Felsökning vid fel av sändning – EKG från extern vårdenhet
En detaljerad beskrivning av felsökning vid tillfällen då externa vårdgivare ej kan skicka in/sända EKG till Region Skåne/MUSE EKG-databas.
Observera att felsökningskedjan gäller vid fel vid sändning av EKG på extern vårdenhet där det har fungerat tidigare.
Starta om EKG-apparaten och försök igen.
- Undersök om EKG-apparaten har kontakt med trådat nätverk.
- Ta kontakt med lokal tekniker eller servicerepresentant för support.
- För att möjliggöra bästa stöd behöver tekniker följa dessa steg:
- Tekniker gör en första koll att EKG-utrustning fungerar bra, nätverkskabel är fungerande och väl ansluten i både utrustning och i nätverksuttag i lokalen. Viktigt är att konstatera att felet ej härstammar från apparaten i sig eller apparatens koppling till nätverket.
- Om allt fungerar anmäler teknikern till Servicedesk via 077-67 30 000 att allt fungerar hos vårdenheten. Har du en 4G Access box så anger du DNI-numret. Har du istället en SD-WAN-box så anger du ort, adress och enhet som den är märkt med till exempel ”PVG-MMO-KRY-HYLLIEG”. Tänk på att även meddela att felanmälan gäller en privat/extern vårdgivare.
- Servicedesk ska då kontakta Telia Cygate för felsökning, som i sin tur kontaktar deras tekniker. Accessförbindelsen är en Telia Datanet 4G.
- Kan inte Cygate lösa problemet kopplas ärendet vidare till Region Skåne App.support MT EKG/Muse. Ansvarig MT-person för EKG/Muse kontaktas om/när Cygate konstaterat att deras system fungerar. Alternativt samtidigt för gemensam felsökning med Cygate-tekniker hos extern vårdgivare och EKG Systemspecialist uppkopplad mot MUSE EKG-databas för snabbare hantering.