Verktyg och mallar
Här finns material och verktyg som kan användas av dig i specifika program eller av förbättringsledare i verksamheterna.
- A3-metoden
- CT-träd
- Fem varför?
- Fiskbensdiagram
- Förändringsledning – Förbered Genomför Förstärk
- Gapanalys
- Gröna korset
- Intressentanalys
- Kommunikationsbudskap – mall
- Kontrollplan
- Kraftfältsanalys
-
Kundens röst (Voice of the Customer VOC)
VOC: Kundens egen beskrivning av de varor och tjänster vi levererar, samt egenskaper och funktionalitet hos dessa.
För att förstå kundens "röst", det vill säga kunden/patientens egentliga behov, så bör vi fråga kunden/patienten om deras krav/önskemål på det vi levererar, inte bara anta det. Framför allt gäller vad som definierats som resultat, "Output", från processen. - Personcentrerad vård
- PGSA-hjulet
- Prioritering
- Problemformulering med 7 frågor
- Processkartläggning
- Produktionsstyrning
- Pulsmöten
- Sju kvalitetsverktyg
- SMART:a mål