Gemensam servicenivå för digitala tjänster

Region Skåne erbjuder digitala tjänster som är både tillgängliga och användarvänliga. Vi har en gemensam servicenivå för e-tjänster som alla verksamheter inom Region Skåne ska uppnå.

Den gemensamma servicenivån säkerställer att invånarna får ett enhetligt digitalt utbud. Det innebär att oavsett vilken del av hälso- och sjukvården de kontaktar, är e-tjänsterna utformade och fungerar på samma sätt. När liknande enheter erbjuder samma digitala tjänster, skapas hög igenkänning och trygghet.

Regionala tjänster enligt förfrågningsunderlag

Leverantörer inom hälso- och vårdval i Region Skåne ska erbjuda regionala e-tjänster på 1177.se.

  • 1177 tidbokning

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider.

    Regionala ärendehanteringstjänster

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:  

    • kontakta leverantören för att boka tid*
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • kontakta leverantören
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

  • 1177 tidbokning

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider.

    Regionala ärendehanteringstjänster

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:  

    • Kontakta leverantören för att boka tid*
    • Kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • Kontakta leverantören för att förnya recept på läkemedel enligt uppdrag
    • Kontakta leverantören
    • Lämna synpunkter och klagomål
    • Kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    1177 Stöd och behandling (SOB)

    Leverantören ska erbjuda tjänsten 1177 Stöd och behandling.

  • 1177 tidbokning

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider

    Regionala ärendehanteringstjänster

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:  

    • kontakta leverantören för att boka tid*
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • kontakta leverantören
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    1177 Stöd och behandling (SOB)

    Leverantören ska erbjuda tjänsten 1177 Stöd och behandling.

  • 1177 tidbokning

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider.

    Regionala ärendehanteringstjänster

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:  

    • kontakta leverantören för att boka tid*
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • kontakta leverantören för att förnya recept på läkemedel
    • kontakta leverantören
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

  • 1177 tidbokning

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider

    Regionala ärendehanteringstjänster

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:  

    • kontakta leverantören för att boka tid*
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • kontakta leverantören för att förnya recept på läkemedel
    • kontakta leverantören
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

  • 1177 tidbokning

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider.

    Regionala ärendehanteringstjänster

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:  

    • kontakta leverantören för att boka tid*
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • kontakta leverantören för att förnya recept på läkemedel
    • kontakta leverantören
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

  • 1177 tidbokning

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:  

    • boka, omboka eller avboka en tid 
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider.

    Regionala ärendehanteringstjänster 

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:   

    • kontakta leverantören för att boka tid* 
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid** 
    • kontakta leverantören 
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas. 

  • 1177 tidbokning 

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:

    • Boka, omboka eller avboka en tid:
    • Visa samtliga tider under rubriken Bokade tider.

    Regionala ärendehanteringstjänster 

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:   

    • Kontakta leverantören för att boka tid*.
    • Kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**.
    • Kontakta leverantören.
    • Lämna synpunkter och klagomål.
    • Kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas.

    **Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas. 

  • 1177 tidbokning 

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:  

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider  

    Regionala ärendehanteringstjänster 

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:   

    • kontakta leverantören för att boka tid*
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • kontakta leverantören för att förnya recept på läkemedel
    • kontakta leverantören för att förnya recept på hjälpmedel
    • kontakta leverantören
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas. 

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas. 

    1177 Stöd och behandling (SOB) 

    Leverantören ska erbjuda tjänsten 1177 Stöd och behandling.  

  • 1177 tidbokning 

    Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider. Leverantörer som använder ett schemaläggningssystem som är integrerat med 1177 tidbokning ska erbjuda tjänst för att:  

    • boka, omboka eller avboka en tid
    • visa samtliga tider under rubriken Bokade tider.  

    Regionala ärendehanteringstjänster 

    Leverantören ska erbjuda regionala ärendehanteringstjänster för att:   

    • kontakta leverantören för att boka tid*
    • kontakta leverantören för att omboka eller avboka tid**
    • kontakta leverantören för att förnya recept på läkemedel
    • kontakta leverantören för att förnya recept på hjälpmedel
    • kontakta leverantören
    • lämna synpunkter och klagomål
    • kontakta leverantören för att beställa utskrift av journal.

    *Om leverantörens samtliga tider kan bokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas. 

    ** Om leverantörens samtliga tider kan ombokas och avbokas av invånaren själv i 1177 tidbokning ska ärendehanteringstjänsten inte användas. 

Så fungerar regionala ärendehanteringstjänster

Ärendehanteringstjänster är e-tjänster som finns på mottagningars och avdelningars kontaktkort på 1177.se. De regionala ärendehanteringstjänsterna är kvalitetssäkrade, skrivna med klarspråk och uppfyller lagkrav på digital tillgänglighet.

För att leva upp till den gemensamma servicenivån ska verksamheter inom regionen använda regionala ärendehanteringstjänster. Utifrån tillgänglighetskrav ska tjänsterna alltid vara aktiva.

Lokala tjänster som har samma funktion som en regional tjänst ska inte användas. I takt med att regionala ärendehanteringstjänster tas fram ska lokala tjänster avvecklas.

Alla tjänster samlade

Regionala ärendehanteringstjänster basutbud (pdf)

Innehåll 

  • Namn på tjänsten  
  • Beskrivning  
  • Viktigt-text
  • Frågeformulär  
  • Bekräftelsemeddelande
  • Fördefinierade regionala svarsmallar
  • Inställningar för aviseringar och påminnelser

Svarsmallar 

I de regionala ärendehanteringstjänsterna finns svarsmallar som vårdmedarbetare ska använda i kommunikationen med invånare. Dessa mallar underlättar kvalitetssäkring och minskar onödig administration.  

1177 tidbokning

För att leva upp till den gemensamma servicenivån ska verksamheterna använda 1177 tidbokning. Via 1177 tidbokning kan invånare själv boka, omboka och avboka tider. Invånaren kan sedan se tiderna under rubriken Bokade tider.

Förslag och förbättringar

Om du har förslag på förbättringar eller vill ta fram nya svarsmallar, kontakta verksamhetsansvarig i din förvaltning eller enheten för digitala tjänster.

Beslut: 

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel röra patientuppgifter om en sjukdom, diagnos eller medicinering.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)