Bedömning och förskrivning av hjälpmedel
Alla medborgare ska ges möjlighet till ett jämlikt och aktivt deltagande i samhällslivet. Alla barn och ungdomar ska ges förutsättningar till lek och utveckling så långt det är möjligt. Patienten ska bemötas med respekt och dennes erfarenheter och behov ska tas tillvara. Det är patienten som känner sin funktionsförmåga bäst och förskrivningen ska ha sin grund i patientens hela livssituation.
Förskrivning av hjälpmedel ska komplettera eventuella andra åtgärder och får inte bli ett alternativ till aktiv habilitering/rehabilitering. Förskrivning ska göras utifrån en helhetssyn med patientens totala livssituation som utgångspunkt. Medicinska, psykologiska, pedagogiska, sociala, tekniska och arbetsinriktade insatser måste samordnas på ett effektivt sätt. Samarbete måste ske mellan olika kompetenser, yrkeskategorier och huvudmän.
Förskrivningsprocessen
Du som är förskrivare ska ha kunskap om Förskrivningsprocessen och om det ansvar och de skyldigheter som följer med den. Du rekommenderas att genomföra Socialstyrelsens förskrivarutbildningar.
- Förskrivning av hjälpmedel (utbildning.socialstyrelsen.se)
- Förskrivning av förbrukningsartiklar (utbildning.socialstyrelsen.se)
Följ alltid förskrivningsprocessen
Du ska alltid följa förskrivningsprocessen. Ta tillvara på patientens erfarenheter och kunskap om sin funktionsförmåga och sina behov. Du ska se till att patienten är delaktig och har inflytande över processen.
Faserna i förskrivningsprocessen kan vara mer eller mindre omfattande, men du ansvarar för att alla steg gås igenom. Delar av förskrivningsprocessen kan överföras till förskrivare inom annan hälso- och sjukvårdsenhet och då ska överrapportering ske. Om så inte sker, ansvarar du för de kommande stegen i processen.
Behovsbedömningen och alla faser i förskrivningsprocessen är hälso- och sjukvårdsåtgärder som ska dokumenteras i patientens journal.
Förskrivningsprocessen steg för steg
-
Steg 1. Bedöm behov av insatser
Patienten har rätt till en behovsbedömning
I hälso- och sjukvårdslagen framgår det att patienten har rätt till en behovsbedömning. Bedömningen är en förutsättning för att kunna planera och genomföra vårdinsatser.
Behov av hjälpmedel ska integreras i den samlade bedömningen
Du ska bedöma patientens hälsotillstånd och utgå från det behov av stöd som patienten själv eller närstående uttalar. I bedömningen ska du ta hänsyn till exempelvis sociala, pedagogiska, psykologiska och tekniska aspekter. Du ska relatera behovet av hjälpmedel till andra vidtagna eller planerade åtgärder. Detta ska du ta med i den samlade bedömningen. Det finns olika stöd för beslut som till exempel checklistor som hjälp i bedömningen. Lokala riktlinjer finns hos respektive huvudman.
Samråd med patienten
Planera och genomför behandlingsinsatserna utifrån bedömningen av hens behov i samråd med patienten. Om hjälpmedelsförskrivning ingår som en planerad åtgärd ska du utreda behovet av hjälpmedel utifrån patientens funktion, aktivitet/delaktighet samt omgivningsfaktorer.
Patienten ska få möjlighet att välja det alternativ som hen föredrar om det sinns olika hjälpmedel tillgängliga. Du ska förskriva det valda hjälpmedlet om det är befogat utifrån hens behov och kostnaderna för hjälpmedlet. Du ansvarar för att det i första hand lämnas ut rekonditionerade hjälpmedel.
Dokumentera i patientjournal
Du ska dokumentera planerade och beslutade insatser samt mål med hjälpmedelsförskrivningen i patientens journal. Där ska framgå vilken åtgärd som planeras, vad som är målet med den, vem som svarar för att den utförs och när den ska utföras.
-
Steg 2. Prova ut, anpassa och välj specifikt hjälpmedel
Du ska självständigt eller med stöd av annan profession prova ut, anpassa och välja lämplig produkt som motsvarar patientens behov efter behovsbedömningen. Du ansvarar för att rekonditionerade hjälpmedel och hjälpmedel från äldre avtal som finns på lager lämnas ut i första hand.
Patienten ska ha en aktiv roll och ha inflytande i valet av hjälpmedel. Patienten ska få möjlighet att välja det alternativ som hen föredrar om det sinns olika hjälpmedel tillgängliga. Du ska förskriva det valda hjälpmedlet om det är befogat utifrån hens behov och kostnaderna för hjälpmedlet.
Hjälpmedlet ska vara säkert och ändamålsenligt
Du ska också se till att hjälpmedlet fungerar säkert och ändamålsenligt. Du ska ta hänsyn till patientens totala behov av hjälpmedels och samordna med eventuellt tidigare förskrivna hjälpmedel.
Patienten ska vara delaktig i planeringen
Patienten är delaktig vid planering av eventuella anpassningar. En anpassning innebär att ett hjälpmedel justeras för att passa patienten. Det kan till exempel vara att hjälpmedlet förses med tillbehör eller genom inställning av justerbara funktioner. Anpassningar görs inom de ramar som tillverkaren anger.
Anpassa hjälpmedlet till miljön som patienten ska användas det i
Du ska bedöma den miljö som hjälpmedlet ska användas i. Ibland behöver anpassningar göras i miljön. Det kan till exempel vara bostadsanpassning, för att hjälpmedlet ska fungera på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Du ansvarar för att initiera nödvändiga säkerhetsåtgärder i miljön innan förskrivningen kan fullföljas.
Identifiera eventuella risker
Du ska identifiera eventuella risker i samband med användandet av hjälpmedlet. Riskerna ska tas bort om det är möjligt eller begränsas. Du ska ta ställning till om hjälpmedlet ändå ska förskrivas om det inte går. Du ska göra en riskanalys för att beskriva de risker som finns kvar när du tar beslut om förskrivning. Dokumentera detta i patientens journal och informera de som berörs.
-
Steg 3. Specialanpassa vid behov
En anpassning innebär att en produkt justeras för att passa patienten. Detta ska göras inom de ramar som tillverkaren anger. En anpassning kan uppnås genom att hjälpmedlet förses med tillbehör som tillverkaren hänvisar till eller genom att justera inställbara funktioner.
Du ska försäkra dig om att det inte finns alternativa hjälpmedel inom eller utanför sortiment som du kan förskriva i stället om du inte kan tillgodo se patientens behov igenom anpassning. Det kan bli aktuellt med en specialanpassning av det valda hjälpmedlet om du bedömer att det inte finns något alternativ.
Det här innebär en specialanpassning
En specialanpassning innebär att något av följande är aktuellt:
- att produkter kombineras på ett sätt som tillverkaren inte avsett eller har godkänt
- att konstruktionsmässiga ingrepp eller tillägg görs på en färdig produkt
- att en ny produkt konstrueras och tillverkas
- att produkten används på ett nytt sätt eller inom ett nytt användningsområde
Verksamheter som utför specialanpassningar på hjälpmedel ska vara registrerade hos Läkemedelsverket. Verksamhet som har gjort specialanpassningen tar över produktansvaret från tillverkaren.
Innan specialanpassningen
Du ska utfärda en skriftlig anvisning och följa lokala riktlinjer för detta innan specialanpassningen påbörjas.
Ansvar för färdiga egenskaper och den funktionella riskanalysen
Du ansvarar för hjälpmedlets färdiga egenskaper och för den funktionella riskanalysen. Tekniker eller annan person som utför specialanpassningen ansvarar för den tekniska riskanalysen. Du ska godkänna den utförda specialanpassningen innan patienten börjar använda hjälpmedlet.Hjälpmedlets ursprungliga CE-märkning ska tas bort eller döljas efter specialanpassningen.
-
Steg 4. Instruera och träna
Du ansvarar för att patienten kan använda och hantera sitt hjälpmedel. Det innebär att du ansvarar för att instruera patienten och närstående eller personal vid behov hur hjälpmedlet ska användas.
Patienten ska förstå
Du måste försäkra dig om att de berörda har förstått instruktionerna. I patientens journal ska det framgå vilken instruktion du lämnat, på vilket sätt och till vem/vilka.
Anpassa utbildningen till patienten
Du ska välja en metod som är individuellt anpassad för att lära patienten att använda hjälpmedlet. Du och patienten bör göra upp en plan för träning om patienten behöver träna en längre tid för använda hjälpmedlet.
Ge närstående och personal instruktioner och träning vid behov
Närstående eller personal ska få motsvarande instruktioner och träning när hjälpmedlet ska användas av någon av dem. Det kan till exempel vara att de ska använda en lyft.
Om du bedömer att det i samband med förskrivningen av hjälpmedlet behöver ges instruktioner till en personalgrupp, ska en kontaktperson för gruppen instrueras. Berörd personals chef ansvarar för att kontaktpersonen har möjlighet att närvara och får möjlighet att föra kunskapen vidare till övrig berörd personal.
-
Steg 5. Följ upp och utvärdera funktion och nytta
Du ansvarar för att följa upp och utvärdera alla hjälpmedelsförskrivningar. I utvärderingen ingår att bedöma om avsedd funktion och nytta uppnås enligt uppsatta mål, att hjälpmedlet motsvarar patientens behov och att eventuella risker analyseras och åtgärdas vid behov.
När och hur det är lämpligt att göra en uppföljning och en utvärdering avgörs av vilken typ av hjälpmedel som förskrivits, hjälpmedelsanvändarens funktionsnedsättning, hjälpmedelsanvändarens förmåga att förstå information och instruktion kring hjälpmedlets användning, omgivningsfaktorer med mera. Du ska alltid följa lokala riktlinjer för uppföljning och utvärdering. följas. Samverkansorganisationen för hjälpmedelsfrågor rekommenderar gör bedömningen utifrån följande; analys av hjälpmedlets funktion och nytta utifrån uppsatta mål och analys av risk med hjälpmedlet utifrån användning och hantering. Beroende på vilken nivå analysen hamnar på avgörs det om fortsatt uppföljning behövs.
A. Analys av hjälpmedlets funktion och nytta utifrån uppsatta mål
- Funktion och nytta är uppnått enligt uppsatta mål.
- Hjälpmedlets framtida funktion och nytta är osäker.
- Ytterligare instruktion eller träning krävs för att nyttan ska kunna ses.
B. Analys av risk med hjälpmedlet utifrån användning och hantering
- Sannolikt ingen risk för tillbud eller skada.
- Viss risk för tillbud eller skada.
- Betydande risk för tillbud eller skada.
Om målen nåtts och det sannolikt inte finns risk för skada eller tillbud
Du kan avsluta ärendet om uppföljningen och utvärderingen visar att målen har nåtts och att det sannolikt inte finns någon risk för skada eller tillbud i samband med användning. I samband med detta ska du informera patienten och vid behov närstående/personal om var och till vem hen ska vända sig om behov eller förutsättningar förändras.
Om hjälpmedlet är olämpligt
Du ska avsluta förskrivningen och hjälpmedlet ska lämnas tillbaka om uppföljningen visar att hjälpmedlet är olämpligt. Det kan till exempel vara genom att användandet inte längre bedöms vara säkert.
Om ingen uppföljning behövs
Du ska avsluta hjälpmedelsärendet när du bedömer att
- både A och B är på nivå 1
- patienten eller närstående/personal har samtidigt förstått information och instruktioner
- patienten eller närstående kan ta ansvar för att kontakta dig om behovet förnyas eller förändras.
Dokumentera bedömningen. Du behöver inte rapportera över ärendet till någon annan förskrivare.
Du kan göra uppföljningen i direkt anslutning till förskrivningstillfället och därefter avsluta förskrivningen vid förskrivning av vissa typer av hjälpmedel. Exempel på hjälpmedel:
- Strumppådragare
- Griptänger
Uppföljning kan behövas
Du ska ta ställning till om det behövs uppföljning om du bedömer att A eller B är på nivå 2. Planera för hur och hur ofta den ska ske om så är fallet. Avsluta ärendet samt dokumentera bedömningen och eventuell plan om ingen uppföljning behövs. Rapporterar över ärendet till den nya förskrivaren om det medicinska ansvaret för patienten inte kvarstår inom den egna verksamheten om en uppföljning behövs.
Om uppföljning behövs
Planera för återkommande uppföljning och hur ofta den ska ske om du bedömer att A eller B är på nivå 3, eller om patienten inte kan ta ansvar för att ta kontakt vid förnyat eller förändrat behov. Dokumentera planen och bedömningen. Rapportera över ärendet till ny förskrivare om det medicinska ansvaret för patienten inte kvarstår inom den egna verksamheten.
Vissa hjälpmedel ska regelbundet följas upp, till exempel:
- lyft och lyftsele
- antidecubitusmadrass
- överflyttningsplattform
- rullstol med uppresningsfunktion
- hjälpmedel som kan fungera som skyddsåtgärd
Vid samtliga analysnivåer
Oberoende av analysnivå ska du alltid:
- informera patient/närstående/personal om vart de kan vända sig vid förnyat eller förändrat behov
- försäkra sig om att patient/närstående/personal har förstått den information och den instruktion de har fått.
Riktlinjer
-
Avgifter och bidrag
Avgifter och bidrag kopplat till regionala hjälpmedel
Avgifter och bidrag som eventuellt finns i en enskild kommun
Kontakta aktuell kommun.
-
Byte av fungerande hjälpmedel
Byte av ett fungerande hjälpmedel kan endast göras om patientens hjälpmedelsbehov är förändrat eller om ny teknik/modell innebär att patientens funktions- eller aktivitetsförmåga förbättras väsentligt. En ny behovsbedömning krävs alltid vid utbyte.
-
Dubbelförskrivning
Utgångspunkten är att endast en uppsättning av ett hjälpmedel förskrivs. Undantag gäller för förskrivna förbrukningsprodukter.
Dubbelförskrivning kan i undantagsfall förekomma men ska alltid prövas individuellt utifrån patientsäkerhet och behov. Beslut om dubbelförskrivning fattas enligt lokala riktlinjer. -
Uthyrning till privatperson
Kommun
Kommunerna kan hyra ut hjälpmedel till personer äldre än 20 år i de fall som förskrivning av hjälpmedel inte är aktuellt. Det kan till exempel vara hjälpmedel till fritidsboende eller resor. Det gäller både till personer som vistas i en kommun men som är bosatt i en annan samt till personer som är folkbokförda i kommunen.
Personen som hyr hjälpmedlet betalar själv för transporten av det. Finns det inte möjlighet att hyra hjälpmedel från kommunen bör information ges om vilka andra möjligheter som finns, exempelvis köp/ hyra via företag. Lokala riktlinjer finns.
Du ska inte dokumentera uthyrning av hjälpmedel i patientens journal eftersom det inte är en hälso- och sjukvårdsåtgärd.
Region Skåne
Region Skåne hyr inte ut hjälpmedel till privatpersoner.