Svenska nätverket Lära och bemästra
Metoden Lära och bemästra
Metoden Lära och bemästra kommer ursprungligen från Norges ”Læring og mestring”. Den kombinerar professionell kunskap med patienternas erfarenheter. De medverkande har stort inflytande över vad träffarna ska innehålla. Syftet är att lära sig leva med och bättre bemästra sjukdom och ohälsa.
Lära och bemästra är en hälsopedagogisk metod med ett personcentrerat förhållningssätt som inkluderar patientmedverkan. Utbildningsmetoden är flexibel och anpassas efter deltagarnas behov. Vårdpersonalens professionella kunskap samt patienter och närståendes egen erfarenhet ses som lika värdefulla resurser för lärande och utbildning. Hälso- och sjukvårdspersonal som arbetar med Lära och bemästra ges bättre förutsättningar att uppfylla gällande nationella lagar och riktlinjer exempelvis för God och nära vård.
Patient- och närståendeutbildning i grupp
Patient- och närståendeutbildningar planeras, genomförs och utvärderas i samverkan mellan vårdpersonal och erfarna patienter och/eller närstående. Utbildningarna genomförs främst i dialogform i grupp. Detta bidrar till att deltagarna får möjlighet att dela erfarenheter och kunskap med andra i liknande situation. Patienter och närstående är delaktiga och kan påverka innehållet.
Forskning och utvärderingar visar att patient- och närståendeutbildning i grupp med metoden Lära och bemästra ger deltagarna bättre förutsättningar att leva med sjukdom, funktionsnedsättning och ohälsa.
Att erbjuda patient- och närståendeutbildning i grupp enligt denna metod innebär att:
- ge patienter och närstående kunskap och stöd
- att arbeta hälsofrämjande
- främja lärande med utgångspunkt från individens förutsättningar
- ge ökad patientmedverkan i vård och behandling
- ge kontinuerlig återkoppling till vården för kvalitetsutveckling
Socialstyrelsen har gett metoden en KVÅ-kod, GB019 Behovsanpassad patient- och närståendeutbildning i grupp enligt metoden Lära och bemästra. (KVÅ= klassifikation av vårdåtgärder).
Information och länkar
-
Nätverkets medlemmar och samarbete
Är du intresserad eller vill veta mer om metoden Lära och bemästra är du välkommen att höra av dig till nätverkets medlemmar.
- Hälsopedagogiskt Forum Östergötland (1177.se)
- Kunskapscentrum för Jämlik vård, Västra Götalandsregionen (vgregion.se)
- FoU Region Kronoberg (regionkronoberg.se)
- Patientforum, Lund och Malmö, Region Skåne (vard.skane.se)
- Patientutbildningscentrum (PUC) Helsingborg, Region Skåne (vard.skane.se)
- Patient- och närståendeutbildning – Region Värmland (regionvarmland.se)
- Folkhälsa och sjukvård Region Jönköpings län (folkhalsaochsjukvard.rjl.se)
- Nätverkets samarbetspartner
-
Nordiskt samarbete
I Norge är det lagstiftat att patient- och närståendeutbildning ska ges. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) fick uppdraget av Helse- og omsorgsdepartementet år 2000 och är ett stöd för lærings- og mestringssentre i hela landet samt stödjer och stimulerar till forskning inom området.
Det nordiska nätverket ”Nordisk nettverk - Lærings- og mestringskonseptet i pasient- og pårørendeopplæring” (Nordic network - The concept of Learning and Coping in patient education) skapades 2008.
Nätverket består av deltagare från Norge, Danmark och Sverige som arbetar regionalt med metoden Lära och bemästra. Syftet är bland annat att vara ett forum för samverkan, kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan länderna.
Mestring.no - Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (mestring.no)
I Danmark genomfördes projektet ”Læring og mestring” 2007–2011. Patientutbildning för personer med kronisk sjukdom är nu en integrerad del av hälso- och sjukvården i sex av Midjyllands kommuner.
-
Referenser relaterade till metoden Lära och bemästra
Litteratur om Lära och bemästra
Vifladt Egon, Hopen Liv
Helsepedagogikk: samhandling om læring og mestring
(Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring ved kronisk sykdom, 2004)Vifladt Egon, Hopen Liv, Landtblom Anne-Marie
Hälsopedagogik för vårdare och brukare i samarbete: en introduktion till bemästrande
(Bilda, 2008)Vifladt Egon, Hopen Liv
Pasientopplaering : kompetanse - veivalg - lederskap
(Kolofon, 2013)Lerdal Anners, Fagermoen May Solveig (Red.)
Laering og mestring : et helsefremmende perspektiv i praksis og forskning
(Gyldendal, 2011)Annan litteratur om patient- och närståendeutbildning
Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig : handbok för vårdgivare, chefer och personal : aktuell från 1 januari 2012
(Socialstyrelsen, 2012)Berglund, Mia
Lärande vid långvarig sjukdom:: utmaningar för patient och vårdare
(Gleerup, 2012)Engström, Birgitta
Patientundervisning och patienters lärande
(Gothia, 2007)Fjerstad, Elin
Både frisk och sjuk : att möta personer med långvarig sjukdom
(Studentlitteratur, 2012)Johansson, Karin
Reflektion, insikt och ansvar. Lärandet i att leva med diabetes
(Linnaeus University Press 2017)Larsson, Inger,
Patientkommunikation i praktiken : information, dialog, delaktighet
(Norstedts, 2008)Lejsgaard Christensen, Susan
Didaktik och patientutbildning
(Studentlitteratur, 2004)Hansson Scherman Marianne, Runesson Ulla (Red.)
Den lärande patienten
(Studentlitteratur, 2009)Klang Söderqvist Birgitta (Red.)
Patientundervisning
(Studentlitteratur, 2013)Ivarsson Bodil, Klefsgård Rosemarie, Nilsson Gunilla
Experiences of group education: A qualitative study from the viewpoint of patients and peers, next of kin and healthcare professionals. (Vård i Norden 2011:2, 35-39) -
Historik
Helsingborgs lasarett startade 2003 patient- och närståendeutbildning i projektform. Utgångspunkt var från den norska pedagogiken Læring og Mestring (Akermodellen). Den startade som projekt 1997.
Det svenska nätverket Lära och bemästra bildades 2008 på initiativ av Landstinget i Värmland med representanter från Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Landstinget i Östergötland. Handikappförbundens samarbetsorgan, HSO (numera Funktionsrätt) medverkade i arbetet att utveckla och införa metoden i Sverige.
Ursprungligen användes Lära och bemästra främst vid kroniska sjukdomar, men idag används metoden i alla typer av vård-och omsorgsarbete inklusive hälsofrämjande verksamhet.