ALP-instrumentet som stöd för metoden ”Köra för att lära”
Dokument
Sammanfattning
ALP-instrument har utformats för metoden ”Köra för att Lära” i elrullstol med syfte att utvärdera och utveckla personens förmåga att använda elrullstolen. ALP står för Avgöra fas i Lärande Processen och inom habiliteringen i Region Skåne används ALP-instrumentet av både handledare och medföljande föräldrar och assistenter.
Syftet med rapporten är att undersöka hur ALP-instrumentet används inom barn- och ungdomshabiliteringen (bou) och vuxenhabiliteringen (vux). En enkätundersökning gjordes med medarbetare inom bou och vux i Skåne som arbetar med ”Köra för att Lära”. Resultatet visade att ALP-instrumentet används tillsammans med ”Köra för att Lära” och är en viktig del i metoden.
Genom ALP-instrumentet kan träningen individanpassas så att personerna som övar får möjlighet till utveckling utifrån sina behov och förutsättningar. Hur mycket tid användandet av ALP-instrumentet tog i medarbetarnas arbetsvardag påverkade deras motivation; medarbetare med bristande kunskap och erfarenhet i metoden behövde mer tid för att använda ALP-instrumentet och upplevde att vissa delar var svåra att använda. Även ett antal begrepp var svåra att förstå.
Kontinuerlig utbildning och uppföljning behövs för att metoden ska kunna användas på jämlikt sätt för patienterna. Den digitala utbildningen som har tagits fram om metoden ”Köra för att Lära” och ALPverktyget (ALP-instrumentet och ALP-främjande strategier) bidrar till kunskapsspridningen.
Förväntad nytta för patienten är möjligheten att utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar genom att metoden ”Köra för att Lära” genomförs på ett kvalitetssäkrat sätt.
Författare: Eva Svensson