändringsanmälan inom psykoterapi för den nya behandlaren tillsammans med aktuella kompetensbevis (examensbevis, legitimationsbevis och i vissa fall aktuellt handledarintyg). Behandlaren kan påbörja patientbehandling inom vårdval psykoterapi, först när godkännande erhållits från uppdragsgivaren, avsnitt 12.5 Bemanning.
Du som verksamhetschef ansvarar för att all din personal innehar aktuell kompetens och legitimation som krävs enligt avtal.
Hur går jag till väga för att avsluta en behandlare inom vårdval Psykoterapi?
Du skickar in en Ändringsanmälan inom psykoterapi. Det är din skyldighet som verksamhetschef att hålla Region Skåne uppdaterad gällande den personal som verkar inom vårdval Psykoterapi, avsnitt 12.5 Bemanning.
När får jag min ersättning? Får jag något underlag för vilken ersättning som utbetalas av uppdragsgivaren?
Leverantören erhåller månadsvis ersättning från Uppdragsgivaren. Vårdersättningen utbetalas månadsvis i efterskott. Leverantören erhåller denna ersättning senast den siste i nästkommande månad. Leverantören erhåller faktura samt underlag från uppdragsgivaren innan ersättningen betalas ut. Fakturaunderlaget skickas till den av vårdgivaren anmälda e-postadressen, avsnitt 13 Ersättningar för uppdraget.
Får jag någon extra ersättning för användning av tolk?
För alla besök som kräver tolk erhåller vårdgivaren en besöksersättning om 300 kr från Uppdragsgivaren. För att ersättning ska utgå krävs att av Uppdragsgivaren upphandlad tolk anlitas och att korrekt registrering avseende användande av tolk sker i av Uppdragsgivaren anvisade system, avsnitt 13.2 Besöksersättning för besök med tolk.
Jag har haft fler besök än vad jag kan se i min översikt. Vad beror det på?
Det kan finnas olika anledningar till varför du inte ser alla besök i din översikt. Den vanligaste orsaken är att du inte har registrerat diagnoskoden och KVÅ koden. Titta gärna efter om diagnos och KVÅ koden är rätt ifylld.
Jag har missat att registrera ett besök som är äldre än en månad, kan ni hjälpa mig med det?
För samtliga behandlingsformer gäller det att besök ska registreras i av Uppdragsgivaren anvisade system under rätt behandlingsbenämning senast en (1) månad efter att behandlingsbesök ägt rum. Varken Vårdgivarservice eller leverantörer har möjlighet att registrera besök som är äldre än 31 dagar.
Ni blir utan ersättning för de besök som inte registreras, avsnitt 12.4 Registrering.
Jag har en patient som ofta uteblir från bokade besök, hur registrerar jag dessa?
När det gäller uteblivna besök så ska de inte registreras i Pasis. Leverantören har dock rätt att kräva patienten på den patientavgift som gäller för Region Skåne vid uteblivna besök. Frikort gäller inte för uteblivna besök.
Information om uteblivna besök
Hur registrerar jag uppföljningssamtal som är gjorda via telefon?
Uppföljningsbesök som genomförs via kvalificerad telefonkontakt med eller utan bildöverföring registreras i PASiS med kontakttyp KT-Kvalificerad telefonkontakt istället för ÅB-Återbesök.
Kan digital behandling erbjudas inom vårdval Psykoterapi?
Distanskontakt, genom ljud/bild i kombination kan genomföras om patient och behandlare är överens om det. Dock ska minst tre (3) av de sex (6) första samtalen utgöras av fysiska besök. Distansbesöket ska motsvara ett fysiskt besök. Leverantören ansvarar för att distansbesöket uppfyller gällande krav avseende kvalificerad digital vårdtjänst, avsnitt 8.13.4 e-Hälsa och digitala vårdtjänster. I registreringsanvisningar för vårdval psykoterapi, vilka återfinns på Manualer - Pasis , framgår hur distanskontakter ska registreras.
-
Tandvård för barn och unga vuxna - allmän
För mer information om tandvård, så som riktlinjer, vårdprogram, blanketter med mera se sidan Tandvård.
Så gör du för att fylla i blanketterna digitalt
Du behöver ha Adobe Acrobat Reader version 8.0 eller senare, för att kunna fylla i blanketterna digitalt. Ladda ner och spara blanketten på din dator innan du fyller i den.
Förfrågningsunderlag
Riktlinjer och rutiner
Blanketter
-
Arkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
Ackrediteringsarkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
-
Arkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
-
Tandvård för barn och unga vuxna - specialiserad
Se sidan Tandvård för mer information om tandvård, så som riktlinjer, vårdprogram, blanketter med mera.
Så gör du för att fylla i blanketterna digitalt
Du behöver ha Adobe Acrobat Reader version 8.0 eller senare, för att kunna fylla i blanketterna digitalt. Ladda ner och spara blanketten på din dator innan du fyller i den.
Förfrågningsunderlag
Riktlinjer och rutiner
Blanketter
-
Vårdcentral
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en vårdcentral inom Hälsoval Skåne.
-
Förfrågningsunderlag
-
Blanketter
-
Tilläggsuppdrag
Leverantören kan ansöka om ett eller flera tilläggsuppdrag, där ansökan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast 60 dagar innan planerad start. Tilläggsuppdraget har alltid startdatum första vardagen i månaden.
Uppsägning eller ändring av Tilläggsuppdraget och ny specialistkompetent personal för respektive uppdrag ska på särskild blankett meddelas Uppdragsgivaren 60 dagar före förändringen.
Leverantören ska årligen inkomma med verksamhetsberättelse för respektive tilläggsuppdrag senast den 1 mars påföljande år.
- Verksamhetsberättelse för tilläggsuppdrag, Äldremottagning
- Verksamhetsberättelse för tilläggsuppdrag, Gynekologisk mottagning
- Verksamhetsberättelse för tilläggsuppdrag, Öron-Näsa-Hals mottagning
- Verksamhetsberättelse för tilläggsuppdrag, Mottagning för unga vuxna
- Verksamhetsberättelse för tilläggsuppdrag, Mottagning för vuxna med varaktig funktionsnedsättning
-
Certifiering
Ansökan om certifiering för Astma, allergi, KOL-mottagning, Diabetesmottagning eller Hjärtsviktsmottagning enligt förfrågningsunderlag för Vårdcentral.
-
Riktlinjer och rutiner
-
Efterdebitering medicinsk service och hjälpmedel
Medicinsk service
Leverantören har kostnadsansvar för medicinsk service ordinerat vid Enheterna och som ingår i Uppdraget för primärvård. För laboratoriediagnostik ersätts Leverantören i efterhand med 80 procent av kostnader överstigande 600 kronor per analys. Underlag för ersättning hämtas med automatik från laboratorier i egen regi i Skåne samt för motsvarande enheter som Region Skåne har vårdavtal med.
Leverantören har kostnadsansvar med enhetligt pris, 500 kronor per undersökning, för medicinsk service som avser bild- och funktionsmedicinska undersökningar utförda av Leverantörer med avtal med Region Skåne. För kostnader från bild- och funktionsmedicinska undersökningar utan avtal med Region Skåne utförda i andra Regioner, kan Uppdragsgivaren efterdebiteras. Leverantören betalar fakturan och erhåller därefter ersättning.
Funktionsmedicinska undersökningar som utförs av privata Leverantörer i Skåne och som följer Region Skånes interna prislista som enheter inom egen regi använder, kan efterdebiteras.
Leverantören betalar fakturan och erhåller därefter ersättning. Efterdebiteringen ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostnaden har uppstått. För att fakturan skall godkännas ska en särskild bilaga bifogas.
Bild- och funktionsmedicinska undersökningar som sker på upphandlad enhet faktureras respektive vårdcentral enligt prislista och återbetalning sker på följande månads ersättning. (För egen efterkontroll kommer det att finnas en QlikView rapport).
Efterdebiteringen ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostnaden har uppstått. För att fakturan skall godkännas ska en särskild bilaga bifogas.
För att Uppdragsgivaren ska godkänna fakturan ska, förutom fakturaunderlag, en särskild bilaga bifogas som innehåller:
- patientens fullständiga personnummer
- patienten namn
- vad den medicinska servicen avsåg
- var den utfördes
- pris per styck
Vårdcentralen betalar således fakturan från leverantören och erhåller nästkommande månad ersättning från Uppdragsgivaren för den överskjutande delen av kostanden.
Fakturan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostanden har uppstått. Fakturan ska ställas till: Region Skåne, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Referens: HJÄLPM, 205 01 Malmö.
Hjälpmedel
Leverantören ansvarar för att vid behov förskriva hjälpmedel, förbrukningsartiklar och speciallivsmedel. Leverantören ska följa Hjälpmedelsguiden Skåne och Hjälpmedelsanvisningar som beskriver regelverket för hjälpmedel, förbrukningsartiklar och speciallivsmedel.
Leverantören ska följa Uppdragsgivarens regler gällande förskrivning, beställning och kostnadsansvar. Förskrivning ska, när produktområdet är tillgängligt, ske i Sesam, Sesam LMN eller WebSesam, som är Hjälpmedels samlade beställnings-/förskrivningssystem. Förskrivare ska ha genomgått Socialstyrelsens förskrivarutbildning som finns via Hjälpmedel på Vårdgivare Skåne.
Leverantören har kostnadsansvar för inkontinensartiklar samt förbruknings- och sjukvårdsartiklar i enlighet med Region Skånes regler. Uppdragsgivaren har kostnadsansvar för speciallivsmedel under förutsättning att Region Skånes tillämpningsanvisningar följs och förskrivning sker i enlighet med Hjälpmedelsanvisningarna. Kostnadsansvar fördelas enligt överenskommelse mellan Skånes kommuner och Region Skåne, för förtydligande ”Kostnadsansvar avseende förbruknings- och sjukvårdsartiklar” samt vissa tekniska och medicinska behandlingshjälpmedel.
Leverantören har kostnadsansvar för förskrivning av ortopedtekniska hjälpmedel och medicinska behandlingshjälpmedel utifrån förskrivningsrätt och ansvar enligt Hjälpmedelsanvisningar.
Vid förskrivning av hjälpmedel enligt Region Skånes Hjälpmedelsanvisningar på produktnivå har Vårdcentralen kostnadsansvar för ortopedtekniska hjälpmedel och medicinska behandlingshjälpmedel, utifrån det förskrivningsansvar som gäller på primärvårdsnivå och anges i Hjälpmedelsanvisningarna på produktnivå.
Vårdcentralen kan efterdebitera Uppdragsgivaren för 80 procent av kostnader som överstiger 1800kr per hjälpmedel (inklusive anpassnings-och utprovningskostnader).
För att Uppdragsgivaren ska godkänna fakturan ska, förutom fakturaunderlag, en särskild bilaga bifogas som innehåller:
- patientens fullständiga personnummer
- patienten namn
- vad den medicinska servicen avsåg
- var den utfördes
- pris per styck
OBS! Endast ett hjälpmedel per rad i bilagan.
Vårdcentralen betalar således fakturan från leverantören och erhåller nästkommande månad ersättning från Uppdragsgivaren för den överskjutande delen av kostanden.
Fakturan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostanden har uppstått: Fakturan ska ställas till: Region Skåne, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Referens: HJÄLPM, 205 01 Malmö.
Underlag för ersättning hjälpmedel och medicinsk service (xls)
-
Arkiv för Vårdcentral
-
Förfrågningsunderlag
-
Ögonsjukvård
Här finns information för att ansöka om avtal och bedriva vårdval inom öppen ögonsjukvård (ej grå starr).
Förfrågningsunderlag
Blanketter
Riktlinjer och rutiner
Avslutade vårdval
-
Multimodal smärtbehandling (MMS)
Region Skåne avslutade vårdval multimodal smärtrehabilitering 2018-12-31 enligt beslut i Regionfullmäktige (protokoll 2017-11-28)
Från och med 2019 bedrivs multimodal smärtrehabilitering av Region Skånes egna verksamheter samt av privata upphandlade verksamheter.
Namn och adressuppgifter till samtliga mottagningar inom multimodal smärtbehandling
För information kring långvarig smärta se sidan om Smärta under Vårdriktlinjer.