Kartläggningsmaterial inom orientering och förflyttning
Dokument
Sammanfattning
På Synenheten barn och ungdom ges insatser inom Orientering och Förflyttning (O & F) till barn från 0 till 18 års ålder. Interventionerna spänner över många år och det har varit svårt att få en överskådlig bild över hur långt barnet kommit i sin utveckling och vilka insatser barnet fått. Det har också saknats ett ramverk över vilka färdigheter barn med svår synnedsättning eller blindhet behöver inom O & F.
Syftet med projektet är att ta fram ett kartläggningsmaterial inom området O & F för barn och ungdomar med svår synnedsättning och blindhet. En inledande inventering visade att det inte finns någon strukturerad övergripande kartläggningsmall i Sverige, Norge eller Danmark som är tillräckligt omfattande.
Fyra bedömningsverktyg från England, USA och Kanada jämfördes. Det framtagna bedömningsmaterialet bygger på två av dessa, Texas 2 STEPS (Successfully Teaching Early Purposeful Skills) och TAPS (Teaching Age-Appropiate Purposeful Skills). Ursprungsmaterialet har bearbetats och kortats ner för att få ett mer hanterbart material. Tillägg och anpassningar till svenska förhållanden har gjorts utifrån klinisk erfarenhet.
Resultatet av arbetet har blivit en kartläggningsmall för barn 1-5 år som utgår från Texas 2 STEPS samt en kartläggningsmall för skolbarn som utgår från TAPS. Förväntad nytta för patienten är att få rätt insatser inom O & F och därmed förutsättningar för ett självständigt liv.
Författare: Helen Bernhardsson och Anna Bremer Persson