Hjälpmedelssortiment - Hörselnedsättning och dövhet
Information om Sortimentsforum
Sortimentsforum är ett forum där förskrivare/vårdgivare möts i syfte att säkerställa ett ändamålsenligt hjälpmedelssortiment utifrån patienterna och vårdens behov. Sortimentsforum ska hållas minst 2 gånger/år och leds av Sortiment- och avtalsledare på Hjälpmedel. Experter kan bjudas in efter behov.
Löpande produktinformation
-
2024
Nya hörtelefoner till Sonovas hörapparater
2024-10-31
Från och med den 1 november har Region Skåne nya hörtelefoner från Sonova, från 4.0 till 5.0. Skillnaden är att de nya använder Cerustopfilter och inte längre Cerushield.Sonova informerar i samband med de nya hörtelefonerna följande:
Från och med den 1 november har Sonova Nordic begränsat med SDS 4.0 för serviceärenden. Det kan innebära att det inte alltid finns SDS 4.0 till hands vid serviceärenden. Därför ser vi gärna att ni skickar in båda sidor (V och H) om behovet är att skicka in en SDS 4.0 till för oss service så vi kan byta till SDS 5.0 på båda sidor i de fall det saknas SDS 4.0 på lagret.Det fungerar att använda hörtelefon SDS 4.0 och 5.0 tillsammans, men det skulle innebära att brukaren får hantera två vaxfiltersystem vilket vi vill undvika.
Skriv i serviceordern om ni godkänner byte till SDS.5.0 eller ej
Skulle det ändå inkomma serviceorders med endast 1 sida av SDS 4.0 och utan information om godkännande, så kommer vi att kontakta er innan vi gör bytet. Från och med den 1 januari 2025 kommer tillgången på SDS 4.0 för serviceärenden vara än mer begränsad, vilket innebär att merparten av SDS 4.0 som skickas in till oss på service, måste bytas till SDS 5.0.”
Gällande GN Hearing Nexia BTE-CROS
2024-10-21
Det går nu att beställa GN Hearing Nexia BTE-CROS i fem färger i Visma Websesam. Observera att för att kunna programmera CROS-sändaren krävs det att Smartfit 2.0 är installerat.Risk för långsammare leveranser, Sonova Nordic AB
2024-09-20
Sonova Nordic AB har onormalt högt tryck på sin produktkedja just nu och flaggar för långsammare leveranser i september-oktober. Sonova Nordic AB räknar med att kunna hålla sina leveranstider men har önskemålet att beställningar läggs så tidigt som möjligt inför nya utprovningar.webSesam stängs 30 juni
2024-07-01
På söndag 30 juni är sista dagen som webSesam är öppet. Från och med måndag 1 juli är det Visma webSesam som är beställningssystem även för förskrivare inom Hörsel.Uppdaterad produktkatalog Alternativ telefoni
2024-05-15
Produktkatalog för upphandlat sortiment Alternativ telefoni är nu uppdaterad.Kompletterande information – avtal för hörapparater och tillbehör
2024-05-27
Vid behov av beställning av förbrukningsartiklar, reservdelar och tillbehör till hörapparater från det gamla avtalet ta kontakt med Sortiments- och avtalsledare för vidare hjälp. Sortiment- och avtalsledare nås på e-postadressen hjalpmedel@skane.se.Ny ansökningsväg för Enskild förskrivning utanför sortiment
2024-05-16
I samband med nytt beställningssystem Visma webSesam ändras även ansökningsväg för Enskild förskrivning utanför sortiment. Ansökan görs nu direkt i Visma webSesam via en aktivitet på patienten (istället för att skicka ifylld blankett via e-post). Se manual för Visma webSesam, Aktivitet Enskild förskrivning utanför sortiment.Förskrivare som fortfarande använder WebSesam skickar in ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment via blankett som tidigare. Ändrad ansökningsväg blir aktuell först när förskrivare gått över till Visma webSesam.
Uppdaterad produktkatalog Hörseltekniska hjälpmedel
2024-05-15
Produktkatalog för upphandlat sortiment Hörseltekniska hjälpmedel är nu uppdaterad.Uppdaterad instruktion och blankett för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment”
2024-03-19
Enhet Sortiment och Administration har i förbättringsarbete under 2023 sett över instruktion och beställningsväg för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment”. Två av de behov som identifierades var ansökningsväg och ärendehantering via system. Ärendehantering via verifierade system innebär att krav på dokumentation, spårbarhet, uppföljning och rapporter bättre uppfylls.För produktområden där beställningar av aktiviteter görs via Visma webSesam identifierades systemstöd som möjliggör att ett ärende för ansökan om ”Enskild förskrivning utanför sortiment” skulle kunna göras på samma sätt.
Den nya aktivitetstypen – ”Enskild förskrivning utanför sortiment” kunde skapas. Härmed kan ansökan göras direkt via Visma webSesam, istället för utanför systemet via blankett och e-post till funktionsbrevlåda.
Övergripande innebär det att nya aktivitetstypen väljs, nödvändig information för ansökan fylls i och skickas via systemet. Ansökan når ansvarig sortiment- och avtalsledare, SAL, som granskar och via systemet återkopplar om ansökan beviljas eller avslås.
För produktområden som inte beställs genom Visma webSesam (Inkontinens, Diabetes, Speciallivsmedel, Hörsel och Externa bröstproteser), görs ansökan via blankett ”Ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment” som tidigare.
Förändringarna träder i kraft 2 april 2024.
//Enhet Sortiment
Viktig information från Sonova Nordic (hörseltekniska hjälpmedel)
2024-03-15
Leverantör låter meddela att de för tillfället inte kan leverera Roger Neckloop, detta på grund av brist på råmaterial som påverkar produktens kvalitetskrav negativt. Det ska inte ha skickats ut någon produkt med denna kvalitetsbrist till patienter. Artiklar som påverkas är Roger Neckloop (89507) och Roger Touchscreen + Roger Neckloop(89504). Leverantör återkommer med mer information löpande.Information om uppstart Visma webSesam för hörselförskrivare
2024-02-09
Sedan en tid tillbaka har Region Skåne och Verksamhetsområde Hjälpmedel arbetat med det nya Visma webSesam som ersättare för webSesam. Visma webSesam är ett modernare beställarsystem och det är i detta system utveckling framåt kommer ske. Som ett led i detta arbete är det nu dags för hörselanvändare att ta steget över och börja använda Visma webSesam istället för webSesam som kommer att stängas ner.Under maj månad kommer VO Hjälpmedel erbjuda två digitala informationstillfälle av Visma webSesam. Inbjudan till informationstillfälle samt ytterligare information har skickats ut till din mail. Har ni frågor hör av er via e-postadressen hjalpmedel@skane.se.
Nytt avtal för alternativ telefoni
2024-01-11
Från den 15 juni 2024 har VO Hjälpmedel tecknat nytt avtal för alternativ telefoni med följande leverantörer: Lidol AB, nWise AB och Omnitor AB.För mer information om produkter, kontakta leverantör eller besök deras webbplats. Boka gärna in utbildning i god tid inför avtalstart.
Kontakt:
- Lidol AB: info@lidol.se 040-661 41 80
- nWise AB: info@nwise.se 08-120 02 600
- Omnitor AB: Support@omnitor.se 08-586 000 50
Produktkatalog kommer att uppdateras till avtalstart. Kontakta sortiments- och avtalsledare vid frågor om det nya avtalet: hjalpmedel@skane.se
-
2023
Förändring i webSesam från 1 januari 2024
2023-12-20
I enlighet med tidigare information som skickats ut kommer rekvisitionsbeloppet ändras från 1800 kronor till 1200 kronor från och med 2024-01-01. Sesamartikelnummer 65500 som används idag och benämns som Rekvisition hörapparat, Avancerad á 1800 kronor/hörapparat kommer vara aktivt till och med 2023-12-31 och därefter inaktiveras.Från och med 2024-01-01 ska ett nytt artikelnummer användas. Nytt artikelnummer är 106693 och benämns som Rekvisition hörapparat, Avancerad á 1200 kronor/hörapparat.
Viktig information om garantireparationer
2023-11-17
Om du väljer att inte skicka med följesedel – garantireparation när du skickar en produkt på garantireparation måste du se till att följande information kommer med:- Arbetsordernummer
- Produkter, om flera skickas med, med benämning och individnummer
- Beställare med kontaktuppgift
- Beställande enhet med adressuppgift
- Felbeskrivning
- Returadress om annan än till enhet.
Hantering av patienter från annan region
2023-10-18
Från den 1 oktober registreras direkt hemregionen som betalare då du registrerar en förskrivning av hörselhjälpmedel till patient boende i Sverige men utanför Skåne. Detta kan man se när man registrerat en artikel på orderraden.Det är viktigt att du som förskrivare inhämtar godkännande från hemregionen.Hemregion ska utfärda en betalningsförbindelse som sparas av förskrivande enhet.
Direkt efter avslutad utprovning måste du återkoppla till Administrationsenheten via mejl till hjalpmedel.administration@skane.se. Återkoppla med kundordernummer att utprovning är avslutad.
Laddare och laddningskit debiteras till patient, precis som för boende i Region Skåne.
Viktigt information! Om reparationer som är inskickade via arbetsorder på garanti genererar en kostnad
2023-10-10
Om en reparation är inskickad på garanti via en arbetsorder generar en kostnad det vill säga garantin inte gäller, så ska leverantör ta kontakt med aktuell beställare för kostnadsförslag. Vid godkänt kostnadsförslag behöver privata auktoriserade audionommottagningar uppge till leverantör att kostnaden ska debiteras till klinik.Vid godkänt kostnadsförslag behöver Region Skånes interna kliniker beställa ett tjänsteköp (vanlig inköpsorder) i webSesam som leverantör kan fakturera på.
Reparationer som inte omfattas av garanti ska inte skickas in via en arbetsorder.
Produktkataloger
Produktkatalogerna uppdateras kontinuerligt, avråds från att skrivas ut.
Enskild förskrivning utanför sortiment
Det ordinarie sortimentet ska täcka behovet av hjälpmedel för de allra flesta.
Förskrivning utanför sortiment kan bli aktuellt om det föreligger särskilda skäl som medför att ordinarie sortiment inte kan tillgodose behovet. Beslutet motiveras och dokumenteras i patientens journal.
Följ instruktion Ansökan om enskild förskrivning utanför sortiment. En ansökan behövs för varje enskild patient.
Ansökan görs via Visma webSesam.
Instruktion ansökan Enskild förskrivning utanför sortiment (pdf)