Hjälpmedelssortiment - Hörselnedsättning och dövhet
Information om Sortimentsforum
Sortimentsforum är ett forum där förskrivare/vårdgivare möts i syfte att säkerställa ett ändamålsenligt hjälpmedelssortiment utifrån patienterna och vårdens behov. Sortimentsforum ska hållas minst 2 gånger/år och leds av Sortiment- och avtalsledare på Hjälpmedel. Experter kan bjudas in efter behov.
Löpande produktinformation
-
2024
Stockholm Audio partners julstängt
2024-12-13
Stockholm Audio Partners AB kommer att stänga mellan 23/12-2024 till 7/1-2025 och kommer inte kunna hålla leveranstid på 12 arbetsdagar. Enligt leverantören räknas leveranser vara åter som vanligt till 14/1-2025.Leveransförseningar hörapparatsladdare Signia
2024-11-27
Just nu har leverantören Signia svårt att leverera hörapparatsladdare i tid, detta då de haft ett högre inflöde av beställningar än beräknat. Enligt leverantörens prognos ska de åter vara i fas med leveranserna inom två veckor.Nya hörtelefoner till Sonovas hörapparater
2024-10-31
Från och med den 1 november har Region Skåne nya hörtelefoner från Sonova, från 4.0 till 5.0. Skillnaden är att de nya använder Cerustopfilter och inte längre Cerushield.Sonova informerar i samband med de nya hörtelefonerna följande:
Från och med den 1 november har Sonova Nordic begränsat med SDS 4.0 för serviceärenden. Det kan innebära att det inte alltid finns SDS 4.0 till hands vid serviceärenden. Därför ser vi gärna att ni skickar in båda sidor (V och H) om behovet är att skicka in en SDS 4.0 till för oss service så vi kan byta till SDS 5.0 på båda sidor i de fall det saknas SDS 4.0 på lagret.Det fungerar att använda hörtelefon SDS 4.0 och 5.0 tillsammans, men det skulle innebära att brukaren får hantera två vaxfiltersystem vilket vi vill undvika.
Skriv i serviceordern om ni godkänner byte till SDS.5.0 eller ej
Skulle det ändå inkomma serviceorders med endast 1 sida av SDS 4.0 och utan information om godkännande, så kommer vi att kontakta er innan vi gör bytet. Från och med den 1 januari 2025 kommer tillgången på SDS 4.0 för serviceärenden vara än mer begränsad, vilket innebär att merparten av SDS 4.0 som skickas in till oss på service, måste bytas till SDS 5.0.”
Kompletterande information – avtal för hörapparater och tillbehör
2024-05-27
Vid behov av beställning av förbrukningsartiklar, reservdelar och tillbehör till hörapparater från det gamla avtalet ta kontakt med Sortiments- och avtalsledare för vidare hjälp. Sortiment- och avtalsledare nås på e-postadressen hjalpmedel@skane.se.Ny ansökningsväg för Enskild förskrivning utanför sortiment
2024-05-16
I samband med nytt beställningssystem Visma webSesam ändras även ansökningsväg för Enskild förskrivning utanför sortiment. Ansökan görs nu direkt i Visma webSesam via en aktivitet på patienten (istället för att skicka ifylld blankett via e-post). Se manual för Visma webSesam, Aktivitet Enskild förskrivning utanför sortiment.Förskrivare som fortfarande använder WebSesam skickar in ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment via blankett som tidigare. Ändrad ansökningsväg blir aktuell först när förskrivare gått över till Visma webSesam.
Uppdaterad instruktion och blankett för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment”
2024-03-19
Enhet Sortiment och Administration har i förbättringsarbete under 2023 sett över instruktion och beställningsväg för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment”. Två av de behov som identifierades var ansökningsväg och ärendehantering via system. Ärendehantering via verifierade system innebär att krav på dokumentation, spårbarhet, uppföljning och rapporter bättre uppfylls.För produktområden där beställningar av aktiviteter görs via Visma webSesam identifierades systemstöd som möjliggör att ett ärende för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment” skulle kunna göras på samma sätt.
Den nya aktivitetstypen – ”Enskild förskrivning utanför sortiment” kunde skapas. Härmed kan ansökan göras direkt via Visma webSesam, istället för utanför systemet via blankett och e-post till funktionsbrevlåda.
Övergripande innebär det att nya aktivitetstypen väljs, nödvändig information för ansökan fylls i och skickas via systemet. Ansökan når ansvarig sortiment- och avtalsledare, SAL, som granskar och via systemet återkopplar om ansökan beviljas eller avslås.
För produktområden som inte beställs genom Visma webSesam (Inkontinens, Diabetes, Speciallivsmedel, Hörsel och Externa bröstproteser), görs ansökan via blankett ”Ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment” som tidigare.
Förändringarna träder i kraft 2 april 2024.
//Enhet Sortiment
-
2023
Förändring i webSesam från 1 januari 2024
2023-12-20
I enlighet med tidigare information som skickats ut kommer rekvisitionsbeloppet ändras från 1800 kronor till 1200 kronor från och med 2024-01-01. Sesamartikelnummer 65500 som används idag och benämns som Rekvisition hörapparat, Avancerad á 1800 kronor/hörapparat kommer vara aktivt till och med 2023-12-31 och därefter inaktiveras.Från och med 2024-01-01 ska ett nytt artikelnummer användas. Nytt artikelnummer är 106693 och benämns som Rekvisition hörapparat, Avancerad á 1200 kronor/hörapparat.
Produktkataloger
Produktkatalogerna uppdateras kontinuerligt, avråds från att skrivas ut.
Enskild förskrivning utanför sortiment
Det ordinarie sortimentet ska täcka behovet av hjälpmedel för de allra flesta.
Förskrivning utanför sortiment kan bli aktuellt om det föreligger särskilda skäl som medför att ordinarie sortiment inte kan tillgodose behovet. Beslutet motiveras och dokumenteras i patientens journal.
Följ instruktion Ansökan om enskild förskrivning utanför sortiment. En ansökan behövs för varje enskild patient.
Ansökan görs via Visma webSesam.
Instruktion ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment (pdf)