Mobil självincheckning

Mobil självincheckning (MSI) är en digital tjänst som ger patienten möjlighet att själv checka in till sitt vårdbesök via mobiltelefonen. Om besöket har en patientavgift så betalas den i tjänsten.

Fördelar med mobil självincheckning

Mobil självincheckning är ett komplement till kassor och receptioner, då patienterna själva kan checka in och betala via sina mobiltelefoner istället för att anmäla sig i receptionen. Det sparar tid för både patienter och personal. Med ett smidigare patientflöde minskar risken för köer som i sin tur kan innebära att patienter kommer för sent till den bokade tiden. De patienter som inte kan eller vill checka in digitalt ska fortfarande kunna anmäla sig i en reception.

Så fungerar mobil självincheckning

Patienterna kan välja att få ett sms med en länk till tjänsten inför sitt besök. Redan 60 min innan och 5 minuter efter besöket kan patienterna checka in, betala och ta sig till mottagningen. Tjänsten kräver inloggning med e-legitimation och den finns både på svenska och engelska.

Det finns också informationsmaterial i väntrummen med QR-kod som leder till tjänstens inloggningssida. Det möjliggör mobil självincheckning när patienten är på plats i väntrummet.

Betalning 

Patienterna betalar sin patientavgift med Swish, betalkort eller faktura i tjänsten och får en bekräftelse på genomförd betalning. Besök utan patientavgift visar enbart checka in-funktion. Patienterna får en sammanställning över vilka patientavgifter som är betalda och hur långt det är kvar tills frikort är uppnått.

Digital incheckning.jpg

Digital incheckning_2.jpg

Besöksnummer

Vid incheckning får patienten ett besöksnummer i tjänsten. Verksamheten kan då välja att använda numret istället för namn när patienten ropas upp.

Vilka verksamheter kan använda tjänsten?

Offentligt drivna verksamheter som har Pasis som bokningssystem kan använda tjänsten. Region Skåne arbetar för att fler bokningssystem ska kunna integreras, exempelvis PMO, Sectra och Millennium.

Privata vårdgivare

Region Skåne ställer inga krav på att privata vårdgivare ska erbjuda självincheckning. Informationen som skapas i självincheckningen bedöms inte vara nödvändig för den regiongemensamma vårdprocessen.

Region Skåne får heller inte sälja den här typen av teknisk tjänst till privata vårdgivare enligt kommunallagen, konkurrenslagen och upphandlingsreglerna. Därför finns inga krav på att privata vårdgivare ska använda en specifik teknisk tjänst för självincheckning. Istället planerar Region Skåne att skapa möjligheten för privata vårdgivare att ansluta egna tjänster för självincheckning till Millennium med hjälp av ett API.

Användarvillkor

Patienterna behöver ha svenskt personnummer och en giltig e-legitimation för att använda mobil självincheckning. Patienter med skyddade personuppgifter kan inte använda tjänsten.

Checka in barn

Barn och unga med egen giltig e-legitimation kan själva checka in. Däremot kan vårdnadshavare inte checka in åt sina barn, då det saknas en ombudsfunktion i dagsläget.

Informationsmaterial

Om mobil självincheckning - en presentation för verksamheter (pdf)

Kommunikationsmaterial

Affisch checka in och betala (pdf)

Affisch checka in utan patientavgift (pdf)

Infoblad checka in med mobilen (pdf)

Rollup mobil självincheckning (pdf)

Väntrumsskärm mobil självincheckning (png)

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tänk på att

Informationen på webbplatsen är till för offentlig och privat vårdpersonal i Skåne.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.

  • När du skickar in formuläret kommer vi endast att använda dina personuppgifter för det som formuläret är till för. Tänk på att informationen som du skickar in kan bli en allmän handling, vilket betyder att alla kan begära ut och läsa det.

    Skicka därför inte in känsliga uppgifter om dig själv eller någon annan. Det kan till exempel röra patientuppgifter om en sjukdom, diagnos eller medicinering.

    Så behandlar vi dina personuppgifter (nytt fönster)