LOV - hälso- och vårdval
Hälso- och vårdval i Region Skåne
-
Audionommottagning
Om du vill ansöka om att driva audionommottagning inom Vårdval Skåne, så finns ansökan och villkor för uppdraget här. Du som redan är avtalspart har tillgång till stöd och fakta som behövs i ditt utövande.
Regelverket för förskrivning av hörselhjälpmedel hittar du i hjälpmedelsanvisningarna och sortimentet kan du ta del av i produktkatalogen.
I produktkatalogen hittar du också löpande produktinformation och blanketten för att anmäla produkt- och leveransfel.
Förfrågningsunderlag
- Bilaga [1] till avtal enligt LOV – PUB-avtal avseende privata vårdgivare ( .pdf 280 kB)
- Förfrågningsunderlag Audionommottagning 2025 ( .pdf 645 kB)
- Förfrågningsunderlag Audionommottagning from 2024-08-22 ( .pdf 540 kB)
- Förfrågningsunderlag hörsel 2024 ( .pdf 584 kB)
- Förtydligande Audionommottagning 2025 ( .pdf 398 kB)
- Förtydligande Audionommottagning from 2024-08-22 ( .pdf 190 kB)
Riktlinjer och rutiner
- Användarmanual för rapportering av väntetider, ledig kapacitet samt förväntad väntetid ( .pdf 823 kB)
- Att välja hörapparat Poster A3 ( .pdf 70 kB)
- Att välja hörapparat Poster A4 ( .pdf 72 kB)
- Avgifter för uteblivna besök ( .pdf 136 kB)
- Diagnos och diagnoskoder ( .pdf 13 kB)
- Fysisk tillgänglighet avseende lokaler - checklista ( .pdf 139 kB)
- Indikatorer för UF ( .pdf 216 kB)
- Information om Nationellt kvalitetsregister hörselrehabilitering ( .pdf 46 kB)
- Information om Nationellt kvalitetsregister hörselrehabilitering-kort version ( .pdf 31 kB)
- Koder och ersättning 2024 ( .pdf 34 kB)
- Koder och ersättning 2023 ( .pdf 33 kB)
- Koder och ersättning 2025 ( .pdf 34 kB)
- Patientinformation i väntrum ( .pdf 135 kB)
- Rapportera väntetider i vården ( .pdf 132 kB)
- Rutin för audionom om val av hörapparat ( .pdf 202 kB)
- Rutin IT-beställning person ( .pdf 127 kB)
- Vårdprocesser över verksamhetsområden ( .pdf 247 kB)
-
Arkiv för Audionommottagning
- Förfrågningsunderlag hörsel 2021 ( .pdf 1,2 MB)
- Förtydligande förfrågningsunderlag hörsel 2021 ( .pdf 136 kB)
- Förfrågningsunderlag hörsel 2020 ( .pdf 1,3 MB)
- Förfrågningsunderlag hörsel 2023 ( .pdf 566 kB)
- Förfrågningsunderlag hörsel 2022 ( .pdf 609 kB)
- Förtydligande förfrågningsunderlag hörsel 2024 ( .pdf 359 kB)
- Förtydligande förfrågningsunderlag hörsel 2023 ( .pdf 95 kB)
- Förtydligande förfrågningsunderlag hörsel 2022 ( .pdf 136 kB)
- Interninformation om rekvisition till audionomer ( .pdf 56 kB)
- Kundval - hörapparat ( .pdf 365 kB)
-
Barnavårdscentral (BVC)
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en barnavårdscentral inom Hälsoval Skåne.
Förfrågningsunderlag
- Bilaga [1] till avtal enligt LOV – PUB-avtal avseende privata vårdgivare ( .pdf 280 kB)
- Förfrågningsunderlag Barnavårdscentral 2025 ( .pdf 714 kB)
- Förfrågningsunderlag Barnavårdscentral from 2024-09-04 ( .pdf 636 kB)
- Förtydligande Barnavårdscentral 2025 ( .pdf 499 kB)
- Förtydligande Barnavårdscentral from 2024-09-04 ( .pdf 191 kB)
Blanketter
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om partiellt listningstak - BVC ( .pdf 109 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökan tillfällig flytt av verksamhet BVC ( .pdf 161 kB)
- Ansökningsblankett BVC ( .pdf 266 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall för avtal (ex underleverantör, samverkansavtal) ( .doc 45 kB)
- Medicinskteknisk och medicinsk utrustningslista BVC ( .pdf 278 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
Tilläggsuppdrag
-
Arkiv för Barnavårdscentral
- Förtydligande BVC from 2024-07-01 ( .pdf 192 kB)
- Förfrågningsunderlag BVC from 2024-07-01 ( .pdf 635 kB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2024 ( .pdf 637 kB)
- Förtydligande BVC 2024 ( .pdf 291 kB)
- Förtydligande BVC 2023 ( .pdf 447 kB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2023 ( .pdf 585 kB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 950 kB)
- Förtydligande BVC 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 879 kB)
- Förtydligande BVC 2022 ( .pdf 738 kB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2022 ( .pdf 943 kB)
- Förtydligande BVC 2021 ( .pdf 1,1 MB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2021 ( .pdf 1,8 MB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2020 ( .pdf 781 kB)
- Förtydligande BVC 2020 ( .pdf 481 kB)
- Förtydligande BVC 2019 ( .pdf 617 kB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2019 ( .pdf 1,3 MB)
- Förtydligande BVC 2018 ( .pdf 528 kB)
- Förfrågningsunderlag BVC 2018 ( .pdf 653 kB)
- Ackrediteringsvillkor BVC 2017-08-17 ( .pdf 1,6 MB)
- Förtydligande ackrediteringsvillkor för BVC 2017-08-17 ( .pdf 250 kB)
- Förtydligande BVC 2017-04-21 ( .pdf 149 kB)
- Ackrediteringsvillkor BVC 2017_2017-04-21 ( .pdf 1,6 MB)
- Ackrediteringsvillkor BVC 2017 ( .pdf 1,6 MB)
- Förtydligande BVC 2017 ( .pdf 90 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2016-09-01 ( .pdf 1,2 MB)
- Förtydligande BVC 2016-09-01 ( .pdf 34 kB)
- Ackrediteringsvillkor BVC 20160125 ( .pdf 1,2 MB)
- Ackrediteringsvillkor BVC 2016 ( .pdf 1,2 MB)
- Förtydligande för BVC 2016 ( .pdf 143 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2015-05-25 ( .pdf 703 kB)
- Förtydligande för BVC 150525.pdf ( .pdf 18 kB)
- Förtydligande för BVC 150501.pdf ( .pdf 19 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2015-05-01 ( .pdf 387 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2011 ( .pdf 313 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2011-06 ( .pdf 313 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2011-12-05 ( .pdf 232 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2012-03-19 ( .pdf 225 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2012-12-10 ( .pdf 366 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2013-03-21 ( .pdf 356 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2013-10-24 ( .pdf 639 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2014-01-31 ( .pdf 351 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BVC 2014-04-28 ( .pdf 349 kB)
- Förtydligande för BVC 2010-11-28 ( .pdf 34 kB)
- Förtydligande för BVC 2011-12-06 ( .pdf 36 kB)
- Förtydligande för BVC 2012-02-03 ( .pdf 23 kB)
- Förtydligande för BVC 2012-11-19 ( .pdf 37 kB)
- Förtydligande för BVC 2013-02-08 ( .pdf 18 kB)
- Förtydligande för BVC 2013-10-11 ( .pdf 33 kB)
- Förtydligande för BVC 2014-01-10 ( .pdf 41 kB)
- Förtydligande för BVC 2014-03-14 ( .pdf 132 kB)
-
Familjecentralens samtidigt öppethållande under sommaren
Familjecentraler har möjlighet till reducerade öppettider under högst åtta veckor sommartid, det vill säga juni, juli och augusti. Detta under förutsättning att samtidigt öppethållande, det vill säga alla ingående enheter i verksamheten, bedrivs under minst en halvdag per vecka under perioden.
Ersättningen kan reduceras om kraven på samtidigt öppethållande inte uppfylls.
Mer information finns i Förfrågningsunderlag för Barnmorskemottagning respektive Barnavårdscentral i Hälsoval Skåne innevarande år.
Så här redovisar du
Redovisa endast veckovis reducering öppettider i formuläret nedan. Vid oförändrade samtidigt öppethållande – markera det som oförändrat.
Reducerade samtidigt öppethållande tider ska inkomma till Region Skåne senast den 30 april varje år. De ändrade öppettiderna ska också meddelas medborgarna på 1177.se, via egen webbplats eller via länk till kommunens webbplats för familjecentralen samt i lokalerna på till exempel entrédörr och i väntrum.
-
Barnmorskemottagning (BMM)
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en barnmorskemottagning inom Hälsoval Skåne.
Förfrågningsunderlag
- Bilaga [1] till avtal enligt LOV – PUB-avtal avseende privata vårdgivare ( .pdf 280 kB)
- Förfrågningsunderlag Barnmorskemottagning 2025 ( .pdf 683 kB)
- Förfrågningsunderlag Barnmorskemottagning from 2024-09-04 ( .pdf 654 kB)
- Förtydligande Barnmorskemottagning 2025 ( .pdf 569 kB)
- Förtydligande Barnmorskemottagning from 2024-09-04 ( .pdf 190 kB)
Blanketter
- Ansökan Hospitering ( .pdf 110 kB)
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om partiellt listningstak BMM ( .pdf 109 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökan tillfällig flytt av verksamhet BMM ( .pdf 161 kB)
- Ansökningsblankett BMM ( .pdf 266 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall för avtal (ex underleverantör, samverkansavtal) ( .doc 45 kB)
- Medicinskteknisk och medicinsk utrustningslista 2025 ( .pdf 274 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Upplägg av ultraljudsenhet ( .pdf 105 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Utåtriktad verksamhet BMM ( .pdf 111 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
-
Arkiv för Barnmorskemottagning
- Förtydligande BMM from 2024-07-01 ( .pdf 198 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM from 2024-07-01 ( .pdf 653 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2024 ( .pdf 650 kB)
- KVÅ lista Barnmorskemottagning 2024 ( .pdf 476 kB)
- Förtydligande BMM 2024 ( .pdf 288 kB)
- Förtydligande BMM 2023 ( .pdf 512 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2023 ( .pdf 604 kB)
- Förtydligande BMM 2022 from 220501 ( .pdf 877 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2022 from 22-05-01 ( .pdf 1,2 MB)
- Förtydligande BMM 2022 ( .pdf 944 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2022 ( .pdf 1,2 MB)
- Förtydligande BMM 2021 ( .pdf 871 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2021 ( .pdf 1,8 MB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2020 ( .pdf 757 kB)
- Förtydligande BMM 2020 ( .pdf 546 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2019 ( .pdf 702 kB)
- Förtydligande BMM 2019 ( .pdf 393 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2018-03-01 ( .pdf 1,3 MB)
- Förtydligande BMM 2018-03-01 ( .pdf 230 kB)
- Förtydligande BMM 2018 ( .pdf 436 kB)
- Förfrågningsunderlag BMM 2018 ( .pdf 658 kB)
- Ackrediteringsvillkor BMM 2017-08-25 ( .pdf 1,6 MB)
- Förtydligande BMM 2017-08-25 ( .pdf 221 kB)
- Förtydligande BMM 2017-04-21 ( .pdf 149 kB)
- Ackrediteringsvillkor BMM 2017-04-21 ( .pdf 1,6 MB)
- Ackrediteringsvillkor BMM 2017 ( .pdf 1,6 MB)
- Förtydligande BMM 2017 ( .pdf 95 kB)
- Ackrediteringsvillkor BMM 2016-01-25 ( .pdf 663 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2016 ( .pdf 1,3 MB)
- Förtydligande BMM 2016 ( .pdf 144 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2015-05-25 ( .pdf 778 kB)
- Förtydligande för BMM 2015-05-25 ( .pdf 18 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2011-06-20 ( .pdf 439 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2011-12-05 ( .pdf 453 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2012-07-19 ( .pdf 281 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2012-12-10 ( .pdf 413 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2013-03-21 ( .pdf 402 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2013-10-24 ( .pdf 676 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2014-01-31 ( .pdf 366 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2014-04-28 ( .pdf 371 kB)
- Ackrediteringsvillkor för BMM 2014-08-22 ( .pdf 371 kB)
- Förtydligande för BMM 2011-07-04 ( .pdf 18 kB)
- Förtydligande för BMM 2012-04-23 ( .pdf 17 kB)
- Förtydligande för BMM 2012-11-19 ( .pdf 59 kB)
- Förtydligande för BMM 2013-02-08 ( .pdf 29 kB)
- Förtydligande för BMM 2013-10-11 ( .pdf 55 kB)
- Förtydligande för BMM 2014-01-10 ( .pdf 64 kB)
- Förtydligande för BMM 2014-04-08 ( .pdf 132 kB)
- Förtydligande för BMM 2014-04-28 ( .pdf 132 kB)
- Förtydligande för BMM 2014-12-08 ( .pdf 38 kB)
-
Familjecentralens samtidigt öppethållande under sommaren
Region Skåne har i uppdraget för Familjecentraler gett möjlighet till reducerade öppettider under högst åtta veckor sommartid, det vill säga juni, juli och augusti. Detta under förutsättning att samtidigt öppethållande bedrivs under minst en halvdag per vecka under perioden.
Mer information finns i Förfrågningsunderlag för Barnmorskemottagning respektive Barnavårdscentral i Hälsoval Skåne innevarande år.
Veckovis redovisning av samtidiga öppettider på familjecentralen ska inkomma till Region Skåne senast den 30 april varje år. De ändrade öppettiderna ska också meddelas medborgarna på 1177.se, via egen webbplats eller via länk till kommunens webbplats för familjecentralen samt i lokalerna på till exempel entrédörr och i väntrum.
Om öppettiderna förändras efter den 30 april ska detta meddelas uppdragsgivaren.
-
Grå starr
Här finns all information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för operation av grå starr inom hälso- och vårdval i Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökningsblankett Grå starr ( .pdf 270 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall för avtal (ex underleverantör, samverkansavtal) ( .doc 45 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
Riktlinjer och rutiner
-
Arkiv för Grå starr
- Förtydligande Grå starr 2024 ( .pdf 247 kB)
- Förfrågningsunderlag Grå Starr 2024 ( .pdf 592 kB)
- Förtydligande grå starr 2023 ( .pdf 1,2 MB)
- Förfrågningsunderlag grå starr 2023 ( .pdf 531 kB)
- Förtydligande grå starr 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 1,2 MB)
- Förfrågningsunderlag grå starr 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 1,9 MB)
- Förtydligande Grå starr 2022 ( .pdf 1,1 MB)
- Förfrågningsunderlag Grå starr 2022 ( .pdf 948 kB)
- Förtydligande Grå starr 2021 ( .pdf 841 kB)
- Förfrågningsunderlag Grå starr 2021 ( .pdf 1,9 MB)
- Förfrågningsunderlag Grå starr 2020 ( .pdf 1,8 MB)
- Förtydligande Grå starr 2020 ( .pdf 334 kB)
- Förfrågningsunderlag Grå starr 2019 ( .pdf 1,2 MB)
- Förtydligande Grå starr 2019 ( .pdf 367 kB)
- Förtydligande för Grå starr 2018 ( .pdf 325 kB)
- Förfrågningsunderlag för Grå starr 2018 ( .pdf 608 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Grå starr 2017 ( .pdf 1,6 MB)
- Förtydligande för Grå starr 2017 ( .pdf 51 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Grå starr 2016 ( .pdf 601 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Grå starr 2016 ( .pdf 1,2 MB)
- Förtydligande för Grå starr 2016 ( .pdf 159 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Grå starr 2015 ( .pdf 661 kB)
- Förtydligande för Grå starr 2015 ( .pdf 18 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Grå starr 2013 ( .pdf 610 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Grå starr 2014 ( .pdf 361 kB)
- Förtydligande för Grå starr 2013-12-10 ( .pdf 131 kB)
- Förtydligande för Grå starr 2014 ( .pdf 65 kB)
- Förtydligande för Grå starr ( .pdf 145 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Grå starr 2014 ( .pdf 347 kB)
-
Hudsjukvård
Här finns information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för öppen hudsjukvård i Skåne.
Förfrågningsunderlag
- Bilaga [1] till avtal enligt LOV – PUB-avtal avseende privata vårdgivare ( .pdf 280 kB)
- Förfrågningsunderlag öppen Hudsjukvård 2025 ( .pdf 702 kB)
- Förfrågningsunderlag öppen Hudsjukvård from 2024-08-22 ( .pdf 618 kB)
- Förtydligande öppen Hudsjukvård 2025 ( .pdf 503 kB)
- Förtydligande öppen Hudsjukvård from 2024-08-22 ( .pdf 190 kB)
Blanketter
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökningsblankett öppen hudsjukvård ( .pdf 264 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall för avtal (ex underleverantör, samverkansavtal) ( .doc 45 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
-
Arkiv för Hudsjukvård
- Ackrediteringsvillkor för Hudsjukvård 2013-12-06 ( .pdf 525 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Hudsjukvård 2014-01-31 ( .pdf 307 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Hudsjukvård 2014-04-28 ( .pdf 311 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Hudsjukvård 2014-12-17 ( .pdf 384 kB)
- Ackrediteringsvillkor för öppen hudsjukvård 2016-01-29 ( .pdf 654 kB)
- Ackrediteringsvillkor öppen hudsjukvård 150525.pdf ( .pdf 730 kB)
- Ackrediteringsvillkor öppen hudsjukvård 2015-05-01 ( .pdf 406 kB)
- Ackrediteringsvillkor öppen hudsjukvård 2016 ( .pdf 1,2 MB)
- Ackrediteringsvillkor Öppen hudsjukvård 2017 ( .pdf 1,6 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård 2018 ( .pdf 675 kB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård 2019 ( .pdf 696 kB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård 2020 ( .pdf 1,7 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård 2021 ( .pdf 1,8 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård 2022 ( .pdf 991 kB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 2 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård 2023 ( .pdf 568 kB)
- Förfrågningsunderlag öppen Hudsjukvård 2024 ( .pdf 619 kB)
- Förfrågningsunderlag Öppen hudsjukvård from 2018-11-01 ( .pdf 1,4 MB)
- Förtydligande för Hudsjukvård 2014-04-08 ( .pdf 86 kB)
- Förtydligande för Hudsjukvård 2014-12-08 ( .pdf 253 kB)
- Förtydligande för Hudsjukvård 2015-05-01 ( .pdf 131 kB)
- Förtydligande för Hudsjukvård 2015-05-25 ( .pdf 18 kB)
- Förtydligande Hud 2016 ( .pdf 160 kB)
- Förtydligande öppen hudsjukvård 2016-01-29 ( .pdf 20 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2017 ( .pdf 49 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2018 ( .pdf 244 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2019 ( .pdf 381 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2020 ( .pdf 395 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2021 ( .pdf 393 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2022 ( .pdf 1,3 MB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 832 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård 2023 ( .pdf 607 kB)
- Förtydligande öppen Hudsjukvård 2024 ( .pdf 249 kB)
- Förtydligande Öppen hudsjukvård from 2018-11-01 ( .pdf 158 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård 2015 ( .pdf 309 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård 2016 ( .pdf 108 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård 20170101 ( .pdf 321 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård 20180116 ( .pdf 335 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård samt rekvisionsläkemedel 2021 ( .pdf 492 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård samt rekvisionsläkemedel 2022 from 2022-02-01 ( .pdf 495 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård samt rekvisionsläkemedel from 21-11-01 ( .pdf 358 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård samt rekvisitionsläkemedel 20230101 ( .pdf 494 kB)
- KVÅ- och ATC-koder inom öppen hudsjukvård, Vårdval i Skåne 2014-04-11 ( .pdf 111 kB)
- Registrering av KVÅ-koder och läkemedel för Hudmottagning 2023 ( .pdf 255 kB)
-
LARO-mottagning
Här finns information för att ansöka om avtal och bedriva LARO-mottagning inom Vårdval Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökningsblankett LARO ( .pdf 264 kB)
- Blankett för byte av LARO-mottagning ( .pdf 72 kB)
- Information om att välja LARO-mottagning ( .pdf 160 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall för avtal (ex underleverantör, samverkansavtal) ( .doc 45 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
-
Arkiv för LARO-mottagning
- Förfrågningsunderlag LARO 2024 ( .pdf 623 kB)
- Förtydligande LARO 2024 ( .pdf 259 kB)
- Förfrågningsunderlag LARO 2023 ( .pdf 714 kB)
- Förtydligande LARO 2023 ( .pdf 967 kB)
- Förtydligande LARO 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 673 kB)
- Förfrågningsunderlag LARO 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 1,9 MB)
- Förtydligande LARO 2022 ( .pdf 1 MB)
- Förfrågningsunderlag LARO 2022 ( .pdf 1 MB)
- Förtydligande LARO 2021 ( .pdf 993 kB)
- Förfrågningsunderlag LARO 2021 ( .pdf 2 MB)
- Förfrågningsunderlag LARO 2020 ( .pdf 1,9 MB)
- Förtydligande LARO 2020 ( .pdf 409 kB)
- Förfrågningsunderlag LARO 2019 ( .pdf 1,7 MB)
- Förtydligande LARO 2019 ( .pdf 747 kB)
- Förfrågningsunderlag LARO 2018 ( .pdf 1,5 MB)
- Förtydligande LARO 2018 ( .pdf 94 kB)
- Ackrediteringsvillkor LARO 2017 ( .pdf 1,6 MB)
- Förtydligande LARO 2017 ( .pdf 63 kB)
- Ackrediteringsvillkor för LARO 2016-01-25 ( .pdf 667 kB)
- Ackrediteringsvillkor LARO 2016 ( .pdf 1,3 MB)
- Förtydligande LARO 2016.pdf ( .pdf 126 kB)
- Ackrediteringsvillkor för LARO-mottagning 2015-05-25 ( .pdf 665 kB)
- Förtydligande för LARO-mottagning 2015-05-25 ( .pdf 18 kB)
- Ackrediteringsvillkor för LARO-mottagning 2013-12-06 ( .pdf 676 kB)
- Ackrediteringsvillkor för LARO-mottagning 2014-01-31 ( .pdf 341 kB)
- Förtydligande för LARO-mottagning 2014-12-05 ( .pdf 260 kB)
- Ackrediteringsvillkor för LARO-mottagning 2014-12-05 ( .pdf 356 kB)
- Rapportering av åtgärder (KVÅ-lista) för LARO-mottagning ( .pdf 81 kB)
-
Logopedi
Här finns information kring att ansöka om och att bedriva verksamhet för logopedi i Skåne.
Förfrågningsunderlag
Blanketter
- Ansökan om Avtal för Tillfälligt vårdval inom Logopedi ( .pdf 1 MB)
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om tilläggsuppdrag dyskalkyli ( .pdf 145 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
Riktlinjer och rutiner
-
Psykoterapi
Här finns information om vårdval psykoterapi inom Hälsoval Skåne.
Beslut om psykoterapeutisk insats inom vårdval psykoterapi fattas av läkare eller psykolog på den vårdcentral där patienten är förtecknad. Val av behandlingsform ska utgå ifrån gällande behandlingsriktlinjer, se prioriteringslista.
I vårdvalet erbjuds följande behandlingsformer:
- Kognitiv beteendeterapi - KBT
- Interpersonell terapi - IPT
- Psykodynamisk terapi - PDT
Information om vårdval psykoterapi för remittenter och behandlare hittar du på sidan Psykoterapi – information för remittenter och behandlare.
Förfrågningsunderlag
- Bilaga [1] till avtal enligt LOV – PUB-avtal avseende privata vårdgivare ( .pdf 280 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2025 ( .pdf 625 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi från och med 2024-10-02 ( .pdf 926 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2025 ( .pdf 603 kB)
- Förtydligande Psykoterapi från och med 2024-10-02 ( .pdf 142 kB)
Blanketter
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökningsblankett Psykoterapi ( .pdf 281 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall för avtal (ex underleverantör, samverkansavtal) ( .doc 45 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
- Ändringsanmälan inom Psykoterapi ( .pdf 196 kB)
Riktlinjer och rutiner
-
Arkiv för Psykoterapi
- Ackrediteringsvillkor för KBT 2009 ( .pdf 403 kB)
- Ackrediteringsvillkor för KBT 2010 ( .pdf 126 kB)
- Ackrediteringsvillkor för KBT 2011 ( .pdf 227 kB)
- Ackrediteringsvillkor för KBT-IPT 2012-01-23 ( .pdf 146 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Psykoterapi 2013-12-06 ( .pdf 419 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Psykoterapi 2014-01-31 ( .pdf 221 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Psykoterapi 2015 ( .pdf 265 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Psykoterapi 2015-05-25 ( .pdf 502 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Psykoterapi 2016 ( .pdf 990 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Psykoterapi 2016-01-25 ( .pdf 586 kB)
- Ackrediteringsvillkor Psykoterapi 2017 ( .pdf 857 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2018 ( .pdf 719 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2019 ( .pdf 608 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2020 ( .pdf 796 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2021 ( .pdf 1,7 MB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2021-06-24 ( .pdf 1,8 MB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2022 ( .pdf 903 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 911 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2023 ( .pdf 517 kB)
- Förfrågningsunderlag Psykoterapi 2023-09-01 ( .pdf 520 kB)
- Förtydligande för KBT 2010-06-30 ( .pdf 25 kB)
- Förtydligande för Psykoterapi 2015-05-25 ( .pdf 18 kB)
- Förtydligande för Psykoterapi 2015-12-08 ( .pdf 78 kB)
- Förtydligande för Psykoterapi 2016 ( .pdf 110 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2018 ( .pdf 106 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2019 ( .pdf 264 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2020 ( .pdf 348 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2021 ( .pdf 922 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2021-06-24 ( .pdf 454 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2022 ( .pdf 1,3 MB)
- Förtydligande Psykoterapi 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 689 kB)
- Förtydligande Psykoterapi 2023 ( .pdf 845 kB)
- Förtydligande till reviderat förfrågningsunderlag psykoterapi from 23-09-01 ( .pdf 183 kB)
- Förtydliganden Psykoterapi 2017 ( .pdf 56 kB)
-
Frågor och svar för Psykoterapi
Frågor och svar (Frequently Asked Questions, FAQ) tar upp de mest frekventa frågorna som inkommer till Vårdgivarservice.
I det fall du inte hittar svar på dina frågor här eller i Förfrågningsunderlag och Avtal för Psykoterapi i Hälsoval Skåne, är du välkommen att kontakta Vårdgivarservice.
Vårdgivarservice kontaktuppgifter
Vad ska jag tänka på när jag ansöker om att bedriva verksamhet inom vårdval Psykoterapi?
Ansökan för avtal med Region Skåne inom vårdval Psykoterapi innebär att du som leverantör ska uppfylla det som står i Förfrågningsunderlag och Avtal. Läs dessa underlag noggrant. Observera att Uppdragsgivaren reviderar förfrågningsunderlaget årligen och även kan ändra under innevarande år enligt särskild ordning.
Läs ansökningsblanketten noggrant och besvara samtliga frågor i underlaget samt bifoga de handlingar som anges. För mer information se Förfrågningsunderlag och Avtal avsnitt 4.1 Ansökan.
När ska jag skicka in kompetensbevis?
Kompetensbevis, examensbevis, legitimationsbevis och eventuella handledningsintyg ska skickas in vid varje ny ansökan, d.v.s. vid ansökan om avtal och vid anmälan om ny behandlare inom verksamheten. Region Skåne har också rätt att begära in kompetensbevis. I gällande förfrågningsunderlag finns tydligt angivet vilken kompetens som krävs för vilken behandlingsform inom vårdvalet, avsnitt 12.5 Bemanning.
När en behandlare avslutas i verksamheten ska det anmälas till regionen via blanketten Ändringsanmälan inom psykoterapi.
Hur gör jag som leverantör om jag vill ansöka om fler behandlingsformer inom vårdval Psykoterapi?
Skicka in en ny ansökan om avtal till Region Skåne. Se ansökningshandling samt förfrågningsunderlaget, där det anges vilken dokumentation som ska medfölja ansökan (se även fråga 1 ovan). I samband med varje ansökan bedöms och beslutas om behandlarens kompetens är relevant i förhållande till sökt behandlingsform utifrån gällande förfrågningsunderlag, avsnitt 4.1 Ansökan.
Jag har avtal för KBT och vill kunna ta emot remisser avseende PTSD, hur gör jag då?
PTSD kan endast behandlas inom KBT. Leverantör med avtal inom KBT skickar in blanketten "Ändringsanmälan inom psykoterapi" och anger där startdatum för när PTSD-remisser önskas tas emot. Observera att behandlare som tar emot patienter med PTSD ska ha tilläggsutbildning i traumafokuserad KBT.
Hur anmäler jag som leverantör byte av bolagsform?
Skicka in en ny ansökan om avtal till Region Skåne. Se ansökningshandling samt förfrågningsunderlag, där anges vilken dokumentation som ska medfölja ansökan (se även fråga 1 ovan).
Efter att politisk nämnd godkänt den nya ansökan och avtal är tecknat ska leverantören inom sextio dagar lämna in en uppsägningsblankett. Det bolag som ska upphöra kan som längst vara aktivt nio (9) månader efter det nya bolagets startdatum. Pågående vårdåtagande ska slutföras inom det bolag som ska upphöra, se avsnitt 12.8 Uppsägning av avtal.
Kan leverantören själv bestämma start för verksamheten alternativt ny behandlingsform?
Start av verksamheten sker enligt den ordning som beskrivs i förfrågningsunderlaget avsnitt 4.1.6 Beräknad driftstart. Efter att beslut om godkännande tagits i politisk nämnd meddelas startdatum (driftstart).
Varför behöver patienten en remiss från läkare/psykolog på vårdcentralen där patienten är listad?
Vårdcentralen där patienten är listad har det medicinska ansvaret för patienten under hela behandlingstiden inom vårdval Psykoterapi. Beslut om lämplig behandlingsmetod tar läkare/psykolog tillsammans med patienten, avsnitt 12 Allmänt om uppdraget.
När har patienten rätt till ny behandlingsomgång?
Om patienten inte fått effekt av första behandling kan patienten få ny remiss för en (1) ny eller annan behandling inom vårdval psykoterapi. Detta kan ske tidigast 3 månader efter uppföljning eller 6 månader efter avslutad behandling utan uppföljning samt efter ny medicinsk bedömning på listad vårdcentral.
Efter två behandlingar kan patienten få en ny behandling tidigast 12 månader efter uppföljning eller 15 månader efter avslutad behandling utan uppföljning, avsnitt 12.2 Remissvar.
När ska patienten remitteras till specialistvård psykiatri?
Patienter som har uttalade besvär med omfattande konsekvenser på livsföringen och vid utredning av psykiatrisk diagnos ska patienten remitteras till psykiatrin. Detsamma gäller om tidigare behandling inom vårdval Psykoterapi inte varit framgångsrik. I det fall behandlaren inom vårdval Psykoterapi uppfattar att patienten är remitterad till fel vårdnivå ska behandlaren återremittera patienten till vårdcentralen för ny bedömning och eventuell behandling inom den specialiserade vården.
För mer information se handläggningsöverenskommelse mellan psykiatrin och primärvården på www.vardgivare.skane.se under Vårdriktlinjer.
Vilka andra aktörer behöver jag, som leverantör inom vårdval Psykoterapi, samverka med?
Leverantören ansvarar för planering och synkronisering med andra aktörer såsom arbetsgivare, försäkringskassa, arbetsförmedling och övriga relevanta aktörer. Leverantören ska medverka till en väl samordnad patentprocess även när patienten har behov av annan kompetens än den som leverantören har att erbjuda. För de fall patienten har behov av annan vårdaktör, utöver psykologisk behandling, ska behandlaren kontakta remittenten alternativt hänvisa patienten till vårdcentralen då vårdcentralen har det medicinska ansvaret för patienten under behandlingen inom vårdval Psykoterapi.
Leverantören ska skapa en god tillgänglighet för relevanta samverkansparter, avsnitt 12.6.4 Samverkan.
Hur går jag till väga för att anmäla en ny behandlare inom vårdval Psykoterapi?
Du skickar in en Ändringsanmälan inom psykoterapi för den nya behandlaren tillsammans med aktuella kompetensbevis (examensbevis, legitimationsbevis och i vissa fall aktuellt handledarintyg). Behandlaren kan påbörja patientbehandling inom vårdval psykoterapi, först när godkännande erhållits från uppdragsgivaren, avsnitt 12.5 Bemanning.
Du som verksamhetschef ansvarar för att all din personal innehar aktuell kompetens och legitimation som krävs enligt avtal.
Hur går jag till väga för att avsluta en behandlare inom vårdval Psykoterapi?
Du skickar in en Ändringsanmälan inom psykoterapi. Det är din skyldighet som verksamhetschef att hålla Region Skåne uppdaterad gällande den personal som verkar inom vårdval Psykoterapi, avsnitt 12.5 Bemanning.
När får jag min ersättning? Får jag något underlag för vilken ersättning som utbetalas av uppdragsgivaren?
Leverantören erhåller månadsvis ersättning från Uppdragsgivaren. Vårdersättningen utbetalas månadsvis i efterskott. Leverantören erhåller denna ersättning senast den siste i nästkommande månad. Leverantören erhåller faktura samt underlag från uppdragsgivaren innan ersättningen betalas ut. Fakturaunderlaget skickas till den av vårdgivaren anmälda e-postadressen, avsnitt 13 Ersättningar för uppdraget.
Får jag någon extra ersättning för användning av tolk?
För alla besök som kräver tolk erhåller vårdgivaren en besöksersättning om 300 kr från Uppdragsgivaren. För att ersättning ska utgå krävs att av Uppdragsgivaren upphandlad tolk anlitas och att korrekt registrering avseende användande av tolk sker i av Uppdragsgivaren anvisade system, avsnitt 13.2 Besöksersättning för besök med tolk.
Jag har haft fler besök än vad jag kan se i min översikt. Vad beror det på?
Det kan finnas olika anledningar till varför du inte ser alla besök i din översikt. Den vanligaste orsaken är att du inte har registrerat diagnoskoden och KVÅ koden. Titta gärna efter om diagnos och KVÅ koden är rätt ifylld.
Jag har missat att registrera ett besök som är äldre än en månad, kan ni hjälpa mig med det?
För samtliga behandlingsformer gäller det att besök ska registreras i av Uppdragsgivaren anvisade system under rätt behandlingsbenämning senast en (1) månad efter att behandlingsbesök ägt rum. Varken Vårdgivarservice eller leverantörer har möjlighet att registrera besök som är äldre än 31 dagar.
Ni blir utan ersättning för de besök som inte registreras, avsnitt 12.4 Registrering.
Jag har en patient som ofta uteblir från bokade besök, hur registrerar jag dessa?
När det gäller uteblivna besök så ska de inte registreras i Pasis. Leverantören har dock rätt att kräva patienten på den patientavgift som gäller för Region Skåne vid uteblivna besök. Frikort gäller inte för uteblivna besök.
Information om uteblivna besök
Hur registrerar jag uppföljningssamtal som är gjorda via telefon?
Uppföljningsbesök som genomförs via kvalificerad telefonkontakt med eller utan bildöverföring registreras i PASiS med kontakttyp KT-Kvalificerad telefonkontakt istället för ÅB-Återbesök.
Kan digital behandling erbjudas inom vårdval Psykoterapi?
Distanskontakt, genom ljud/bild i kombination kan genomföras om patient och behandlare är överens om det. Dock ska minst tre (3) av de sex (6) första samtalen utgöras av fysiska besök. Distansbesöket ska motsvara ett fysiskt besök. Leverantören ansvarar för att distansbesöket uppfyller gällande krav avseende kvalificerad digital vårdtjänst, avsnitt 8.13.4 e-Hälsa och digitala vårdtjänster. I registreringsanvisningar för vårdval psykoterapi, vilka återfinns på Manualer - Pasis , framgår hur distanskontakter ska registreras.
-
Tandvård för barn och unga vuxna - allmän
För mer information om tandvård, så som riktlinjer, vårdprogram, blanketter med mera se sidan Tandvård.
Så gör du för att fylla i blanketterna digitalt
Du behöver ha Adobe Acrobat Reader version 8.0 eller senare, för att kunna fylla i blanketterna digitalt. Ladda ner och spara blanketten på din dator innan du fyller i den.
Förfrågningsunderlag
- Förfrågningsunderlag allmän tandvård för barn och unga vuxna 2024 ( .pdf 629 kB)
- Förtydligande allmän tandvård för barn och unga vuxna 2024 ( .pdf 337 kB)
- Ersättningsberättigade åtgärder inom allmän tandvård för barn och unga vuxna 2024 ( .pdf 582 kB)
- Förfrågningsunderlag för valfrihetssystem inom vårdval allmän tandvård för barn och unga gällande 2025 ( .pdf 665 kB)
- Förtydligande allmän tandvård för barn och unga 2025 ( .pdf 273 kB)
- Ersättningsberättigade åtgärder 2025 Allmän ( .pdf 623 kB)
Blanketter
- Ansökan LOV tandvård ( .pdf 785 kB)
- Användare Tandvårdsfönster - digital signering ( .pdf 2 MB)
- Användare Tandvårdsfönster - digital signering, instruktion ( .pdf 180 kB)
- Användare Tandvårdsfönster - manuell signering för utskrift ( .pdf 2 MB)
- Behörighet Tandvårdsfönster för leverantör ( .pdf 393 kB)
- Blankett 1177 ( .pdf 202 kB)
- Tilläggsuppdrag lustgas ( .pdf 189 kB)
- Uppsägning av anslutning till Tandvårdsfönster ( .pdf 436 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 312 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 247 kB)
-
Arkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
Ackrediteringsarkiv för tandvård för barn och unga vuxna allmän
- Ersättningsberättigade åtgärder inom allmän tandvård för barn och unga vuxna 2023 ( .pdf 584 kB)
- Förtydligande allmän tandvård för barn och unga vuxna 2023 ( .pdf 227 kB)
- Förfrågningsunderlag allmän tandvård för barn och unga vuxna 2023 ( .pdf 758 kB)
- Förtydligande allmän tandvård för barn och unga vuxna fr o m 2022-05-01 ( .pdf 221 kB)
- Förfrågningsunderlag allmän tandvård för barn och unga vuxna fr o m 2022-05-01 ( .pdf 643 kB)
- Ersättningsberättigade åtgärder inom allmän tandvård för barn och unga vuxna 2022 ( .pdf 278 kB)
-
Tandvård för barn och unga vuxna - specialiserad
Se sidan Tandvård för mer information om tandvård, så som riktlinjer, vårdprogram, blanketter med mera.
Så gör du för att fylla i blanketterna digitalt
Du behöver ha Adobe Acrobat Reader version 8.0 eller senare, för att kunna fylla i blanketterna digitalt. Ladda ner och spara blanketten på din dator innan du fyller i den.
Förfrågningsunderlag
- Förfrågningsunderlag specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2024 ( .pdf 649 kB)
- Förtydligande specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2024 ( .pdf 359 kB)
- Ersättningsberättigade åtgärder inom specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2024 ( .pdf 463 kB)
- Förfrågningsunderlag specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2025 ( .pdf 763 kB)
- Förtydligande specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2025 ( .pdf 266 kB)
- Ersättningsberättigade åtgärder 2025 ( .pdf 484 kB)
Blanketter
- Ansökan LOV tandvård ( .pdf 785 kB)
- Användare Tandvårdsfönster - digital signering ( .pdf 2 MB)
- Användare Tandvårdsfönster - digital signering, instruktion ( .pdf 180 kB)
- Användare Tandvårdsfönster - manuell signering för utskrift ( .pdf 2 MB)
- Behörighet Tandvårdsfönster för leverantör ( .pdf 393 kB)
- Blankett 1177 ( .pdf 202 kB)
- Narkos utanför sjukhusets lokaler, ansökan tilläggsuppdrag ( .pdf 269 kB)
- Uppsägning av anslutning till Tandvårdsfönster ( .pdf 436 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 312 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 247 kB)
-
Arkiv för tandvård för barn och unga vuxna specialiserad
- Ersättningsberättigade åtgärder inom specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2022 ( .pdf 912 kB)
- Ersättningsberättigade åtgärder inom specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2023 ( .pdf 783 kB)
- Förfrågningsunderlag specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2023 ( .pdf 750 kB)
- Förfrågningsunderlag specialiserad tandvård för barn och unga vuxna fr o m 2022-05-01 ( .pdf 745 kB)
- Förtydligande specialiserad tandvård för barn och unga vuxna 2023 ( .pdf 229 kB)
- Förtydligande specialiserad tandvård för barn och unga vuxna fr o m 2022-05-01 ( .pdf 223 kB)
-
Vårdcentral
Här finns information för att ansöka om avtal och driva en vårdcentral inom Hälsoval Skåne.
-
Förfrågningsunderlag
- Bilaga [1] till avtal enligt LOV – PUB-avtal avseende privata vårdgivare ( .pdf 280 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2025 ( .pdf 1,2 MB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral från och med 2024-10-03 ( .pdf 993 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2025 ( .pdf 542 kB)
- Förtydligande Vårdcentral från och med 2024-10-03 ( .pdf 153 kB)
- Ålder och kön Förfrågningsunderlag 2024 ( .pdf 173 kB)
- Ålder och kön Förfrågningsunderlag 2025 ( .pdf 155 kB)
-
Blanketter
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om partiellt listningstak VC ( .pdf 109 kB)
- Ansökan om resursenhet ( .pdf 188 kB)
- Ansökan om samarbetsavtal ( .pdf 196 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökan tillfällig flytt av verksamhet Vårdcentral ( .pdf 162 kB)
- Ansökningsblankett Vårdcentral ( .pdf 266 kB)
- Bedömning om inskrivning i mobilt vårdteam ( .pdf 203 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall till lokalt avtal för Läkarmedverkan för Rådgivning, Stöd och Fortbildning i den kommunala hälso- och sjukvården ( .pdf 56 kB)
- Medicinskteknisk och medicinsk utrustning 2025 ( .pdf 802 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Utåtriktad verksamhet VC ( .pdf 111 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
-
Tilläggsuppdrag
Leverantören kan ansöka om ett eller flera tilläggsuppdrag, där ansökan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast 60 dagar innan planerad start. Tilläggsuppdraget har alltid startdatum första vardagen i månaden.
Uppsägning eller ändring av Tilläggsuppdraget och ny specialistkompetent personal för respektive uppdrag ska på särskild blankett meddelas Uppdragsgivaren 60 dagar före förändringen.
Leverantören ska årligen inkomma med verksamhetsberättelse för respektive tilläggsuppdrag senast den 1 mars påföljande år.
-
Certifiering
Ansökan om certifiering för Astma, allergi, KOL-mottagning, Diabetesmottagning eller Hjärtsviktsmottagning enligt förfrågningsunderlag för Vårdcentral.
- Information om certifiering av astma, allergi, KOL-mottagningar (pdf)
- Formulär för certifiering av astma, allergi, KOL- mottagningar
- Information om certifiering av Diabetesmottagning (pdf)
- Ansökan om certifiering Diabetesmottagning
- Information om certifiering av Hjärtsviktsmottagning (pdf)
- Ansökan om certifiering Hjärtsviktsmottagning
- Verksamhetsberättelse för certifiering hjärtsviktsmottagning
-
Riktlinjer och rutiner
- Förstärkt vårdgaranti ( .pdf 728 kB)
- Geografisk ersättning 2025 ( .pdf 304 kB)
- Kvalitetsindikatorer för Vårdcentral 2025 ( .pdf 252 kB)
- Medicinskteknisk och medicinsk utrustning 2025 ( .pdf 802 kB)
- Patientinformation i väntrum ( .pdf 135 kB)
- Registreringsanvisningar distanskontakter Region Skåne ( .pdf 259 kB)
- Riktlinjer för diagnosregistrering för vårdcentral i Hälsoval Skåne ( .pdf 228 kB)
-
Efterdebitering medicinsk service och hjälpmedel
Medicinsk service
Leverantören har kostnadsansvar för medicinsk service ordinerat vid Enheterna och som ingår i Uppdraget för primärvård. För laboratoriediagnostik ersätts Leverantören i efterhand med 80 procent av kostnader överstigande 600 kronor per analys. Underlag för ersättning hämtas med automatik från laboratorier i egen regi i Skåne samt för motsvarande enheter som Region Skåne har vårdavtal med.
Leverantören har kostnadsansvar med enhetligt pris, 500 kronor per undersökning, för medicinsk service som avser bild- och funktionsmedicinska undersökningar utförda av Leverantörer med avtal med Region Skåne. För kostnader från bild- och funktionsmedicinska undersökningar utan avtal med Region Skåne utförda i andra Regioner, kan Uppdragsgivaren efterdebiteras. Leverantören betalar fakturan och erhåller därefter ersättning.
Funktionsmedicinska undersökningar som utförs av privata Leverantörer i Skåne och som följer Region Skånes interna prislista som enheter inom egen regi använder, kan efterdebiteras.
Leverantören betalar fakturan och erhåller därefter ersättning. Efterdebiteringen ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostnaden har uppstått. För att fakturan skall godkännas ska en särskild bilaga bifogas.
Bild- och funktionsmedicinska undersökningar som sker på upphandlad enhet faktureras respektive vårdcentral enligt prislista och återbetalning sker på följande månads ersättning. (För egen efterkontroll kommer det att finnas en QlikView rapport).
Efterdebiteringen ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostnaden har uppstått. För att fakturan skall godkännas ska en särskild bilaga bifogas.
För att Uppdragsgivaren ska godkänna fakturan ska, förutom fakturaunderlag, en särskild bilaga bifogas som innehåller:
- patientens fullständiga personnummer
- patienten namn
- vad den medicinska servicen avsåg
- var den utfördes
- pris per styck
Vårdcentralen betalar således fakturan från leverantören och erhåller nästkommande månad ersättning från Uppdragsgivaren för den överskjutande delen av kostanden.
Fakturan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostanden har uppstått. Fakturan ska ställas till: Region Skåne, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Referens: HJÄLPM, 205 01 Malmö.
Hjälpmedel
Leverantören ansvarar för att vid behov förskriva hjälpmedel, förbrukningsartiklar och speciallivsmedel. Leverantören ska följa Hjälpmedelsguiden Skåne och Hjälpmedelsanvisningar som beskriver regelverket för hjälpmedel, förbrukningsartiklar och speciallivsmedel.
Leverantören ska följa Uppdragsgivarens regler gällande förskrivning, beställning och kostnadsansvar. Förskrivning ska, när produktområdet är tillgängligt, ske i Sesam, Sesam LMN eller WebSesam, som är Hjälpmedels samlade beställnings-/förskrivningssystem. Förskrivare ska ha genomgått Socialstyrelsens förskrivarutbildning som finns via Hjälpmedel på Vårdgivare Skåne.
Leverantören har kostnadsansvar för inkontinensartiklar samt förbruknings- och sjukvårdsartiklar i enlighet med Region Skånes regler. Uppdragsgivaren har kostnadsansvar för speciallivsmedel under förutsättning att Region Skånes tillämpningsanvisningar följs och förskrivning sker i enlighet med Hjälpmedelsanvisningarna. Kostnadsansvar fördelas enligt överenskommelse mellan Skånes kommuner och Region Skåne, för förtydligande ”Kostnadsansvar avseende förbruknings- och sjukvårdsartiklar” samt vissa tekniska och medicinska behandlingshjälpmedel.
Leverantören har kostnadsansvar för förskrivning av ortopedtekniska hjälpmedel och medicinska behandlingshjälpmedel utifrån förskrivningsrätt och ansvar enligt Hjälpmedelsanvisningar.
Vid förskrivning av hjälpmedel enligt Region Skånes Hjälpmedelsanvisningar på produktnivå har Vårdcentralen kostnadsansvar för ortopedtekniska hjälpmedel och medicinska behandlingshjälpmedel, utifrån det förskrivningsansvar som gäller på primärvårdsnivå och anges i Hjälpmedelsanvisningarna på produktnivå.
Vårdcentralen kan efterdebitera Uppdragsgivaren för 80 procent av kostnader som överstiger 1800kr per hjälpmedel (inklusive anpassnings-och utprovningskostnader).
För att Uppdragsgivaren ska godkänna fakturan ska, förutom fakturaunderlag, en särskild bilaga bifogas som innehåller:
- patientens fullständiga personnummer
- patienten namn
- vad den medicinska servicen avsåg
- var den utfördes
- pris per styck
OBS! Endast ett hjälpmedel per rad i bilagan.
Vårdcentralen betalar således fakturan från leverantören och erhåller nästkommande månad ersättning från Uppdragsgivaren för den överskjutande delen av kostanden.
Fakturan ska vara Uppdragsgivaren tillhanda senast två månader efter att kostanden har uppstått: Fakturan ska ställas till: Region Skåne, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Referens: HJÄLPM, 205 01 Malmö.
Underlag för ersättning hjälpmedel och medicinsk service (xls)
-
Arkiv för Vårdcentral
- Förtydligande Vårdcentral from 2024-09-18 ( .pdf 155 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral from 2024-09-18 ( .pdf 1,1 MB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral from 2024-09-04 ( .pdf 711 kB)
- Förtydligande Vårdcentral from 2024-09-04 ( .pdf 190 kB)
- Kvalitetsindikatorer för Vårdcentral 2024 ( .pdf 257 kB)
- Riktlinje Medicinskteknisk och medicinsk utrustning ( .pdf 123 kB)
- Medicinskteknisk och medicinsk utrustning 2025 ( .pdf 227 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2024 ( .pdf 711 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2024 ( .pdf 338 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2023 ( .pdf 661 kB)
- Förtydligande för Vårdcentral 2023 ( .pdf 352 kB)
- Ålder och kön Förfrågningsunderlag 2023 ( .pdf 173 kB)
- Ålder och kön Förfrågningsunderlag 2022 ( .pdf 461 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2022 ( .pdf 904 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2022 ( .pdf 2,1 MB)
- Förtydligande Vårdcentral 2021-08-12 ( .pdf 179 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 21-08-12 ( .pdf 1 MB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2021-01-22 ( .pdf 981 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2021-01-22 ( .pdf 442 kB)
- Ålder och kön Förfrågningsunderlag 2021 ( .pdf 457 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2021 ( .pdf 1,1 MB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2021 ( .pdf 1,8 MB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2020-05-01 ( .pdf 1,9 MB)
- Förtydligande Vårdcentral 2020-05-01 ( .pdf 650 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2020 ( .pdf 897 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2020 ( .pdf 457 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2019-04-04 ( .pdf 812 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2019-04-04 ( .pdf 376 kB)
- Förtydligande Vårdcentral 2019 ( .pdf 290 kB)
- Definitioner Kvalitetsindikatorer 2019 ( .pdf 456 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2019 ( .pdf 766 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2018-05-28 ( .pdf 1,5 MB)
- Förtydligande Vårdcentral 2018-05-28 ( .pdf 161 kB)
- Förfrågningsunderlag Vårdcentral 2018 ( .pdf 1,5 MB)
- Förtydligande Vårdcentral 2018 ( .pdf 441 kB)
- Definitioner Kvalitetsindikatorer 2017 ( .pdf 493 kB)
- Ackrediteringsvillkor Vårdcentral 2017-01-23 ( .pdf 1,5 MB)
- Förtydligande Vårdcentral 2017-01-23 ( .pdf 608 kB)
- Förtydligande för Vårdcentral 2017 ( .pdf 190 kB)
- Ackrediteringsvillkor Vårdcentral 2017 ( .pdf 1,1 MB)
- Ackrediteringsvillkor Vårdcentral 2016-02-19 ( .pdf 1,4 MB)
- Kvalitetsindikatorer - Definitioner 2016 ( .pdf 299 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Vårdcentral 2016 ( .pdf 1,4 MB)
- Förtydligande för Vårdcentral 2016 ( .pdf 158 kB)
- Förtydligande för Vårdcentral 2015-05-25 ( .pdf 18 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Vårdcentral 2015-03-06 ( .pdf 950 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Vårdcentral 2009-03-08 ( .pdf 307 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Vårdcentral 2010-04-19 ( .pdf 394 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Vårdcentral 2011-06-20 ( .pdf 421 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Vårdcentral 2012-02-09 ( .pdf 311 kB)
-
Förfrågningsunderlag
-
Ögonsjukvård
Här finns information för att ansöka om avtal och bedriva vårdval inom öppen ögonsjukvård (ej grå starr).
Förfrågningsunderlag
- Bilaga [1] till avtal enligt LOV – PUB-avtal avseende privata vårdgivare ( .pdf 280 kB)
- Förfrågningsunderlag öppen Ögonsjukvård 2025 ( .pdf 650 kB)
- Förfrågningsunderlag öppen Ögonsjukvård from 2024-08-22 ( .pdf 614 kB)
- Förtydligande öppen Ögonsjukvård 2025 ( .pdf 445 kB)
- Förtydligande öppen Ögonsjukvård from 2024-08-22 ( .pdf 190 kB)
Blanketter
- Ansökan om ersättning för utvecklingsarbete ( .pdf 673 kB)
- Ansökan om filial ( .pdf 194 kB)
- Ansökan om underleverantör ( .pdf 228 kB)
- Ansökningsblankett öppen ögonsjukvård ( .pdf 270 kB)
- Kravlista gällande fysisk tillgänglighet avseende lokaler ( .pdf 193 kB)
- Mall för avtal (ex underleverantör, samverkansavtal) ( .doc 45 kB)
- Startanmälan ( .pdf 263 kB)
- Uppsägning av avtal ( .pdf 187 kB)
- Ändringsanmälan ( .pdf 213 kB)
-
Arkiv för Ögonsjukvård
- Ackrediteringsvillkor för Ögonsjukvård 2014 ( .pdf 369 kB)
- Ackrediteringsvillkor för Ögonsjukvård 2015 ( .pdf 410 kB)
- Ackrediteringsvillkor Ögonsjukvård 2015 ( .pdf 726 kB)
- Ackrediteringsvillkor Ögonsjukvård 2016 ( .pdf 1,2 MB)
- Ackrediteringsvillkor öppen Ögonsjukvård 2017 ( .pdf 1,5 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen ögonsjukvård 2018 ( .pdf 1,3 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen ögonsjukvård 2019 ( .pdf 671 kB)
- Förfrågningsunderlag Öppen ögonsjukvård 2020 ( .pdf 1,7 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen ögonsjukvård 2021 ( .pdf 1,8 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen ögonsjukvård 2022 ( .pdf 948 kB)
- Förfrågningsunderlag Öppen ögonsjukvård 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 1,8 MB)
- Förfrågningsunderlag Öppen ögonsjukvård 2023 ( .pdf 589 kB)
- Förfrågningsunderlag öppen Ögonsjukvård 2024 ( .pdf 615 kB)
- Förtydligande för Ögonsjukvård 2014 ( .pdf 39 kB)
- Förtydligande för Ögonsjukvård 2014 ( .pdf 153 kB)
- Förtydligande för Ögonsjukvård 2015 ( .pdf 18 kB)
- Förtydligande Ögonsjukvård 2016 ( .pdf 159 kB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2017 ( .pdf 49 kB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2018 ( .pdf 454 kB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2019 ( .pdf 679 kB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2020 ( .pdf 310 kB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2021 ( .pdf 404 kB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2022 ( .pdf 1 MB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2022 from 2022-05-01 ( .pdf 1,1 MB)
- Förtydligande Öppen ögonsjukvård 2023 ( .pdf 1,1 MB)
- Förtydligande öppen Ögonsjukvård 2024 ( .pdf 246 kB)
Avslutade vårdval
-
Multimodal smärtbehandling (MMS)
Region Skåne avslutade vårdval multimodal smärtrehabilitering 2018-12-31 enligt beslut i Regionfullmäktige (protokoll 2017-11-28)
Från och med 2019 bedrivs multimodal smärtrehabilitering av Region Skånes egna verksamheter samt av privata upphandlade verksamheter.
Namn och adressuppgifter till samtliga mottagningar inom multimodal smärtbehandling
För information kring långvarig smärta se sidan om Smärta under Vårdriktlinjer.